Kädet

En osaa lukea kämmenviivoja. Elämänviivoja, onnellisuuden ennusteita tai lapsia.

Mutta kädet kiehtovat tarinankuljettajina valtavasti. Ei niinkään ne uurteet jotka vahvistuvat käsien painuessa nyrkkiin, pidellessä ostoskassia, puristaessa balettitankoa tai hapuillessa ystävän kättä.

Vaan sormusten jättämiä painaumia. Arpia kun kaatui uudella pyörällä tai leikkasi ohi purjosipulin. Kovettuneita sormenpäät jotka ovat pidelleet kitarankieliä paikoillaan. Nypittyjä kynsinauhoja hermostuessa. Pienet kourat täynnä sammakonpoikasia. Huolellista kynsilakan levitystä tai huolimatonta itseruskettavan tuputtelua.

Kädet ovat työkalut. Pianistin on luovuttava pesäpallosta säästääkseen käsiään. Leipuri tunnistaa kämmenten alla vaivautuvien pulla-aihioiden koon lähes grammalleen saman kokoisiksi. Savenvalajan ja hierojan täytyy osata annostella voimiaan. Molemmat muotoilevat omalla tavallaan.

Kädet peittämässä silmiä kauheuksilta. Kädet liitettynä yhteen. Kädet puhumassa kun ääntä ei tule. Kädet rintakehän päällä pelastamassa elämää karkaamiselta.

Pestä kätensä joltakin. Kädet jotka ovat tahriintuneet. Kädenojennus.

Yksi pikkusormi voi aiheuttaa hilpeyttä nostaessaan päätään teekupin reunan yli. Etusormen heristys tai syytös. Toisaalta etusormella voi piirtää mitä ihmeellisimpiä tarinoita toisen selkään iltaisin. Miten monia rooleja yksittäisten sormien ylle on langennut.

Mä katkon sun peukalon ettet sä liftata voi mun perään
Sit etusormen vuoro on ettet sä töki mua sillä enää

Ja murran sun keskarin, ettet sä häpäise mua enää
Ja nimetöntä säälisin, mut ei sil mitään fiksua teekään

Mut sun pikkurilliäs en vie, vaan mun mielessä salaa
Mä toivon et sä muutut kiltimmäks ja ehkä vielä mä palaan
Ja antaudun, siihen kietoudun
Jos teen päätöksen, et oon sun nainen

Nyt kädet ovat olleet myös saastaiset. Niiden jokainen uoma ja ruttu on niin autuaasti hangattu milloin minkäkin tuoksuisella saippualla ja huljuteltu alkoholin hajuisiksi, että ne parkuvat. Miten pieni pinta-ala kämmenillä on ja kuinka paljon energiaa ne voivat siirtää kosketuksella eteenpäin.

On paljon käsiä vuosien varrelta jotka muistan. Ystävän kovin pieniltä tuntuvat kädet jotka kuivuivat niin, että halkesivat jos ne puristi nyrkkiin. Ja joita rasvasin sinisellä Nivealla. Kylmän nihkeät, suuret ja pitkäsormiset kädet joissa on kauniit ja vahvat kynnet. Jo iäkkäämmiksi käyneet pehmeät ja vapisevat kämmenet joissa on paljon tuttuja sormuksia.

Ruuhkassa auto, autossa ratti
Ja elämisen pyörteissä uurtuneet
Kädet jotka ohjaa, vakavin ottein
Ja jälkeen vuosikymmenten

On myös käsiä joiden olemusta en oikein muista enää vaikka olen pitänyt niistä kiinni monesti. Sopisivatkohan ne enää omani kanssa toisiinsa.

Kuva: Pixabay.

Suhteet Runot, novellit ja kirjoittaminen

Klassikkoja

Rakastan raidallisia paitoja niiden kaikissa olomuodoissa. Ikonisen ranskattaren tyylissä, kun kaulaan sidottu huivi lennähtelee tuulessa skootterin painaessa menemään, baskeri on elegantisti vinossa, huulet punaiset ja croissantteja pussissa. Vankien asuissa, tasaisen paksuissa mustavalkoraidoissa, poikittaisissa kaltereissa. Jopa siitä vangin”baskerista”! Miimikoiden asuissa joihin kuuluu ohuet henkselit, valkoiset hanskat, ällistynyt ilme. Suuret selälleen rävähtäneet silmät. Sirkustaiteilijoiden raidoissa ja Beetle Juicen pystyraidoissa. Erotuomareiden paidoissa ja merellisessä tyylissä kun raitamekoissa on simpukkanapit tai ruoribrodeeraus.

Ostan vuosi vuodelta lisää raitaa. Mekkoja, paitoja ja hameita. Ostaisin Beetle Juice housujakin, mutta niitä ei saa mistään, koska muoti meni jo. (Ja oikeastaan myös siksi että näytän koomiselta niissä, mutta en sopivalla tavalla koomiselta.) Ihastun raitaan joka vuosi ja mietin että juuri tällainen pieniraitainen tai vihreäraitainen tai paksuraitainen vaatekappale minulta puuttuu. Juuri tuollaisilla hihoilla minulla ei ole tai ei juuri tällaista arkista raitamekkoa. Onneksi raidat tulevat joka kevät. Luonnossakin raidat esiintyvät yllättävän usein. Kissaeläimillä, seeproilla ja ampiaisilla.

 

Muita toistuvia ostoksia

Rakastan myös a-linjaisia hameita ja mekkoja. Niitä klassisia jotka saa puettua koulutyttömäiseen tyyliin ja joissa on helppoa istua risti-istunnassa ja hame vain levittyy ympärille kuin kattilan reunoille helähtäneen spagetit. Ja joiden vetoketjun voi salaa avata selkäpuolelta jos on syönyt liikaa (spagettia, salviapastaa?) ja istuu seinän puolella. Missähän majailevat tällä hetkellä ne mekot joita minulla on mustana, koska käytännöllisyys, kukkainen, koska niin kaunis, sekä korallinvärinen, koska malli on niin ihana, kangas helppohoitoinen ja alemyynnit. Ja vekkihameita. Niiden särmikkyys ja asiallisuus. Konservatiivisuus jota on rikottu ruusukuvioilla tai säihkyvällä pronssilla. Niiden materiaali näyttää kolmenkymmenen vuoden jälkeen yhä uudelta.

Hiuspantoja. Kukkainen, pehmoinen, joka oli toisen luokan luokkakuvassa. Marjapuuronvärinen muovinen jossa oli lettikuvio. Kirkkaanpunainen jota käytin pilkullisen paidan kanssa kunnes se hajosi pamahtaen. Bandanahuivit toimivat myös. Meillä oli niitä pussillinen. Kirkkaanpunainen, vaaleanpunainen, tummansininen, turkoosi ja vihreä joka kului puhki, koska äiti piti sitä kaulassa lenkkeillessään R-collectionin anorakissa. Kolmiohuivi, varsinkin se farkkuinen, oli pitkään vakioasusteeni enkä osannut olla ilman. Yritin olla pitämättä sitä, mutta aina kun kiristin sen takaisin päähäni, tunsin olevani oma itseni. Ja nyt pannat tulivat taas muotiin, korkealla solmulla. Kiersin UFFeja kun pannanhimo palasi. Minulla oli jäljellä enää muutama musta jolla nostin hiukset pois tieltä kun pesin kasvoja. Monta mustaa oli kadonnut, hajonnut tai huuhtoutunut mereen yhdellä aallon lipaisulla. En raaskinut ostaa, mielestäni kymmenen euroa oli kamalan paljon hiuspannasta joista vasta pyöri laatikoissa kymmenittäin ja jonka liimaukset pettävät taatusti melko pian. Vasta. Kaksikymmentä vuotta sitten? No, annoin lopulta periksi, ostin pilkullisen ja juuri huomasin että sen päätykanttinauhat pitäisi uudelleen liimata.

Ballerinoja, mustia sukkahousuja, neuletakkeja. Vaatteita ja asusteita joita voisin ostaa aina uudelleen. Titanic, Forrest Gump ja britakakku. Klassikoita joihin palaa aina uudelleen. Osa omia klassikoita, osa yleisesti hyväksyttyjä klassikoita joista voi kirjoittaa opuksia. Tylsää? Vai sittenkin erinomaisen kätevää kun tunnistaa mitä kuluttaa kerta toisensa jälkeen puhki. Ehkä uskaltaa panostaa hieman laadukkaaseempaan versioon.

 

Klassikkoja kirjahyllyssä

Kesä on hyvää aikaa paneutua kirjahyllyn klassikoihin. Olen ehdottomasti Jane Austen tyttö joissa voi odottaa onnellista loppua kun ensin otetaan mittaa ja osoitetaan ylpeyttä omasta itsestä. Tänä kesänä luen Anna Kareninaa, tuota Leo Tolstoin järkälemäistä teosta. Klassikkokirjoissa minua kiinnostaa tietää miksi ne ovat klassikkoja, kuinka ne asettuvat kirjalliseen kaanoniin ja onko niillä kestävyyttä vielä tänä päivänä. Kunnon klassikot kestävät aikaa.

Muoti Runot, novellit ja kirjoittaminen Päivän tyyli