Mehusta ja hehku!

Jos olo on tunkkainen ja naama näyttää nuutuneelta, älä masennu, vaan liity mehustajien hehkuvaan klaaniin!

Itsepuristettujen mehujen nautiskelu on yksi parhaista tavoista tuoda ruokavalioon lisää ravintoaineita. Sen lisäksi että omatekoiset mehut ovat todellisia terveyseliksiirejä, ne myös maistuvat mahtavilta. Voittavat Juissin esanssilitkut ja jopa ihan ookoot, mutta muovitötsissä muhineet Brämhultsin mehut sata-nolla.

Aidoista Tuoremehuista saa helposti kaiken kasvisten ja hedelmien hyvyyden, kuituja lukuun ottamatta. Vitamiinit ja mineraalit imeytyvät mehuista helposti, etenkin jos ruoansulatus on jostain syystä heikossa jamassa. Varsinkin raakaravinnon osuutta ruokavaliossaan kasvattavilla saattaa vatsa olla aluksi hieman kiukkuinen kasvisröykkiöiden sulattelusta.

Omia suosikkejani ovat erilaiset porkkanamehut. Saan välillä niin mahdottomia porkkanahimoja, että olen jopa epäillyt kärsiväni jonkinasteisesta A-vitamiinin puutoksesta. (Tähän saumaan mainittakoon, että olen menossa parin päivän päästä hivenainetutkimukseen, jossa selviää kehoni syvät salat, eli hivenainepitoisuudet ja mahdolliset vajeet. Jännää! Tästä lisää myöhemmin.) Kuvan mehun tein porkkanoista, appelsiinista ja mintusta. Antaa väriä kasvoille ja fiilikseen!

Mehustamisen iloihin pääsee parhaiten kiinni kunnon mehustimella. Itse olen suunnitellut Green Starin, Oscarin, Omega 1000:n tai Omega 9000:n tai Champion Juicerin hankintaa.

Osaisiko joku teistä suositella hintalaatusuhteeltaan hyvää peliä, joka hoitelisi sekä hedelmät, vihannekset että vihreät?? Tällä hetkellä valmistan mehut blenderini mehustinlisäosalla, joka hoitaa homman tyydyttävästi, mutta pitää kohtuuttoman kovaa meteliä ja tärisee. LIsäksi säiliön joutuu tyhjentämään vähän väliä kuituaineksesta, mikä on hieman ärsyttävää, jos mehuja väsää isoja määriä.

Mehua voi toki myös valmistaa ilman mehustintakin. Mikäli et omista mehulinkoa, voit käyttää soseutukseen tehosekoitinta ja erottaa mehun soseesta siivilöimällä se harson tai siivilöintiin tarkoitetun kankaan läpi. Blenderillä soseuttaessa joudut todennäköisesti lisäämään joukkoon hieman vettä ja käyttämään mehun liristämisessä kunnolla käsivoimia.

Mehustamisen jälkeen tuotos on parasta kulauttaa sisuksiin puolentunnin sisällä, jotta teho olisi huipussaan. Säilytys jääkaapissa pitää tavaran kuitenkin suhteellisen freesinä vielä seuraavaan päivään.

Hyvä mehustettavia ovat esim. porkkana, appelsiini, greippi, sitruuna, omenat, kiivi, kurkku, paprika ja selleri. Kurkusta saa piitä, joka antaa iholle elastisuutta, porkkanan A-vitamiini on ehdoton ihon hyvinvoinnille, marjojen antioksidantit ehkäisevät hapettumista ja puhdistavat, kuten tekevät myös happamat sitrushedelmät, jotka muuttuvat kehossamme alkaalisiksi eli emäksisiksi eli hyviksiksi.

Kokeile näitä! Ihosi ja koko kroppasi kiittää kauniisti.
-6 Porkkana, 2 omenaa, 2 cm inkivääriä, 2 sellerinvartta
-8 omenaa, 2 kurkkua, 6 sellerinvartta
-Karpaloa, vadelmaa, mansikkaa, greippiä ja appelsiinia
-3 porkkanaa, paprika, kaksi klementiiniä, pari ruokalusikallista laadukasta öljyä, esim. Udo’s Oil Blendiä
-Hunajamelooni ja nippu vesikrassia

-8 porkkanaa ja iso nippu pinaattia

-Vesimelooni ja 3 punajuurta

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo

Selleripuuroa silmät ristissä

Aivan mahtavaa, että niin moni innostui eilen heittämästäni 30 päivän koeaika -haasteesta! Toivottavasti osallistuneilla on nytkähtänyt projekti sulavasti liikkeelle. Vielä voi hyvin hypätä mukaan joukkokokeiluun ja kirjata lupauksensa tuonne edellisen postauksen kommentteihin!

Arvatkaa sainko itseni ylös aamulla kello kuusi, kuten aioin?

No tottakai! Diili on diili on diili. Vaikka eilisiltainen Ultramariinin keikka venytti nukkumaanmenoa lähes kello yhteen, ja unta tuli kiskaistua vain viisi tuntia, niin olipa miellyttävää kun ei tarvinnut aamulla sätkiä kiireessä. Ja miten ruhtinaallisesti riitti aikaa aamuaskareille, kun työt alkoivat pressitilaisuudella vasta klo 9.30!

Otin pitkän, äärimmäisen nautinnollisen ja äärimmäisen epäekologisen kuuman suihkun, tiskasin, järjestelin lojuvat tavarat paikoilleen, tein herkullista selleriomenapuuroa, herätin boifrendin syömään ja nautiskelimme aamupalan hitaasti kynttilöiden ja jouluvalojen loisteessa – katsoen samalla viihdyttävää Karhutv:tä. Aivan mahtavia miekkosia, bless them.

Nyt tojotan täällä silmät ristissä, mutta ylpeänä heräämiskokeiluni onnistuneesta startista. Tänään taitaa tapahtua melko aikainen uinahtaminen.
Tässä vielä teillekin testattavaksi aamulla nauttimani puuron ohje. Tuorepuurot ovat yksi vakioelementeistä aamiaisillani ja kyseinen selleriomenapuuro ehdoton lemppari.

Kanelinen selleriomenapuuro (kahdelle)
-4 Sellerinvartta
-Omena

-Päärynä

-Kiivi
-Banaani

-2 tl Kanelia

-1 rkl Chia-siemeniä

-5 Lehteä kanelibasilikaa

-Ripaus merisuolaa

-Ruokalusikallinen hunajaa
-2 dl Vettä

Hurista vesi, Chia-siemenet ja paloitellut sellerinvarret tehosekoittimella muusiksi. Lisää paloiteltu omena, päärynä, kiivi ja banaani ja blendaa. Heitä sekaan mausteet ja sekoita. Käyttäessäni Chia-siemeniä puuroissa tai smoothieissa, annan seoksen saostua vähintään puolituntia ennen syömistä. Näin siemenet ehtivät hörpätä itseensä nestettä, jolloin ne sulavat helpommin ja imeytyvyys paranee. Samalla seos paksuuntuu puuromaisemmaksi. Paremmissa ruuanlaittopiireissä siemeniä liotetaan yön yli tai idätetään. Itse olen melko huono muistamaan minkäänlaisia esivalmisteluita.

Ihanaista viikonloppua! Muistakaa hengittää ja hymyillä.

♥ Virpi

Hyvinvointi Hyvä olo