Muistatko huomata mitä olet löytänyt? -Kiss by the hotel de ville

15_edan004_large.jpg

Muistan tasan tarkkaan miltä tuntuu olla rakastunut. Tiedän ne ohikiitävät hetket kun huomaa, toista katsellessa, sen ylitse vuotavan ja koukuttavan rakkauden tunteen ja tajuaa kuinka hienon asian olet saanut. Nimenomaan saanut. Rakkaus on lahja, jota kaikki ei valitettavasti saa koskaan kokea, tai jos saavat, eivät saa sitä koskaan omanaan pitää. 

Tiedättekö että rakkauden lahja on maailman kaikkein suurin ihme ja tärkein asia. Rakastavaiset voivat elää tunti(päivä)kausia ravinnotta, imien elinvoimaa vain toisistaan. Rakkaus saa ihmiset tekemään niin suuria kuin pieniäkin hienoja, mutta myös kummallisia ja pelottaviakin asioita. Rakkaus laittaa toivottoman yrittämään loputtomasti aina uudestaan ja rakkaus pystyy kääntämään pahan päivän hyväksi muutamassa sekunnissa. 

Mutta huomaako ihminen, joka on saanut rakkauden lahjan itselleen, arvostaa sitä joka päivä. Tai joka riidan aikana? Tai silloin kun tuntuu että voisi moukaroida kumppanin pään keittiönuijalla säpäleiksi. No ei. Eikä se niin tarvitse mennäkään. Eihän onni tuntuisi miltään jos sitä ei välillä hukkaisi tai olisi vaarassa menettää. 

Rakkauden etsintä on myös ainoa asia ihmisen elämässä joka tuntuu jatkuvan niin kauan kuin sen vihdoin löytää, tai se löytää sinut. 

Jo tarhassa, heti kun pienet ihmisten alut vaan jaloilleen pääsevät, alkavat ne jo ”tykkäämään tytöistä tai pojista”. Vesseleiden osastolla lentää legot ja barbit päin näköä, rakkaudesta se hevonenkin potkii periaatteen mukaisesti. Ala -ja yläasteella onkin jo ensimmäiset aidot ihastukset ja poikaystävät.  Lukiossa sitä puksutetaan jo pidemmissäkin seurustelusuhteissa. Nuoret aikuiset juoksevat jos jonkinmoisissa kissanristiäisissä ja yökerhon kinkereissä törmätäkseen siihen oikeaan.

Jos ja kun ne onnelliset jotka ovat tehneet lapsensa jo varhaisaikuisuuden kynnyksellä ja ehtineet vielä erotakin ennen keski-ikää, jatkuu uuden siipan etsintä tällä kertaa elämänkumppanin nimellä, jota etsitään siihen viereiseen kiikustuoliin tuijottamaan niitä Ylen puol 9 uutisia. Vielä vanhainkodissakin voi nähdä kauniisti rypistyneitä käsiä kiertyvän toisiinsa. Yhdessä ihmisen on turvallista ja hyvä katsoa elämäänsä taakse päin ja olla seesteisien mielin sen suhteen että ei näe loppuaan yksin. 

Rakkaus kokonaisuudessaa seuraa ja kantaa ihmistä läpi elämän. Ja joka sen on löytänyt, toivon mukaan muistaa sitä arvostaa ja vaalia. 

Lähditkö tänään aamulla kotoa ovet paukkuen eilisen riidan jäljiltä? Oletko painanut lähiaikoina lähetä napin sijasta delete nappia kun olet ollut lähettämäisilläsi viestin sille tämän hetkisen maailman ihanimmalle ihmiselle mutta ylpeys vei sinut kuitenkin menneessään?

Oletko havahtunut viime aikoina tarpeeksi usein siihen ajatukseen kaiken sen elämänkaaoksen keskellä että kaikki on hyvin, mulla on kuitenkin sut?

Musta on ihana nähdä rakkaan ystäväni hellästi kiusaavan rakastettuaan, kuulla kun toinen ystäväni sopii ”nyt ne lusikat jakoon ja sassiin” -riidan paremman puoliskonsa kanssa tai kuunnella rakkaustarinoita loputtomasti siitä kuinka ihmiset ovat löytäneet toisensa.

Ja musta on aivan ihanaa tietää että rakkaus on olemassa ja mäkin siihen törmään vielä uudestaan. 

 

Mä törmäsin yllä olevaan Robert Doisneaun kuvaan lukion kuvataidekurssilla ja ihastuin siihen samantien. Se kuvaa rakkauden voimaa parhaimmillaan. Siinä ympäristö, aika ja kaikki muu katoaa kun rakastavaiset suutelevat.

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ajattelin tänään

Poikia hyllyjen välissä

 

grocery-store.jpg

kuva3

Tiedättekö sen tilanteen kun törmäät ruokakaupassa ulkonäöltään ja olemukseltaan kiinnostavaan miesolentoon. Tekisi mieli seurata pojan jalan jäljissä lävitse ruokakaupan ja tarkkailla olennon toimia.

images.jpg

kuva 

Jep mä olen monta kertaa havahtunut siiihen että huomaan tuuppasevani käteni samaan appelsiini vuoreen tai samaan huojuvan telineen muovipussirullaan jonkun silmää ilahduttavan kanssa. Olen myös vahingossa kiertänyt ympäri maustehyllyä päinvastaiseen suuntaan kuin poika aiheuttaen lähes kissa ja hiirimäisen leikkitilanteen sekä hymyillyt pöllösti rahkahyllyllä vieressä olevalle toiselle valinnanvaikeuden uhrille. Ja nämä sattumathan saa ruusunpunaistenlasien lävitse maailmaa tarkkailevan nuoren neidin aivan päästänsä pyörälle ja demonstroimaan mielessään jos jonkilaisia häitä jo siihen piimähyllyjen eteen.

KUNNES huomaan että joko vanavedessä seuraa olentoa hetkeä myöhemmin tyttöystävä, kaverit tai nimetön huutaa rusketusrajallaan sinut kauemmaksi. Tai muistat että ei Suomessa tuntemattomat ihmiset vaan juttele toisilleen ruokakaupassa.

Olen siis  sitä mieltä että ah niin amerikkalaisen elokuvan tai eurooppalaisen kirjanjuonen tyyppinen harha että ruokakaupassa oikeesti voisi törmätä potentiaaliseen rakastusolentoon, on niin harmillisen epätodennäköistä että olisi parempi jättää haaveilu kokonaan ja keskittyä suorittamaan vain sitä kaikkein pyhintä ja hauskinta arkirutiiniani eli ruokakauppailua. 

tumblr_l8n9sqzkni1qzlinvo1_500_large.jpg

kuva2

Eilen kuitenkin salilta suoraan viipottaessani edellisen päivän kiharat silmillä havaitsin taas tällaisen olennon olemassaolon heti astuessani vihannesosastolle. Muistaessani yllä mainitun faktan tästä karusta maailmasta, totesin että olipa nätti mies ja siirryin raejuustojen maailmaan. Huomasin kuitenkin että tämä olento tuntui (tahattomasti) seuraavan  minua ja vilkuili, kuitenkin hyvin epäonnistuneesti muka ikään kuin huomaamattomasti, minua leipähyllyn edestä. Ja katsoipa nätisti silmiin kun tuli vastaan pakastehyllyjen välissä. 

Vaan voi kurjuus tätä suomalaista luonnetta. Vaikka kumpikin varmasti olisi mielellään heittänyt vaikka viattomat moikat toiselle, ei sellaista vaan valitettavasti tapahdu kun kerran ruokakaupan olemassa olon historiassa. No lopputulemana voi kuitenkin sanoa että jäähän näistä arjen ihanista ja piristävistä tilanteista kuitenkin hyvä mieli kotiin vietäväksi, sen pitkän kassakuitin lisäksi.

Suhteet Oma elämä Rakkaus Ajattelin tänään