”Everyone, no matter how little, has a right to be angry sometimes.”

“You have to be angry sometimes. Every little creep has a right to be angry.”

Voi kuinka pienestä voi raakileen aamu mennä pilalle. Mä en kestä aamusin mitään erikoista, uutta, vauhtia, puhetta, melua, ihmisiä, en oikeestaan yhtään mitään. Mä tarvitsen mun aamulehden, aamupalan ja hiljaisuuden, jotta päivä voi lähteä oikein käyntiin. Vaan tässä aamussa ei ollut mitään oikeaa.

 

myy_0.jpg

 

Hyvä Mies ponnahti sängystä jo ennen Pientä tyttöä kuin aropupu ja laittoi Jaajo Linnonmaan raikaan kajareista niin että posket lässähti makkarin takaseinään ja ilmavirran ansiosta tukka nousi korkeuksiin, vaikka tuuletusikkunakin oli vielä visusti kiinni. Siinä samassa vitutuskone hurahti täysillä käyntiin ja aamu oli hetkessä pilalla. Taustatiedoksi siis, minä saan normaalisti herätä jo aiemmin ja nousta touhuamaan omiani ennen kuin Hyvä Mies herää. Hyvällä Miehellä on paremmat unenlahjat kuin minulla, eikä normaalisti pidä kukonlaulun aikaan heräämisestä. Vaan missä olivat ne taivaan lahjat tänää?!

Monethan olisivat onnesta soikeina yhteisistä aamuista. Kun saa yhdessä uittaa neljä käpälää samaan aamupuuroon ja aamukahviin, hankkia oksennustauti siirappisista aamukohteliaisuuksista kuten ”voi ku sä oot ihana ja kaunis jo heti aamusta” tai vaan tuijotella toisiansa silmiin typerä hymy naamalla vaikka päässä vielä liiku mitään. 

Tämä kaikki on tosi ok kaikkina muina vuorokaudenaikoina paitsi aamulla. Mä haluan uittaa käpäläni yksin niihin aamuliejuihin, olla ihan hiljaa ilman mitään siirappi yllätyksiä ja tuijotella Hyvän Miehen silmien sijasta sitä Aamulehden Hyvä Elämä sivua.

No mikä siinä yhtä aikaa heräämisessä on sitten niin ylivoimaisen ärsyttävää?

  • se kun joudun avaamaan vielä aamukäheän ja pahalta haisevan suuni ja kysymään keitänkö sulle kahvia kans?
  • se kun joudun väistelemään sitä ruuhkaista aamun jääkaappiliikennettä ja tärvelemään oman pienen pakonomaisen rutiinin tehdä asiat juuri tietyssä järjestyksessä, puhumattakaan niistä wc:n vuoronumero karkeloista
  • se kun saatan joutua keskeyttämään raamattuni  (a.k.a aamulehden) lukemisen ja vastaamaan johonkin typeriin kysymyksiin juustohöylien tai veitsien hukkateistä tai kommentoimaan tuorejuuston loppumista
  • tai ylipäätään vaan se kun pitää pärjätä sen ajatuksen kanssa että joku muukin on jo hereillä ja kuuloetäisyydellä sun touhuistasi, touhuamassa omiaan siinä viereisessä huoneessa

muumikirosana_0.jpg

 

Valehtelematta, kun olin vihdoin saanut itseni vitutuksesta huolimatta ruokittua ja laitettua ihmisen näköiseksi, poljin jalkaa eteissä ylläolevan näköisenä ja papatin ripitystäni Hyvälle Miehelle siitä kuinka ärsyttävä, väärässä ja tyhmä hän on, ja kuinka nyt KOKO viikonloppu on pilalla. Ja koska tämä aamu alkoi nyt näin, en missään nimessä pystyisi osallistumaan hänen veljensä ylioppilasjuhliin seuraavana päivänä. Hyvin loogista ja itsestään selvä syy-seuraus suhde vai mitä? 

Tässä herääkin kysymys, oliko aamu oikeesti muka niin huono vai jännittääkö Pientä Tyttöä nyt niin mahdottomasti tavata loputkin Hyvän Miehen suvusta huomisissa juhlissa?

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Ruokavaliokokeiluja

Siitä syystä että minä ja masuni emme ole olleet sitten aikoihin samaa mieltä elämänmenostani, tai ruokavaliostani mitä toteutan, olen antanut masulle nyt hiukan vaihtelua ja tilaisuuden kertoa mitä se mahdollisesti tahtoo. 

Kärsin 90 % todennäköisyydellä ärtyneen suolen oireyhtymästä, tämä on todettu niin potilaan kun lääkärinkin toimesta. Tämä raastava kiusa on joko menestyksekkäästi itseaiheutettua syömishäiriön johdosta tai ihan vaan uusi iloinen lisä elämääni ilman sen kummempia syypäitä. 

Ärtynyt suolihan oireilee mm. näin.

Minun suurimpia vitsauksiani on ollut mahan turpoaminen, ilmavaivat ja tosi raskas olo masussa. Niih ja mainitaan nyt se ripulin ja ummetuksen soutaamishuopaamisongelmakin. Pahimpina vatsakipuiluaikoina kun masu ei suostu yhteistyöhön ollenkaan, olen syönyt Librax nimistä suolistoa rentouttavaa kolmiolääkettä ja oireet ovatkin siitä hiukan hälvenneet, normaalille tasolle. Ilmavaivoja olen yrittänyt ottaa haltuun apteekista saatavailla entsyymeillä (Cuplaton, hahah oiva nimi! ja Disflatyl) ja se onkin ollut melko menestyksekästä. Tavoitteena olisi kuitenkin saada masu toimimaan niin että sitä ei vaivaisi mikään. Sillä olen kuullut joskus erittäin osuvan elämäntotuuden: hyvävointinen masu on sellainen masu, jonka olemassaoloa et edes huomaa

Kokeilinpa siis ensin jättää ruokavaliosta pois ruisleivän, omput ja muut satunnaiset viljat FODMAP-ruokavalion mukaisesti. FODMAP-ruokavaliohan tarkoittaa sitä että vältetään FODMAP-hiilihydraatteja jotka saattaa ärsyttää suolistorukkaa.  Kiusanhenkiä siis väitetään olevan:

  • Palkokasvit (linssit, pavut, herneet)
  • Sipulikasvit
  • Kaalit
  • Makeiset ja muut tuotteet, joissa on ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia
  • ”Vatsajugurtit” ja ”terveysjuomat”, jotka sisältävät lisättyjä kuituja, inuliinia ja frukto-oligosakkarideja (FOS)
  • Laktoosi eli maitosokeri (siirtyä laktoosittomiin maitotuotteisiin)
  • vehnä, ruis ja ohra ja niistä valmistetut viljatuotteet (leivät, hiutaleet, murot, puurot, leivonnaiset)
  • omena, päärynä, kirsikka, luumu, vesimeloni, parsa, artisokka, sienet

Näistä en aiemmin syönyt kun ruista, omenaa, päärynää ja vesimeloonia, sekä joskus herneitä tai vihreitä papuja, joten muutos oli melko helppo. Laktoositonta linjaa en ryhtynyt vetämään vielä sillä minulle on tehty laktoosirasituskoe ja minulla ei laktoosi-intoleranssi geeniä ole. Tosin niitä oireita ja samankaltaisen ruuansulatushäiriötilan voi saada ilman että sitä geeniä olisikaan. 

Tätä hommaa kokeilin siis noin pari viikkoa. Eipä paljon vatsa tehnyt muutos mihinkään suuntaan, ei huonompaan eikä parempaan. Joten uusi, toisenlainen yritys. 

Vaikka varsinaisesti minulla ei sitä laktoosi-intoleranssia ole, olen huomannut että oireet ovat samankaltaiset ja maitotuotteet, erityisesti rahkat ja raejuustot, tekee tosi tukkoisen olon. Kuin sementtiä kaadettaisiin suolistoon. Rahkan syönnin överithän tein ensimmäisen kerran jo aikoinaan kun en oikeastaan mitään muuta suostunut syömäänkään mutta onnistuin siitä hetkeksi irtautumaan, mutta jälleen huomasin äskettäin mussuttavani parhaimmillani neljäkin rahkaa ja tai raejuustopurkkia päivässä. Huimaan rahkan mussutukseen ovat syyllistyneet varmasti muutkin kuin minä ja sen ovat huomanneet asiantuntijatkin

Seuraava ruokavaliokokeilu on siis seuraavanlainen. Jätän maitorahkan mussutuksen lähes kokonaan. Raejuustoakaan en käytä muutamaa lusikallista enempää per salaatti. Tilalle tulee esimerkiksi pehmeä tofu, protskupannarit ja avokado. Ihan kokonaan en pysty rahkaa jättämään sillä se on suurinta herkkuani joten sitä saa lapata suuhun noin yhden purkin about joka toinen päivä, jos on välttämätöntä. Tietty jos havaitsen että rahkan pois jättäminen tekee erityisen gutaa masulle, se saa jäädä kokonaan. 

Luulenpa että jos tämä kokeilu tuo toivottuja tuloksia, ei se johdu ehkä pelkästään siitä että jätän tämän minun elämääni hallinneen jankkirahkan mussuttamisen pois, vaan myös siitä mitä sen tilalle tulee lisää. Hyviä rasvoja, lisää kasviksia ja marjoja, hedelmiä ja ennen kaikkea vaihtelua ruokavalioon. 

ruoka.jpg

 

Ja muiden Ärtyneen suolen uhrien kikkakolmosia otan kommenttiboksiin enemmän kun mielelläni!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Terveys