Liikkuva nainen ja kuukautiset

Uimari Jenna Laukkanen on kesän aikana ja viimeksi tänään Helsingin Sanomissa puhunut julkisesti harvinaisesta asiasta eli kuukautisista ja urheilusta. Laukkasen mukaan naisammattiurheilijan kuukautiset ovat edelleen tabu, josta ei voi puhua. Laukkanen on ottanut asian mediassa nyt puheeksi ja käsittelee asiaa avoimesti.

Sen lisäksi, että kuukautiset koskettavat ammattiurheilijan työtä ja vaikuttavat treeneihin ja mahdollisesti suorituskykyyn, vaikuttaa kuukautiset myös tavallisen naisliikkujan treeniin ja kisoihin. Myös kuntoilijanaisten arjessa ja treenissä kuukautisilla on monesti suuri merkitys treenihalukkuuteen ja jaksamiseen. Ainahan se siltä tuntuu, että kun se kauden päätavoite on tulossa, änkeävät kuukautiset siihen samaan syssyyn. Eikö?

kuukautiset pienempi (2).JPG

Sanoisin, että kuukautisista puhuminen on tabu myös kuntoilijoiden piirissä. Se on asia, jota ei treeneissä helposti sanota ääneen. Toki tämäkin riippuu urheilijasta. Itselleni on aina ollut helppo puhua kuukautisista (kuukkiksista meillä 😉 ) ja niiden vaikutuksesta treenaamiseen. Itse kun liikuntani koostuu melkein kokonaan treenien ohjaamisesta, ei ole valinnan mahdollisuutta siitä, treenaanko kun on kuukautiset tulossa tai menossa, vaan ohjaamaan on mentävä. Jos valinnan mahdollisuus olisi, saattaisin joskus jättää menemättäkin.

Kuukautisethan vaikuttaa periaatteessa jollakin tavalla koko kuukauden ajan. Jos nyt puhutaan siitä, kannattaako treenata kuukautisten aikana tai juuri niitä ennen. Kuukautiset monesti vähentävät treenihalukkuuttta. Turvottaa ja väsyttää. Musta pilvi kiukunpuuskineen on pään päällä. Tuntuu laiskiaiselta, jolla sotamoodi aktivoituu mitä pienemmistä asioista. Kannattaako treenata vai jäädä sohvalle? 

maanantai3 (2).JPG

Treeni pienentää hormonimyrskyä, joten oman (ja muiden) pinnan vuoksi treenaaminen on yleensä hyvä ratkaisu. Toki ohjelmassa olevan viikon raskaimman treenin voi siirtää ja liikkua oman jaksamisen mukaisesti, omaa kehoa ja fiilistä kuunnellen. Tällöin turvotus vähenee ja mieliala paranee. Kävely, jooga ja muu rauhallisempi treeni on yleensä hyvästä. Jos taas menohaluja on, voit toki omien tuntemusten mukaan vetää kovankin harjoituksen. 

Kovassa treenissä kannattaa kuitenkin muistaa se, että kova harjoitus on aina stressin aiheuttamista keholle. Kannattaa siis miettiä, onko keho siinä tilassa, että treenillä lisätään vielä sen stressiä. Stressi on hetkellisesti hyvä asia, mutta jos se jatkuu kovana pitkään, saattaa se johtaa ongelmiin. Muista myös kuukautisten aikana kiinnittää erityistä huomiota liikkuessa veden juontiin. 

Treenaamisesta kuukautisten aikana tai niiden lähestyessä ei liene mitään tiettyä absoluuttista mallia, jolla treenata. Jokaisen keho toimii ja reagoi eri tavalla. Kaikki me naiset tiedämme myös, että jokainen kuukausi on keskenään erilainen. Tärkeintä olisi, että osaisimme höllätä tahtia, kun keho sitä vaatii.

Nykyään on paljon naisia, jotka treenaavat tavoitteellisesti. Uskon, että kuukautisiin liittyvät keskustelut ovat vasta alkamassa. Jenna Laukkanen on hienosti avannut aiheesta keskustelun.

Vaikuttaako kuukautiset sinun treenirytmiisi? Vai onko kuukautiset sellainen aihe, että ei voi puhua kuin vain ja ainoastaan parhaan ystävän kanssa ja silloinkin vain viittauksin aiheeseen?

Seuraa: InstagramFacebook

kauneus meikki terveys hyva-olo
Kommentit (14)
  1. Mulla on taas niin runsaat menkat, ettei mitään tsäänssiä urheilla pahimpina päivinä. Kun sitä kuppia pitää tyhjentää tunnin välein, ja veren painosta se kuppikin meinaa tippua kyydistä.

  2. Mua ei kuukautiset hidasta oikeastaan ollenkaan. Liikkuminen, varsinkin tiukka jalkatreeni vähentää jalkojen särkyä ja pieni lämpö helpottaa alavatsan ja -selän kolotusta.

    1. Hienoa kuulla! Suurin osa on nyt eripaikkoihin tulleista kommenteista olleet juuri päinvastaisia – kuukkikset tuntuvat himmaavan monia. Jos silloin kulkee, kannattaa se hyödyntää!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *