Mainokset

women_laughing_alone_with_salad.jpg

(Kuva: Women laughing alone with salad)

Kulkiessani kaupungilla kiinnitin huomiota siihen, että vastaani tuli monia yllättävän hyvännäköisiä ihmisiä. Katseeni kääntyi ja lukittui pitkiksi ajoiksi näihin poikkeuksellisiin katukuvasta erottuviin jumalolentoihin, vaikka kuinka olisin yrittänyt vastustella.

 Kuten voitte arvata, kyseessä eivät olleet mitkään tavalliset vastaankulkijat, vaan paljon heitä kookkaammat kadunvarsimainosten amatsoonit. He olivat  huoliteltuja, tyylikkäitä, onnellisia tai ainakin seksikkäitä, ja saisivat varmasti elämässään kaiken haluamansa  ja vielä enemmän, ainakin tuolla itsevarman viekoittelevalla katseellaan. Me palvomme heitä, haluamme olla heitä,  ja teemme kaikkemme jotta olisimme vähänkään samanlaisia kuin he. Me tavalliset ihmiset saattaisimme ehkä päästä kipuamaan lähemmäs tätä tavoitettamme  jos tilaismme tuon lehden, ostaisimme tuon tuotteen, tai söisimme tuota ruokaa mitä he mainostavat? Kauppaan siis, jo joutuin?

katyperry.gif

 Tässä kuvassa muokkaukset ovat  mielestäni poikkeuksellisen hillittyjä, Katy on varsin nätiksi puunattu jo ilman kuvankäsittelyäkin. Eihän tässä äkkiseltään katsottuna tarvinnut kun hieman takalistoa ja reittä kaventaa, vastaa silottaa ja rintoja kohottaa. Naamankaan rypyt ja tummat varojtkaan eivät ihan kauhean massiivista operaatiota vaatineet!

keepeye.jpg

Keep your eye on the ball.

Vaikka kuinka tiedostaisimme mielikuvamarkkinoinnin, se puree silti: kaupan hyllyllä ei koskaan myy eniten se tuote jonka kuluttajat ovat todenneet parhaaksi, vaan se jota on mainostettu eniten ja onnistuneimmin. Sama pätee valitettavan monessa muussakin asiassa.

Miksi me katsomme näitä amatsooneja telkkarista, lehdistä ja sosiaalisesta mediasta? Ne tarjoavat unelmia täydellisistä vaatteista, ihosta, hiuksista,  tyylikkästi sisustetusta kodista, matkustelusta, ruoasta joka on  kauniisti aseteltuna lautaselle, jne.

Kukapa ei haluaisi halpisrytkyjensä, sotkuisen kotinsa, takkuisen tukkansa, kukkivan naamansa, einesten, ja paikallaan junnaavan elämänsä ynnä muun keskeltä katsoa millainen on täydellinen päivä? Tai olla uskomatta että oma päätä nuoleva muutaman hiuksen piiska muuttuu kuohkeaksi vain ostamalla samaa hiusten kasvua eksponentaalisesti lisäävää shampoota mitä hoiustenpidennyksillä  varustettu blogaaja mainosti? Varokaa vaan käyttämästä sellaisia shampoita muun vartalon peseytymiseen, ettette näytä Chewbaccalta.

 Entä lihottavatko hiuksia paksuntavat tuotteet muuta vartaloa? Täytyykin laittaa vihaista reklamaatiota shampoofirmoille!

 

Muoti Mieli Hiukset Trendit

Työnantajat

Ensimmäisen kunnon työpaikkani kellokortteineen ja palkkakuitteineen sain vasta 18-vuotiaana, jota ennen olin tehnyt kaikkea mitä vaan olin saanut, lastenhoidosta 5-10 euron kertakorvaukselliseen lehdenjakoon. Kyseisessä Suomalaisessa yhtiössä sopimukset olivat kunnossa ja kahvipöydillä komeilivat ammattiliittojen lehdet, joten tuudittauduin syvään ruususenuneen. Koska paikka oli ensimmäiseni, en olisi osannut arvatakaan kuinka poikeuksellista edes lailla määrätyn TES:in noudattaminen onkaan.

 Jo seuraava työnantajani,  silloinen Tradeka, nykyinen Lähikauppa oy, palautti minut maan pinnalle: työnantaja teki kanssani nollatuntisen sopimuksen, mikä tarkoittaa tarvittaessa työhön kutsuttavaa. Sovimme vain suullisesti sen tarkoittavan noin kahtakymmentä tuntia viikossa: vaadin sitä kuukausitolkulla paperille mutta pomo kuittasi sen usein toteamalla, että ”suullinen sopimus on yhtä pätevä kuin kirjallinen.” Olin juuri valmistunut lukiosta ja asuin vielä vanhempieni luona,  mutta silti sopimus oli ihan kohtuuton: miten kukaan tulee toimeen jos tekee vain kaksi kymmentuntista päivää viikossa? Käytännössä sopimus tarkoitti n.30 viikkotuntia, eli vajaata viittä tuntia päivässä.

Tämä siis tarkoitti sitä, että pomo saattoi soittaa minulle aamulla muutamaa tuntia ennen työaikani alkua että pääsenkö tulemaan tunnin tai pari aikaisemmin, soittamaan kesken vapaapäivän että nyt olisi töitä tarjolla, tai antamaan minulle työpäiviä päivän tai parin varoitusajalla. Pidin tätä ihan normaalina käytäntönä, että työntekijän tulee  joustaa elämässään työnantajan mukaan saadakseen tarvittavat viikkotunnit. Ei siis ollut poikeuksellista että vuorot menivät miten sattuivat, usein saatoin joutua iltavuorosta joka päättyi yhdeksän-kymmenen aikaan illalla suoraan aamuvuoroon, joka alkoi kuudelta. Miinus työmatkat, ei unta kertynyt niinä öinä kovinkaan montaa tuntia. Arvaatte varmaan ettei tällaista elämää kukaan jaksa kauaa, mutta vain siten sain kokoon 30 tai joskus jopa 40 viikkotuntiakin, mikä alkoi olla lähellä jo ihan normaalia työaikaa.

Aihetta käsitteltiin 23.2. taloussanomissa julkaistussa Topi Kannisen kirjoittama artikkelissa: ”900e/kk -elääkö tällä palkalla?

”– Monet työnantajat solmivat tulee töihin tarvittaessa -sopimuksia tai laittavat sopimukseen 1-37,5 tunnin joustovaran. Monelle tulee tästä sellainen tunne, että työnantaja voi myös kiristää työtunneilla, Kaakkois-Suomen Palvelualojen ammattiliiton aluepäällikkö Kimmo Nikula sanoo.

Taloussanomien laskelman mukaan esimerkiksi 30 viikkotuntia paiskiva alimman ei-harjoittelijapalkkaluokan siivooja saa 994,80 euroa kuukaudessa. Kyseessä on peruspalkka, jonka päälle hän saa vielä lisät sekä lomapalkat ja -rahan. (Katso tarkemmat tiedot palkoista taulukosta jutun lopussa) – Kyllä me itsekin mietimme, että kuinka he selviävät arjestaan. Jos miettii esimerkiksi yksinhuoltajia, niin kyllä se leipä on todella tiukassa, Nikula sanoo.”

Lue koko juttu: http://www.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/02/23/900-ekk–elaako-talla-palkalla/20112603/139

Uskokaa tai älkää, TES:in mukaan minulle ei tarvinnut ensimmäisenä vuotena maksaa kaupan alalla koko palkkaa, vaan n. 85% siitä: tämä tuli minulle yllätyksenä sillä aiemmassa työpaikassani heillä ei olisi tullut mieleenkään rokottaa jo valmiiksi pientä palkkaani, joka oli poikkeuksellisen korkea, n. 10e/tunti. On vaikea kuvitella että kukaan viitsisi edes kaivaa nenäänsä alle kympillä.

Mitä veikkaat, kumpi paavo kannattaa 10e/tunti minimipalkkaa?

a) Pesusieni, vai

tileffasienimh_tv.jpg

b) Arhinmäki?

paavot.gif

Puheenaiheet Raha Työ Ajattelin tänään