Noloin kirjapaljastuksesi?

 

kirjaclipart.

 

 

 

Pikkujouluaikaanhan media pursuilee noloimmat mokat -tunnustuksia. K-blogi on hengessä mukana, ja ajattelin tehdä noloimmat kirjatunnustukseni. (Joulukirjavinkit, joista vinkkailin eilen, tulevat sitten viikon loppupuolella, pitäähän pikkujoulut viettää ennen varsinaista joulua).

 

Kirjallisia luurankoja elämässäni ovat esim. se, etten kykene lukemaan

Umberto Econ Ruusun nimeä

– tai Paul Austerin New York -trilogiaa,

– enkä yhtään kokonaista Harry Potteria.

Olen yrittänyt, kahden edellä mainitun kohdalla usein ja Potterien kohdalla kahta kirjaa. En ymmärrä, miten muut lukevat em. kirjoja ja jopa mielellään ja useaan otteeseen.

 

Sen sijaan olen kyennyt lukemaan monta kertaa

Katja Kallion Kuutamolla ja

Tommy Tabermannin Suudelman.

Kuutamolla on minusta oikeasti sujuva ja viihdyttävä, mutta osin perustelen useaa lukukertaa sillä, että joskus minua kiinnosti chick litin kirjoittaminen. Luin kirjaa ikään kuin opetusmielessä. Tuohon aikaan luin myös Virve Sammalkorven teoksia.

 

Hieman kummallista on ehkä sekin, että pidin työkaverilta lainattua Siiri Enorannan kirjaa Nukkuu lapsi viallinen viikkojen ajan työpöydälläni alassuin käännettynä. Minusta kirjalla oli niin surullinen nimi, etten voinut katsoa kirjaa enkä edes koskea siihen. Sittemmin rohkaistuin. Pidin kirjasta suuresti ja luin sen kyynelehtimättä.

Haluaisin kuitenkin tehdä lopuksi jonkun suuren kirjakyynelehtimistunnustuksen, mutta en keksi mitään. En ole kirjojen tai elokuvien äärellä vetistelevää tyyppiä, ellei surullisia eläintarinoita lasketa (onneksi Homer-kissan ihmeellisessä elämässä oli sentään onnellinen loppu, koska olin jatkuvasti tippa linssissä koko kirjan ajan: sokea kissa loukussa kodissaan WTC-iskujen keskellä, nyyh).

Ai niin, onhan Sinkkuelämää tavallaan kirjallinen asia, vaikka puhunkin nyt tv-sarjasta; taustalla on kuitenkin Sex and The City -kirja. Olen kerran alkanut itkeä, kun katsoin telkkarista, miten Kiho oli niin ilkeä Carrielle. Päättelin silloin, että kohtaus johtui omasta elämäntilanteestani. Kiitos tv-sarjan, tein elämäntilanteeseeni vaikuttaneita päätöksiä.

Noille kirjaluurangoille ei ole muuta selitystä kuin että lukeminen on ihmeellistä.

Kulttuuri Kirjat Höpsöä

Carlos María Domínguez: Paperitalo

paperitalo.jpg

 

”Lopeta lukeminen, kirjat ovat vaarallisia.”

Aion piakkoin julkaista K-blogin joulukirjavinkit, mutta sitä ennen kannan vastuuni kirjabloggarina ja kerron varoittavia esimerkkejä, mihin kaikkeen kirjahulluus voi johtaa. Niin että jos nyt ei ostaisi ihan mahdottomasti kirjalahjoja ainakaan itselleen, niinkin voi ainakin minulle käydä…

Argentiinalaisen, sittemmin uruguaylaistuneen Carlos María Domínguezin teos Paperitalo kertoo juuri siitä, miten kohtalokkaita kirjat ovat. Heti kirjan alussa kirjallisuustieteilijä Bluma Lennon jää auton alle, koska lukee liian intensiivisesti Emily Dickinsonia. Vaikka jotkut sanovat, että hänet tappoi auto, ei runo, on selvää, etteivät kirjat ole vaarattomia. Ne ovat syypäitä myös horjahteluun ja murtuneeseen jalkaan, liiallisesta kellariarkistoissa nyhjäämisestä johtuvaan tuberkuloosiin ja moneen muuhun epäonneen, joskin onnistumisiinkin.

Kirjan kertoja on toinen kirjallisuustieteilijä, Bluman kollega. Hän saa käsiinsä Blumalle osoitetun lähetyksen, sementtisen ja muutenkin rähjääntyneen kirjan. Teos johtaa varsinainen kirjahulluuden lähteille: se on kotoisin talosta, jonka kirjoihinsa kyllästynyt ja kirja-ahdistuksesta seonnut bibliofiilimies on rakentanut kirjoistaan.

Varsin absurdia menoa ja mustaa huumoria siis. Hassun (vai tuntuuko se minusta vain hassulta, koska en suostu kohtaamaan totuutta ja myöntämään, että kirjahulluus on pelottavaa?) päätarinan ohella kirja tarjoaa ihanankamalia pohdintoja kirjoista ja lukemisesta. Esimerkiksi: 

Välttämättömyys ja unohdus sitovat kirjat omistajaansa kuin ne olisivat muistoja hetkistä, joihin ei ole enää paluuta. Mutta niin kauan kun kirjat ovat tallella, ihminen uskoo muistavansa nuo hetket.

Tai:

Mutta jossain vaiheessa näkymätön raja ylittyy, ja silloin kirjojen määrästä ja sillä ylpeilystä tulee kiusallinen taakka, sillä tilaa ei ole koskaan tarpeeksi.

Tai:

Jos musiikki soi liian kovaa, se peittää lukijan äänen ja tuhoaa tekstin äänimaiseman. Eikä vain sitä, vaan lisäksi musiikki vääristää. Jos huonoa proosaa lukiessa kuuntelee hyvää konserttoa, teksti voi vaikuttaa paremmalta kuin onkaan.

Kuulostaako tutulta? Minusta kyllä, ja tiedän muutamankin ihmisen, jolle voisin lahjoittaa juuri tämän kirjan. Ennen ostopäätöksiä kannattaa kuitenkin muistaa, etteivät kaikki kirjanystävätkään halua omistaa mahdottomasti kirjoja. Lilyssä on viime aikoina keskustelu Kaksi-nolla-palstalla siitä, pitääkö ihmisellä olla kirjahylly.

Pitää. Ja siinä järjettömän absurdina järjen äänenä tämä kirja.

Carlos María Domínguez: Paperitalo. (La casa de papel). Basam Books, 2006. Suom. Einari Aaltonen. 

Kustantajan kirjaesittely

 

Suhteet Ystävät ja perhe Kirjat