Ihan jäissä

Toivottavasti ette ole loman jälkeen ajautuneet mihinkään tappotahtiin esim. töittenne kanssa, vaan hyrisette hyvässä balanssissa. Jemmatkaapa kuitenkin tämä vinkki takataskuun, mikäli piinaavat paikat pääsevät syystä tai toisesta yllättämään. Tässä nimittäin hyinen neuvo teille, joilla on taipumusta viilettää heikkopäinä ja samalla ylikuumentaa kroppa ja mieli.

Itse en ole kiertynyt ylikierroksille kesäloman ja opintovapaan alkamisen jälkeen, mutta huomasin tuossa joskus kevään ryminöissä, että maksan, siis sen oman sisäelimen, viilentäminen on kätevä tapa viilentää myös ylikuumentunut nuppi.

Ota pakkasesta jäägeelipakkaus tai vaikka hernemaissipaprikapussi ja asetu mukavaan istuma-asentoon. Aseta jääpussi maksasi päälle, eli ylävatsan kohdalle oikealle puolelle kylkiluiden keski-/alaosan päälle. Pystyt paremmin rentoutumaan ja vapautat kätesi, mikäli sidot jääpussin esim. huivilla kiinni oikeaan kohtaan. Istu sopivalta tuntuva hetki silmät kiinni, hengittele ja anna rauhoittavan viileyden levitä maksaasi. Tee maksaviilennys aina hektisen päivän päätteeksi.

Toinen hyväksi toteamani viilennysvinkki on jääpussin asettaminen niskaan tai harteille, mikäli lihakset meinaavat jumittaa vaikka liiasta tietokoneen nakuttamisesta. Poistaa kivun ja jännityksen kivemmin kuin särkylääke! Olen myös kuullut, että jääpussin pitäminen niskassa tai yläselässä noin 20-30 minuutin ajan antaisi tehokiihdytyksen aineenvaihdunnalle ja auttaisi rasvan palamisessa.

Että tällaisiin jäisiin aatoksiin inspiroiduin tänä heleän harmaana, syksyltä tuoksuvana tiistaipäivänä. Jotenkin muuten aivan ihana tämä raikastuva uusi kausi…ah.

♥ Virpi

pst. anteeksi jos harhautin jädekuvalla ajatukset herkkuihin. en keksinyt mitään aiheeseen sopivaa, niin laitoin tuon kaunissävyisen jää-telökuvan. eka tavu ainakin rimmaa tekstin kanssa.
(kuva:unknown)

Hyvinvointi Hyvä olo

Hengityskoulu – Osa 1

Olen usein heittänyt blogipostauksieni perään: ”Muistakaa hengittää ja hymyillä.” Tämä siitä syystä, että uskon näiden kahden toiminnon olevan keskeisimmissä rooleissa hyvinvointimme kannalta. Koska kumpikaan näistä ei silti aina näytä tapahtuvan niin helposti kuin luulisi, päätin kokeilla helpottaa edes toista niistä ja järjestää pienen hengityskoulun. Kenties se innostaisi joitain pysähtymään miettimään tätä armasta ja usein kovin hutiloiden käytettyä elintoimintoamme.

Vanhan intialaisen sanonnan mukaan meille jokaiselle on annettu yhtä monta hengitystä elämäämme varten. On vain itsestämme kiinni kuinka syvään ja hitaasti hengitämme, eli kuinka pitkään elämme.

Nykymenon vitsauksista esimerkiksi kiire ja stressi ovat erityisen hyviä hengityksen salpaajia. Itse asiassa kaikenlaiset paniikkituntemukset muuttavat hengityksen pinnalliseksi, nopeaksi ja ”pupumaiseksi”. Kuitenkin huolellinen, syvä hengittäminen on parasta sisäistä hierontaa mitä voimme kropallemme antaa. Se on paras tapa hapettaa elimistö, rentouttaa, vähentää väsymystä ja kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Ennen kuin siis pinkaiset ensi viikon askareisiin, pyhitä tämä sunnuntai hengityksesi tarkkailuun.

Pysähdy ihan alkuun seuraamaan hengitystäsi. Kuinka nopea on hengityksesi tahti ja kuinka syvälle ja laajalle tunnet hengittämäsi hapen leviävän? Missä kohtaa kroppaasi hengitys tuntuu?

Uskallan veikata että monilla hengitys tuntuu lähinnä kurkun päässä ja hienoisesti jossain solisluiden alla yläkeuhkoissa. Hartialihakset saattavat myös hieman kohoilla nopeahkon hengityksen rytmissä. Nämä ovat tyypillisiä pinnallisen hengityksen piirteitä. Mutta ei hätiä mitiä! Voimme nimittäin opetella uudelleen sen jalon taidon, jonka pienenä lapsena hallitsimme, eli syvän pallealähtöisen hengittämisen.

Aluksi kannattaa tsekata pallean toimivuus, sillä se on tärkein lihas hyvässä hengityksessä.
Laske kämmenesi napasi päälle ja hengitä hitaasti sisään ja hitaasti ulos nenäsi kautta. Pallean tulisi ulos hengittäessäsi painua alas, jolloin vatsasi pullistuu ja sisään hengittäessäsi nousta ylös kohti rintakehää, jolloin vatsasi painuu sisään. Mikäli et tunne mainittavaa kohoilua vatsassasi, kokeile seuraavaa: Kuvittele vatsaasi, napasi taakse ilmapallo, jonka täytät imemällä hitaaaaaaaaaaasti ilmaa nenäsi kautta vatsaasi. Hengitä sitten hitaaaaaaaaasti ulos, jolloin vatsapallosi tyhjenee. Jatka ilmapallon täyttöä ja tyhjennystä noin viiden minuutin ajan. Harjoittele vatsasi pullistelua hengityksellä, kunnes huomaat kuinka saat täytettyä ilmapallon äärimmilleen ja tyhjennettyä ilman suurempia ponnisteluita.

Tässäpä tämän päivän hengittelyt. Seuraavalla oppitunnilla, joka tapahtuu joskus viikon sisällä, menemme neniimme.

Ainiin, läksyt meinasi unohtua: Muistakaa hengittää ja hymyillä!

♥ Virpi

(kuva1:www.lolitas.se, kuva2:www.seemeeverywhere.com)

Hyvinvointi Hyvä olo