Hedelmällinen herätys

Tässä eräs raikas aamiaissalaatti, joka sopii kevätaamuihin kuin paluumuuttavat pääskyset toukokuun taivaalle.

Ja taas pukkaa papaijaa. Eikö se ikinä kyllästy. No ei! Paitsi että intohimoiselle luonteelleni tyypillisesti todennäköisesti yltiökäytän kyseistä hedelmää vielä hetken, jonka jälkeen saan siitä niin överit, että painan sen pannaan noin vuodeksi. Näin se yleensä menee. Mutta enpä murehdi jääväämättömästä eron hetkestä nyt, vaan nautin täysin rinnoin rakkauden keväästä ja papaijasuhteeni kukoistuskaudesta!

Hyvän huomenen hedelmäsalaatti (kahdelle – tai yhdelle suursyömärille)
ruukullinen rucolaa
1 papaija
1-2 avokadoa
1 pomelo
kourallinen kurpitsan siemeniä
1 tl luomukanelia 
puolikkaan sitruunan mehu
vajaa ruokalusikallinen juoksevaa luomuhunajaa

Revi rucola vadin pohjalle ja viipaloi päälle kuorittu avokado ja papaija, josta on poistettu siemenet. Sekoita sitruunamehuun juoksevaa hunajaa ja lorottele neste hedelmien päälle. Paloittele pomelo ja lisää salaattiin. Ripottele päälle kurpitsan siemeniä ja sirottele kevyesti kanelia pinnalle. Voit myös sekoittaa kanelin sitruunamehun ja hunajan kanssa kastikkeeksi. Kaneli antaa hedelmäsalaattiin jännän lämpimän makuvivahteen. Lisäksi kaneli auttaa ruuansulatuksessa ja tasapainottaa verensokeria.

Tästä hedelmäpotista saat mukavasti hyviä hiilareita ja rasvoja koneiden käynnistämiseen ja vahvoja entsyymejä suoliston toiminnan virkistämiseen. Eräiden teorioiden mukaan ennen puolta päivää kannattaa suosia vain hedelmä- ja marjavoittoisia aterioita, sillä kehon toiminnot keskittyvät tuolloin (n. klo 04-12) jätteiden eliminointiin, ja kaikki iisisti ja nopeasti sulavat ja aineenvaihduntaa tehostavat ruuat auttavat kroppaa tässä prosessissa. Itse olen viime aikoina pyrkinyt vetämään pitkälti hedelmälinjalla aina puolille päivin saakka, ja täytyy sanoa, että olo on ollut mitä kepein ja energisin!

Erilaisia hedelmämiksejä on siis tullut nyt testailtua tässä taloudessa. Ja hyvin ovat nämä äkkiseltään kevyeltä tuntuvat aamupalat maistuneet myös tuolle jykevämmällekin osapuolelle. Vedettiin boifrendin kanssa kyseistä salaattia tänään aamulla rennon romanttisesti samalta lautaselta. Maukkaan yhteisannoksen varjopuolena tosin on, että joutuu pitämään syömisessä suhteellisen kiivasta tahtia, että ehtii saamaan omansa. Ellei sitten satu omaamaan hyviä kristillisiä tasajakotaitoja – tai turtunutta makuaistia. Meidän pöydässä meinasi mennä haarukkataisteluksi…

Rauhanomaista ja relaksoivaa viikonloppua! Taitaakin olla viikendiksi koko maahan luvassa upeaa auringonporotusta ja mahetsuja D-vitamiinikuuroja, eli sinne vaan pihamaalle tyytyväisenä tillottamaan. Näin meikämandoliino aikoo ainakin toimia. 

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo

Kummallinen koikkelehtija

Joku kysyi kerran, miksi blogissani ei käsitellä lainkaan liikuntaa, vaikka se on niin äärimmäisen tärkeä osa hyvinvointia. Yksikertainen ja rehellinen vastaus tähän on se – apua, hävettää tunnustaa – että en ole kuluneen puolen vuoden aikana juurikaan itse harrastanut liikuntaa. Ja koska sporttailu ei omassa elämässäni ole ollut tapetilla, en ole siitä myöskään tänne kirjoitellut. Kevyttä kotijoogailua ja ulkona käppäilyä lukuun ottamatta olen ollut oikea laiskimuskonimuskaakkimus ja ajautunut talven aikana huomaamatta ihmeelliseen epäurheilutilaan.

Jatkuvat ravintotykitykseni huomioon ottaen tämä on äärimmäisen ristiriitaista, ja todellakin tiedän, että terveelliset ruokatottumukset ovat melkein yhtä tyhjän kanssa, mikäli ei vaivaannu heiluttelemaan ja hytkyttämään omaa kroppaansa.

Ennen tätä kummallista liikkumattomuuden talveani olen muun muassa käynyt aktiivisesti kuntosalilla (josta maksan edelleenkin joka kuukausi jäsenmaksua, auts. kuntoklubi ei ole erityisen nerokas hyväntekeväisyyskohde.), joogannut ja lenkkeillyt. Makuuhuoneessa kahvakuula ja käsipainot ovat kärsivällisesti odottaneet, että antaisin niille jälleen hellyyttä, ja vaatehuoneen hyllyllä pötköttävä joogamatto hiljaisesti syyllistää minua siitä etten ole vienyt sitä salille lajitovereittensa pariin. Mutta ei. Jostain syystä ei ole vain huvittanut. Ei niin millään.

Paitsi nyt. Teiden sulettua ovat komeat asfalttiradat ja hiekkapolut ruvenneet jälleen kummasti kutsumaan kiitäjäänsä ja kaikenlainen hikoilu ja huohotus ovat alkaneet tuntumaan houkuttelevilta toiminnoilta. Urheilijaminäni on vihdoin heräämässä kohmeestaan. Hallelujah!

Ummehtuneet kuntosalit eivät edelleenkään houkuta, mutta sen sijaan kaikki raikkaassa ilmassa tapahtuva pinkoilu ja pomppiminen ovat nostaneet arvoaan. Soluni huutavat happea ja lymfa- ja verenkiertoni janoavat kunnon kiidätystä. Ja sitä ne tulevat saamaan. Lötkistelyn aika on päättynyt!

Yksi jaloimmista lajeista, jos minulta kysytään, on juokseminen. Ja ylellisintä kaikista on aamujuoksu. Etenkin näin kaupungissa aamuaika on aivan parasta ulkona liikkumiselle, sillä ilma on tällöin jos nyt ei aivan puhdasta, niin ainakin mahdollisimman vähän pölyistä ja saasteista. Liikuntahan lisää koko elimistön hapensaantia, mikä parantaa joka ikisen solut hyvinvointia. Raittiissa aamuilmassa sporttaaminen on ehkä parasta mitä voit kehosi happitalouden eteen tehdä. Lisäksi yöunien jälkeen kropan energiavarastot ovat parhaimmillaan ja vatsa lepää tyhjänä, mikä on ideaalitila esimerkiksi juuri juoksemisen kannalta. Kun elimistö ei käytä energiaansa ruuan sulatteluun, voi se hyödyntää kaikki paukkunsa liikuntaan ja esimerkiksi rasvan polttoon.

Itse vedän yleensä ennen aamulenkkiäni lasillisen vettä, johon sekoitan yhden teelusikallisen msm-jauhetta, yhden teelusikallisen chlorella-jauhetta ja muutaman tipan fytoplanktonia. Kaikki puhdistavat vihreät smoothiet ja juomat ovatkin juoksijan parhaita kavereita. Tukkoisella kropalla on paha juosta.
Juoksun jälkeen teen itselleni smoothien, jonka ohje menee kutakuinkin näin:

Juoksusmoothie:
pari desiä mustikoita
½ banaani
puoli desiä chia-siemeniä (yön yli jääkaapissa liotettuja tai hetki smoothiessa turvonneita)
noin puoli desiä Sun Warrior -riisiproteiinia 

2 rkl tocotrienolsia

2 tl soijalesitiiniä
2 rkl kookosöljyä
2 rkl raakakaakaojauhetta
1 tl siitepölyrakeita
1 rkl luomuhunajaa tai luomupropolishunajaa
1 tl camucamua
ripaus celtic sea -suolaa
vettä

+ 1tl -1 rkl msm-jauhetta, jos et ole vetänyt sitä ennen juoksua

Ja vielä otsikkoon viitaten, mieluisin juoksutapani on mahdollisimman vaihtelevan rytmin sekoittaminen perushölkkään. As in kummallinen koikkelehtiminen. Tasaisen tappava juoksurytmi on kiva rikkoa välillä esimerkiksi 30 sekunnin pikapyrähdyksillä, jolloin voi vedätellä niin lujaa kuin koivista irtoaa. Pikaspurtin jälkeen voi hölkätä hitaasti puoli minuuttia ja sitten vetäistä toisen pikajuoksun. Kun näitä kimpoiluja tekee muutaman per lenkki, niin kyllä saa kropan itkemään onnesta. Ja rappusten osuessa kulkureitille kannattaa jäädä tamppaamaan niitä hetkeksi ylös ja alas. Ylämäkijuoksu toimii myös. Tämä kaikki on niiiin rautaa aineenvaihdunnalle ja hormonitoiminnalle.

Löytyiskö teiltä hyviä juoksutreeni- tai palautusjuomavinkkejä? Olen nyt niin touhukkaana aloittamassa uutta juoksukauttani, että kaikki neuvot otetaan suurella mielenkiinnolla vastaan!

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo