Ydinvoima I

Viime viikonloppu ei mennyt ihan niinkuin Strömsössä tuolla Japanin suunnalla. Maa järähteli sellaisen 9 mangitudin voimalla,  mikä sai kaikenlaiset perin ikävätkin asiat jopa globaalissa mittakaavassa  natisemaan liitoksistaan. Jeni heikkeni, ja tuli myös noita kuolonuhreja, tai kummassa järjestyksessä ne päähäsi sattuvatkaan pulpahtamaan. Kolmanneksi: ainiin, ne ydinvoimalat! Pyh, säteily sitä ja säteily tätä.

” Vaikka Harrisburgissa täytyy ikkunat sulkea,
voi Suomessa aina huoletta kulkea”

valokuva0230.jpg

Paha sanoa tässä vaiheessa mitä ydinvoimalaonnettomuudet aiheuttavat vielä tulevaisuudessa, mutta tällä hetkellä Japanin hallitus on vahvistanut säteilyn nousseen paikoitellen jopa 100-400 millisievertiin tunnissa voimalan välittömässä läheisyydessä (Suomalaisen keskimääräinen vuotuoinen säteilyannos on 3,7 millisievertiä). Suomen säteilyturvakeskus vakuuttaa ettei hätää ole, ja vertaa säitelymäärän olevan samaa luokkaa kuin röntgenissä käytäessä. Hei STUK, tiedättekö miksi lääkärit suojautuvat lyijyseinän taakse ottaessaan röntgenkuvia? No, etteivät säteilyn pitkäaikaisvaikutukset tappaisi heitä!

”Harrisburg on jossain toisella planeetalla
Ei sellaista voi sattua
Koivun ja tähden alla”

valokuva0229.jpg

 Suomessa maa liikkuu siinä missä muuallakin maailmassa: tänään Puolangalla mitattiin harvinaisen kova järistys, joka oli 2,1 magnitudin vahvuinen.Vaikka Suomessa ei usein näitä tuomionpäivän mittakaavan järistyksiä nähdä, ei se silti tarkoita etteikö Olkiluodossa olisi jo yritetty peittää maan rakoilemista betonilla.

”Voiko täydellisyyttä olla olemassa missään muodossa
Tottahan toki, muun muassa Olkiluodossa
Ei mikään oo niin viisas kuin insinööri
On täydellisiä
Joka nippeli ja rööri”

valokuva0232.jpg

Hei, uusiutuvat luonnonvarat on keksitty! Ydinvoimalobbarit voivat osoittaa esimerkisi tuulivoiman ”pilaavan” ainoastaan  maisemia, jos valkoiset myllyt jollain tapaa heidän mielenrauhaansa häiritsevät.

”Uraani halkeaa
Ja tuottaa lamppuun valkeaa
Mutta millään muilla mailla
Kuin Suomella se ei oo riskiä vailla

On erehtymättömyyttä meillä melko valikoima
On UKK, YYA sekä Imatran Voima
Ei mikään vaara meidän kuvioihin mahdu
Jollei sitten Kiinassa
Suomi-ilmiötä tapahdu”

Eppu Normaali – Suomi-ilmiö

Kuvat: minä

Ps. Myös cityhuuhkaja kävi pyrähtämässä eduskuntatalolla mielenosoituksen aikana!

Kulttuuri Musiikki Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta

Turkikset

Mielestäni toisen elämän riistäminen on väärin ja epäinhimillistä  jo pelkästään siksi että osa ruumista (useimmiten lihaskudosta ja elimiä) voidaan käyttää jonkun toisen ravintona, on kyseessä sitten ihminen tai eläin. (Ymmärrän että ihmiskunnalla menee vielä jokunen hetki tajuta tämä, tai ehkä ikuisuuskin. Silti, on olemassa kasviksia, kuten esimerkiksi soijapapuja, joiden maun ja rakenteen saa vastaamaan lihaa, mutta mitään eikä ketään ei tarvitse kuolettaa sen takia.)

minkki.jpg

Sen sijaan: miten kukaan voi perustella minkään olennon kiduttamisen häkissä jossa ei pysty edes liikkumaan, vain sitä varten että siitä saataisiin revittyä nahka irti ja nahasta tehtyä vaate tai osa jonkun vaatteeseen? On kuitenkin sellainen asia kun kangas, sitä voi käyttää vaatteiden tekemiseen, ja sen teko ei edellytä moista.

tofsmossa.jpg

Muoti Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta Trendit