Petetyt lupaukset, leikatut unelmat
Etenkin ammatioppilaitosten opettajat ovat julkisesti olleet huolissaan opetuksen laadusta ja riittävyydestä. Koulutuslupauksestaan huolimatta hallitus on rajusti leikannut sekä toisen asteen että korkeakoulujen rahoituksesta. Leikkaukset heijastuivat nopeasti opetuksen laatuun; lähiopetusta on vähennetty reilulla kädellä ja itseopiskelua lisätty huomattavasti. Tämä yhdistelmä johtaa helposti opintojen venymiseen, valmistuminen siirtyy.
Kuva: Papunetin kuvapankki, papunet.net; Sclera
Suurin osa toisen asteen koulutuksen oppilaista ovat juuri peruskoulunsa päättäneitä nuoria, joille ei ole vielä kehittynyt tarpeeksi itseohjautuvuutta, kykyä laatia opintosuunnitelmaa ja edetä siinä johdonmukaisesti ja itsenäisesti. Myös motivaation ylläpitäminen voi olla hankalaa ilman kannustavaa ja ohjaavaa aikuista. Riskinä on, että opiskelun sijaan päivät täyttyvät kaupungilla maleksimisesta ja ystävien kanssa hengailusta.
Nuoren mahdolliset ongelmat, pahoinvointi jää huomaamatta, kun ympäriltä puuttuu se tiivis aikuisten verkko, joka aiemmin on saattanut herkästi huomata muutokset nuoressa ja hänen käyttäytymisessään. Haluton, motivaationsa hukannut opiskelija on voitu paimentaa takaisin opintoihin.
Samalla kun lähiopetusta on vedetty minimiin, opetussuunnitelmat ovat laajentuneet ja ryhmien koot kasvaneet. Työelämän odotukset ja valmistuneen nuoren valmiudet ja taidot eivät läheskään aina kohtaa, käytännön työn oppiminen jääkin työpaikoille. Ennestäänkin liian vähäiseksi koettu tuki on vähentynyt entisestään.
Mikäli kyse on erityistarpeisesta nuoresta, joka tarvitsee vahvaa tukea opintoihinsa, ollaan todella liukkaalla polulla. Kun kyky itseopiskeluun on puutteellinen ja tuen tarvetta on, riski pudota kokonaan pois opinnoista on suuri. Syrjäytymisen kierre on ihan siinä lähellä. Siinä hukataan säästöt moninkertaisesti. Masennus ja syrjäytyminen. Molemmat ovat kalliita hoitaa.
Erityisoppilaitoksia on vähän, eikä kai niitäkään leikkurinterältä säästellä. Erityisen tuen tarpeessa olevalla nuorella tulisi olla mahdollisuus opetuksen mukautukseen ja riittävään henkilökohtaiseen opinto-ohjaukseen.
Joka vuosi joku jää ilman opiskelupaikkaa. Nyt aloitusaikkoja on aiempaa vähemmän, vaihtoehdot ovat kaventuneet. Omalle erityistarpeinen nuoreni meinasi aikanaan jäädä ilman opiskelupaikkaa, jäädä tyhjän päälle. Huolissani otin yhteyttä lähikunnan erityisoppilaitokseen, Luoviin. Saimme lämpimän ja asiantuntevan vastaanoton ja kävimme yhdessä läpi vaihtoehtoja.
Ammattiopisto Luovi kertoo sloganissa olevansa oma väylä työhön ja hyvään elämään.
Luovi toimii valtakunnallisesti ja tarjoaa ammatillista erityisopetusta sekä valmennusta itsenäiseen elämään. Se tarjoaa erityistä tukea opinnoissaan tarvitseville väylän ammatillisiin opintoihin sekä lisä- ja täydennyskoulutusta. Ammattiopisto Luovi pyrkii vahvistamaan erityisopetuksen asemaa koulutuskentällä sekä kehittämään erityisopetusta yhdessä muiden ammatillisten erityisoppilaitosten kanssa. Tarjoaa vahvaa tukea sitä tarvitseville.
Monille Luovissa opiskelu on ainoa toimiva vaihtoehto, ovi omaan ammattiin ja itsenäiseen elämään, jossa ihminen hallitsee arkea, ei arki ihmistä. Oppilaitokselle on tärkeää, että sen kaikilla opiskelijoilla on yhtäläiset mahdollisuudet opiskella ja olla yhteiskunnassa toimija, olipa perheen taloudellinen tilanne mikä tahansa. Niinpä se on tarjonnut kaikille samat mahdollisuudet; oppimateriaalin, opetuksen, tuen, ohjauksen, yhteistyön. Oppilaitoksessa korostuu tekemällä oppiminen, yksilöllisyys. Tukea ja kannustusta. Toivottavasti koulutusleikkaukset eivät ole vieneet näitä pois.
Lapselleni järjestyi opiskelupaikka ja myöhemmin siirto halutulle linjalle. Hän valmistui unelma-ammattiinsa.
Ammatilliseen opetukseen ja ammattiin valmistavaan erityisopetukseen panostaminen ei ole hukkaan heitettyä rahaa tai puuhastelua. Se maksaa itsensä takaisin. Ei heti mutta aikanaan. Estää syrjäytymistä, vähentää ongelmia ja tarvetta yhteiskunnan tuelle elämänhallinnassa.
Nyt riskinä on, että koulutusleikkaukset jättävät nuoret oman onnensa nojaan, selviytymään yksin ilman, että kukaan huomaa tarvetta avulle. Toivottavasti tämän päivän päättäjät muistavat ajatella myös huomisen lapsia. Kuuntelevat niitä huolia, jotka kentältä nousevat.
Eräs opettaja on tehnyt kuuntelemisen mielenkiintoiseksi ja helpoksi pelin muotoon: ”peli petetyistä lupauksista ja leikatuista unelmista”. Pelissä voit eläytyä koulutuksenjärjestäjän maailmaan jossa oppilaitos pyritään saada selviytymään jatkuvista leikkauksista. Pelissä ei ole voittajia, vain pienenpiä häviäjiä.
Pidetään tosielämässä kiinni koulutuksesta, ei leikata tulevaisuudesta!