60 sekuntia

Tasaisin väliajoin mieleeni nousee kysymys mitä ottaisin mukaani jos tulipalo roihuisi asunnossa ja minulla olisi juuri sen verran aikaa että ehtisin pelastaa pienen osan minusta. Mitkä asiat ne olisivat?

Kesäloman jälkeen, kun olen ollut matkalaukkuni kanssa tien päällä toista viikkoa ja palaan kotiin, tunnen olevani hetken vieraana. Kaikki näyttää kyllä tutulta, mutta samalla en oikein osaa selittää miksi tuntuu kuin katselisin airbnb majoituskohdetta.

Ja sitten iskee aina järjestelyn into. Nyt heitän ne vihreät housut menemään joihin en enää mahdu ja jos mahdun, tuskin tahdon niitä enää. Nyt raivaan ylimääräiset maljakot ja tarvitsemmeko tosiaankin varalusikoita vaikka ne ovat melko rumia. Haluan tilaa, hengittää.

Esineet ovat siltoja, ajattelen. Niitä pitkin voimme astella tarinoihin, joita kerromme itsestämme. Ne ankkuroivat meidät paikallemme, muistuttavat keitä me olemme, missä olemme, mitä luulemme tietävämme, keitä unelmoimme olevamme. Kaikki se ympärilläni, valokuvat, lipaston päälle asettelemani korallit, kispiveistokset, antiikkiset apteekin lääkepullot. Ilman tarinoita kodissani olisi vain käyttöesineitä, raastinrautoja, vessaharjoja. Kauneus on nostalgiaa. Kaipuuta muualle. Romantiikan aikana uskottiin, että jokaiseen esineeseen tarttuu pysyvät sedimentti sen omistajista. Siksi Shelleylle kuuluneista tavaroista maksettiin valtavia summia. -Anna-Kaari Hakkarainen, Dioraama

Karkausvuosi elokuvassa päähenkilö havaitsee kuudenkymmenensekuntinsa kohdalla, kun palohälytin soi, että hänen kotonaan ei ole mitään mitä hän haluaa pelastaa. Kohtaus on myös odotettavissa ollut käänteentekevä hetki, kun hyviin naimisiin pääsevä Anna Bostonista ymmärtää, että äkäpussi ja kirkassilmäinen dublinilainen on se kenet hän haluaa. Hänellä on ympärillään kaikki mitä on aina halunnut muttei mitään mitä tarvitsi.

Vaikka Karkausvuosi on viihdyttävä romanttinen elokuva ja tarkoitus oli osoittaa, että täytyy uskaltaa tarttua rakkauteen vaikka se olisi yllättävällä suunnalla, ajattelen että rakkaus näkyy myös kodissa. Siellä pitää olla jotakin joka on korvaamatonta.

Jos joudun kohtaamaan kuusikymmentäsekuntiani, veisin Harvey Edwardsin taulun jossa on balettitossut. Se on löytynyt ensirakkauteni kotoa hylättynä ja hän teetätti siihen lasin joka hieman poksuu irti kehyksistä, mutta jota ei huomaa muut kuin minä. Veisin tietokoneeni sillä pilvipalveluista huolimatta sen sisällä on paljon minua. Ennen luulin, että kuvina mutta tiedän että ennemminkin sanoina. Kolmanneksi tulee mieleen joitakin koruja, keltainen jakkara, kuva jossa on punainen ilmapallo.

Jos voisin, kantaisin ulos kaikki taulut ja tuolit. 60 sekuntia on liian vähän kaikille tuoleille, mutta jostakin syystä rakastan tuolejani. Punaisia jotka olivat jo ensimmäisessä kodissani, Askon vihreitä Bonanzoja, keltaiseksi maalattua keittiöjakkaraa ja valkoista eteisen tuolia. Tuolit ovat kauniita ja käytännöllisiä. Valkoinen yhdeltä äidin kanssa tehdyltä kesäreissulta, keltainen ilahduttaa minua ja vihreät näyttävät minulta. Kaikissa on istuttu ja kaikkia estetisoin. Keltaisen on maalannut tärkeä henkilö ja valkoisen on ostanut läheinen ihminen. Itseasiassa kaikkiin vihreisiin, myös akuuhuoneen samettiseen, olen käyttänyt lahjarahoja.

Mitä tavaroita jäisin kaipaamaan? Mihin hätkähtäisin yöllä, että se paloi, mustui ja vääntyi. Mitä tavaraa ei voisi korvata joka sen vuoksi ettei sitä saa tai sen vuoksi, ettei sen tarinaa enää saa. Voiko tarina tuhoutua, unohtua kun siihen liittyvä fyysinen esine tuhoutuu?

Jokatapauksessa ottaisin mukaani niitä asioita joista tuntisin olevani yhä minä. Olen lukenut tulipalossa tuhoutuneen omaisuuden naisesta josta tuntui, että hän on eksyksissä, tai oli eksyksissä palon jälkeen. Vaikka se on vain tavaraa, se ei ole vain tavaraa. Konmaritus on ymmärretty siinä mielessä nurinkurisesti, ettei sen tarkoitus ole askeesi, paitsi jos se on sinun juttusi, vaan se että ei tarvitse säilöä sitä päivänkakkarapurkkia vaikka sen toi joku täti ja ilahduit siitä silloin kovasti jos työnnät sen jatkuvasti kaapin perälle.

Ei ole väärin rakastaa tavaroitaan. Mutta niitä kuudenkymmenensekunnin tavaroita todellisuudessa on varmasti lopulta todella vähän.

Koti Ajattelin tänään

Passiivinen vaikuttaja ja Onnenkissa

Vaikka minulla on puheella käyvä suu ja toivon että voisin siirtää puhe-energian vaihtokaupaksi arkipäivien iltoihin, olen joissakin asioissa tuppisuu. Yleensä asiat ovat niin isoja, että arkailen niistä puhumista, kyseenalaistamista tai toitottamista. Arvelen etten tiedä tarpeeksi, ymmärrä oikein tai loukkaan jota kuta. Tuntuu niin helpolta aina sanoessaan jotakin loukata jotakuta. Näitä asioita, joita arastelen, ovat olleet esimerkiksi black lives matter, kehopositiivisuus, ilmastonmuutos ja kulttuurinen omiminen. Aavistelen että nyt on kyse jostakin syvemmästä ja käännän äänitorvet sisään päin.

Motivaationi harjoitella kuolleen miehen asentoa, hengittelyä ja meditaatiota on korkea. Olin nimittäin alkanut ajatella, että ehkä aktiivisen toiminnan sijaan passiivisuus olisi se tapa, jolla maailma muuttuisi.

Arkailuni johtuu usein siitä, etten ole perillä enkä syöksy intohimoisesti mukaan vaan jään tuumailemaan. En koe, etten välitä esimerkiksi aiemmin mainituista asioista jos en koko ajan ole niistä huutamassa ja hashtagailemassa. Aino Vähäpesola (lainaus yllä) oli osannut sanoittaa sen termin jota olen haeskellut. Passiivisuus. Ei toimimaton passiivisuus vaan ennemminkin ulkoinen passiivisuus.

Kuinka paljon käytämme aikaa ja energiaamme kohkaamiseen. Siihen että toistamme jotakin vääryyttä tai epäkohtaa, niin kauan että siitä kaikkoaa merkitys. Jaamme mustavalkoisia kuvia itsestämme voimaantumisen merkeissä kunnes joku ymmärtää, että haaste on lähteny liikkeelle naisia kohdistuvan väkivallan tietoisuudeen kasvattamisen vuoksi. Toimittaja Maria Veitola nimesi tämän rikkinäisen puhelimeksi.

Taamme mustia ruutuja kunnes ne tukkivat jokaisen syötteen ja alkaa ärsyttää. Ja toisinaan ajattelemme, että tulipa tehtyä päivän hyvä työ ja unohdetaan asia.

Yleensä suurimmalla osalla meistä on yksi ihminen johon voimme eniten manifestoida. Sisälle päin.

Kaikki eivät voi olla niitä kovaäänisiä jotka paukuttavat pamflettiaan kurkku karheana. Osa toimii luontevasti vahvana äänitorvena, mutta turhan moni lähtee siihen mukaan osallistumatta todella. Passiivinen osallistuminen ei tarkoita sitä ettei osallistu lainkaan vaan sitä, ettei kaikkea tarvitse huutaa kovaan ääneen kanavissaan mitä mieltä on, sillä ne ehkä lisäävät tiettyyn pisteeseen asti tietoisuutta kunnes menettävät sanomansa. Minä joka en ole kymmenien tuhansien seuraajien katseiden alla, pystyn kenties vaikuttamaan toisella tavalla, omilla sisäisillä muutoksilla ja ulkoisesti teoilla. Aika pienillä jossakin mittakaavassa, mutta käytöksessä ja toiminassa tapahtuvilla muutoksilla on ulospäin pidempiaikainen voima.

Sanotaan että joogassa kuolleen miehen asento on vaikein. Vaikka se ei vaadi äkkivilkaisulla tasapainoa, voimaa tai äärimmäistä notkeutta vaan kyvyn olla ja rentoutua. Kuulostaa helpolta. Eikä se ole mikään näyttävä asana. Mutta kuolleen miehen asana laittaa meissä joitakin oleellisia palikoita oikeille paikoilleen.

Joskus passiivisuus auttaa meitä myös olla ärsyyntymättä siitä, että koemme meitä sorrettavan. Sukupuolen tai iän tai aseman vuoksi. Turhaa on usein lähteä tähän mukaan vaan enemmän voi saada aikaan kuuntelemalla mitä kovaäänisillä on asiaa, ja sisäistää se omien arvojen mukaiseksi. Se tulee näkymään käytöksessä.

Aino Vähäpesola: Onnenkissa (Kosmos)

Kirjasta Onnenkissa

Aino Vähäpesolan Onnenkissa on lukutoukkien parissa ollut jo ilmestymisvuonnaan valtavaa suosiota kerännyt teos. Autofiktiivisten ja tyylilajeja keskenään sekoittavien teosten joukkoon istahtava Onnenkissan kerrotaan kertovan ”naiseudesta, joogasta, seksistä, Edith Södergranista, raitapaidoista ja siitä, millaista on elää setien ehdoilla rakennetussa maailmassa”.

Melko kattavasti mutta samalla latteasti kerrottu. Onnenkissan esseemäiset kirjoittajan omasta elämästä ammentavat kappaleet kerääntyvät Edith Södergranin runojen ääreen. Kirja on ylipursunutta materiaalia Vähäpesolan valmistellessa graduaan ihaillusta runoilijasta ja niiden feministisestä luennasta. Kirjan minä-kertoja on kipakka mielipiteissään, mutta ennen kaikkea myös omalle elämälleen. Kampaa omia valintojaan ja tekojaan feministisellä otteella. Kirja on täynnä ajatuksia herättäviä huomioita vaikkakin loppua kohden lukijana etääntyy yleisistä, samaistuttavista aiheista kertojan omakohtaisen elämän ympärille. Paitsi jos lukijakin sattuu olemaan kahden ja kolmenkymmenen välissä gradunsa kanssa pakertava jolla on uhkua repiä itsensä irti kaavoista.

Olen kaksinkerroin ja roikotan käsiäni jalkaterien vieressä. Takapuoli osoittaa kohti kattoa. Tämä on rento asento, jossa ei näe muuta kuin omat varpaansa ja lattian. Vartalon etupuoli, joka usein koetaan takapuolta henkilökohtaisemmaksi puoleksi, on suojassa ja piilossa. Välinpitämätön ja rento mutta samalla sisäänpäin kääntynyt asento.

Lainaukset Aino Vähäpesolan Onnenkissasta (Kosmos, 2019)

Kulttuuri Kirjat Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta