Kirjahyllyonnea ja kirjailijauskottomuutta

kirjahylly001.jpg

 

No nyt ei tarvitse kiukutella kadonneiden kirjojen perään ainakaan yhden kirjahyllymme luona. Hyllyistämme suurin (ja kaunein, varta vasten tuohon teetetty!) on pitkästä aikaa järjestyksessä. Urakka oli suuri mutta palkitseva. Lukutoukasta tuli väsynyt mutta onnellinen.

Arvatenkin minusta tuli myös niin innostunut, että haluan jakaa suuren kirjahyllykokemuksen blogissakin. Itse asiassa päätin järjestää kevään mittaan kaikki muutkin hyllymme ja piinata sitten teitä blogin lukijoita kirjaintoilulla. Bongasin kirjoja imuroidessani niin monta vanhaa aarretta, että pitää esitellä niitä tarkemmin kirjakategorioittain.

 

kirjahylly005.jpg

 

Nyt kuitenkin hyllyn yleisesittely. (Hylly on kyllä esiintynyt ainakin vanhan blogini puolella joskus ja genretkin ovat samat, mutta en malta olla julkaisematta kuvia.)

Hyllystä löytyvät luokat: kirjallisuus & kielitiede, runot & näytelmät (kaikki 4 kpl), Kalevala-teokset, kissakirjat, Tove Jansson -kokoelma, elämäkerrat ja kotimainen kaunokirjallisuus. En laskenut tai muutenkaan luetteloinut kirjoja tällä kertaa.

Sen sijaan karsin niitä kovalla kädellä (vaikkei kuvassa ehkä silti näytä). Olin jo aiemmin raakannut pois sellaisia kirjoja, joita en varmasti tule lukemaan uudelleen, vaikka ne olisivat mieleisiäkin. Annan kirjat eteenpäin lahjoiksi tai kierrätän ne muutoin.

Kun olin laittamassa kirjoja takaisin hyllyyn, huomasin, ettei pieni esikarsinta riitä. Hyllyssä oli ennen järjestelyä kaamea sekamelska: kirjoja lojui lappeellaan toisten kirjojen päällä, muutama oli pudonnut kirjarivin taaksekin. Jos olisin laittanut kaikki kirjat kauniisti riviin, hyllytila olisi loppunut kesken.

Siispä karsimaan. Olen aiemmin ollut sitä mieltä, että jos omistan jonkun kirjailijan melkein kaikki teokset, minun pitää säilyttää kokoelma yhtenäisenä ja jopa hankkia lisää kyseisen kirjailijan teoksia, halusinpa lukea tai omistaa niitä tai en. Mutta miksi? Eilen en yllättäen keksinytkään mitään pakottavaa syytä, miksi ihmisellä olisi oltava kaikki Juha Itkosen, Virpi Hämeen-Anttilan tai edes Anna-Leena Härkösen kirjat, vaikka olisi joskus pitänyt joistakin heidän kirjoistaan valtavasti ja päättänyt omistaa kaikki muutkin. Siirsin kuin kokeeksi syrjään myös pari Anja Snellmanin kirjaa (en kuitenkaan yhtään Anja Kaurasen teosta: ilmeisesti kirjailijan vanhempi tuotanto kiinnostaa minua enemmän kuin uusi) sekä joitakin suomalaisia klassikkojakin. Vaikka ostinkin juuri SKS:n myymälän alesta Joel Lehtosen Putkinotkon, en varmaan tule lukemaan Putkinotkon herraa, jonka ostin vuosia sitten vahingossa, kun luulin tilanneeni pelkän Putkinotkon nettiantikasta… Hieman ihmettelin myös Runebergin Hirvenhiihtäjien kanssa. Pieni teos oli sujahtanut muiden taakse eikä enää mahtunut paikoilleen hyllyyn. Mietin, onko se merkki, etten lue sitäkään kirjaa, mutta pistin sen nyt lappeelleen r-kirjaimen päälle. Hylly oli siitä kohdin jo niin täynnä, ettei yhtään kirjaa mahtunut muiden mukaan.

Tätä yritin kyllä välttää tällä kertaa. Vaikka sotilaallisen suora ja tiivisti järjestetty kirjarivi miellyttää silmääni – silloin hyvin harvoin, kun onnistun sellaisen kotonani näkemään – tuossa rivissä on haittansa: sinne ei mahdu uusia kirjoja. Jätin nyt tahallisesti väljyyttä riveihin, koska epäilin, että löydän ja saan taas kirjahyllyn täytettä. Tuon r-s-hyllyn kanssa niin siis kävikin jo, ja pelkäänpä, että kun raivausoperaatio ulottuu kahteen muuhun hyllyymme, kohtaan lisää kirjakarkulaisia.

 

kirjahylly004.jpg

 

Siististä hyllystä tuli kyllä hyvä mieli. Huomasin kuitenkin, että niillä joka puolella lojuvilla kirjapinoilla, joista olen sotkuisten kirjahyllyjen ohella kiukutellut, on paikkansa. Kirjat ovat niissä koeajalla. Verrattuna siihen, kuinka paljon uutuuskirjoja olen viime vuosina lukenut, aika harva niistä, etenkään kaunokirjallisuudesta, on päätynyt hyllyyn asti. Nyt tuo välivaiheen kirjapino kasvoi entisestään. Katsotaan, mikä kirja kohottuu sieltä hyllykelpoiseksi ja mikä saa jatkaa matkaansa seuraavalle lukijalle.

Myönnettäköön, etteivät kaikki kirjahyllyyn jääneet kirjat kuulu nekään kyllä aivan ydinlukemistooni. Esimerkiksi elämäkerroissa on monta teosta, jotka olen kuvitellut ylevästi lukaisevani heti kohta. En ole kuitenkaan lukenut esim. Kiven, Lönnrotin, Shakespearen tai Da Vincin elämäkertoja, vaikka olen omistanut ne jo vuosia. Jotkut kirjat taas ovat hyllyssä tunnearvonsa takia. Olen saanut jo edesmenneeltä vaihto-oppilasajan äidiltäni Michael J. Foxin omaelämäkerran; hyllyssä on niin ikään isovanhempieni jäämistöstä monenlaisia teoksia.

 

kirjahylly006.jpg

 

Ja kyllä, on siellä koriste-esineitäkin, noita parjattuja kotialttarin rakennuspalikoita. Itse asiassa koristeita oli vielä paljon enemmän, ennen kuin kova karsiva käsi iski niihinkin. Kelpuutin jäljelle vain itse tekemäni kirjatiiliskivet, totta kai, isoisäni mehiläisten kasvatuksessa käyttämän lasipullon sekä pari matkamuistoa. Tove Janssonille varmaankin sopisi, että hänen kirjojensa ja hänestä kertovien teosten luona on pari merenrannalta kerättyä kiveä.

 

kirjahylly007.jpg

 

Viime kesänä hankkimani Tuulikki Pietilän taideteos pääsi seinälle kesken kuvaamisen. Oli jo aikakin!

Millainen kirjahylly sinulla on ja kelpuutatko sinne kaikki omistamasi kirjat? 

Suhteet Sisustus Oma elämä Kirjat

Katja Kallio: Säkenöivät hetket

katjakallio_sakenoivathetket.jpg

 

Jos Katja Kallion romaani Säkenöivät hetket olisi juoma, se olisi makeankirpeä valkoviini. Jos se olisi kukka, se olisi perinneperenna, jokin samaan aikaan hienostunut ja voimakas. Eikä johdu vain siitä, että romaani sijoittuu Hankoon, että kaikkein parhaiten se voisi olla auringonpaisteessa maaliaan rapisuttava vanha pitsihuvila: kaunis, kärsinyt, kestävä ja hieman salaperäinen.

Tämä vertauskuvien hakeminen johtuu siitä, että sain Säkenöivistä hetkistä huomattavasti enemmän irti tunnelmien ja ajatusten kuin itse tarinan osalta. Rakastan menneeseen aikaan, tässä tapauksessa hankolaisen Hotel Pension Bellevuen kesään 1914 ja sieltä sitten tuleviin vuosiin, sijoittuvia romaaneja ja ihmissuhde- ja sukukuvauksia. Ingan ja Ellyn, sittemmin Ellyn ja Beatan äiti-tytär-suhteet ja miessuhteetkin jäivät kuitenkin lukukokemuksessa taka-alalle ja hieman hahmottomiksi, vaikka Kallio oli selvästi luonut huolellisesti sekä tarinan että hahmonsa. Kallion vahvuuksiin on aina, eri tyylilajeissakin, kuulunut se, miten tarkasti hän kuvaa ihmisluonnetta ja näkee suurta pienissäkin yksityiskohdissa. Kallion teokset ovat aina valmiita, viimeisteltyjä, ja siksi tartun hänen kirjoihinsa aina luottavaisin mielin.

Tällä kertaa nuo yksityiskohdat olivat siis se, joka teki lukukokemuksesta nautinnollisen. Mietin, että tarinassa oli paljon kaikuja lempikirjoistani, tietyistä Kjell Westön ja Monika Fagerholmin romaaneista, myös Jarmo Ihalaisen raisusta mutta kauniista Perheestä ja alastomana juoksemisesta -esikoisesta, jossa niin ikään kaikuivat muut ”suomenruotsalaiset sivistyneet lukuromaanit”. Nuo kirjat ovat minusta kiinnostavia, rentouttavia ja innoittaviakin, mutta tämänkertainen lukufiilis olisi vaatinut jäntevämpää tarinaa, että olisin todella innostunut kertomuksesta kokonaisvaltaisesti.

Nyt innostuin siitä, että Kallio puhuu aikakauden trendin mukaisesti jazz-äidistä, ja että hän tietää, millaisia hoitoja viime vuosisadan alkupuolella annettiin kylpylöissä. Että hän tietää, miten sattumanvaraisia ihmissuhteet ovat ja kuinka toiveet, ajatukset ja askareet voivat kietoutua merkityksellisesti toisiinsa. Esimerkki sivulta 320-321:

 

Tärkein hetki oli itse asiassa se, kun hän päätti keittää kahvia. Silloin tuntui hetken aikaa siltä kuin jotakin ihanaa olisi tapahtumaisillaan. – –

Merkitsihän kahvin keittäminen sitä paitsi aina jotakin tekemistäkin. 

Ensin piti sytyttää tuli. Saatuaan puut palamaan Beata jauhoi kahvipavut, ja siinäkin meni oma aikansa. Vesi piti keittää, ja jauhettu kahvi hämmentää sekaan, ja sitten odottaa sen hautumista. Jos vielä odotti kahvin jäähtymistä, kuten hän aina teki, ja sitten joi sen hitaasti, saattoi koko hommaan mennä tunti, joskus ylikin.

Toisen tunnin sai kulumaan katselemalla hiillosta.

 

Kuten tekstinäytteestä ja toivon mukaan minun havainnoistakin selviää, tämä kirja ei ole omiaan vauhdikkaan ja juonivetoisen kerronnan ystäville. Sen sijaan se sopii kauneudenkaipuuseen, sillä vaikka kaikki kirjassa kerrottu ei ole kaunista, teos on viehättävä ja hienostunut. Sen uutuusarvo tuntuu tosin olevan siinä, että kirja on Kallion teokseksi erilainen eikä se, että se olisi kaikkiaan aivan uudenlaista kirjallisuutta (ja aikamoinen vaatimus se olisikin). Joku saattaisi pitää tarkkaa ja hiottua kerrontaa jopa pikkusievänä tai liian tietoisena omasta hienoudestaan, mutta minusta kirja teksti pysyi kuitenkin tämän suhteen hallinnassa. Hyvä niin, sillä itsetietoinen teksti, hienokin, alkaa helposti ärsyttää.

Nyt ei ärsyttänyt. Viehättävyyden ohella iloitsin siitä, että teksti tuntui tärkeältä kirjoittajalleen. Luulen, että aiheesta, miljööstä ja tarinasta tarvitsee todella pitää, että jaksaa kirjoittaa näin tarkasti. Iloitsen aina myös siitä, että kirjailija muuttuu – vaatii rohkeutta kokeilla uutta, arvelen. Olen lukenut Kalliolta kaikki muut teokset paitsi Elokuvamuisti, ja huomaan, että hän on siirtynyt viihteellisten, nopealukuisten  ”nuorten naisten kirjojen” ääreltä koko ajan kohti vakavampaa ja tietyllä tavalla kunnianhimoiselta vaikuttavampaa kerrontaa. Olen pitänyt kovasti melkein kaikista Kallion teoksista ja jään kiinnostuneena odottamaan, mitä hän kirjoittaa seuraavaksi.

Sitä odotellessa vinkkaan, että YouTubessa on Katja Kallion haastattelu. Katja Kalliolla on myös Facebook-sivu ja esim. Adlibriksen sivuilta löytyy pitkä lukunäyte kirjasta Säkenöivät hetket. Blogimaailmassa kirjan on lukenut mm. Lumiomenan Katja, joka näkee kirjassa ansioita mutta pitää kerrontaa hieman ulkokohtaisena.

Vielä: lukijana on aina jännittävää, kun kirjailija kirjoittaa kollegansa teoksesta. Kirjailija Laura Honkasalolla on tuore kirjablogi, jossa hän kertoo vaikutelmiaan myös Säkenöivistä hetkistä. Honkasalon mielestä kirjan kansi ei ole onnistunut, vaan matkailujuliste”kopion” sijasta teos olisi ansainnut oman kantensa. Minusta kansi taas oli alun perinkin kutsuva ja ihastuttava, ja olen kirjan luettuanikin sitä mieltä, että se on onnistunut. Huomasin vasta luettuani, että kannen on suunnitellut kirjagraafikko Emmi Kyytsönen, jota olen haastatellut mm. juuri kirjan kansikuvien suunnitelusta ja siitä, miten e-kirja muuttaa kirjagrafiikkaa. Haastattelu löytyy täältä.

 

Katja Kallio: Säkenöivät hetket. Otava, 2013. Kansi: Emmi Kyytsönen

Kustantamon kirjaesittely

 

Ja pakko laittaa vielä toinekin tekstinäyte: kiinnostavia havaintoja lukemisen olemuksesta, s. 146:

 

Perheellä taisi olla se käsitys, että Elly rakasti lukemista, mutta hän ei ollut varma, oliko se totta. Kesäaamuisin hän kyllä tarttui kirjaan heti silmät avattuaan, luki vain pari sivua melkein hengitystään pidättäen, jottei olisi herättänyt vieressään nukkuvaa Theoa. Sitten hän laittoi kirjan pois ja nousi askareisiinsa. Iltaisin hän ei jaksanut lukea kuin muutaman rivin. Siksi kirjat eivät koskaan tuntuneet kovinkaan johdonmukaisilta tai kokonaisilta.  Useimmiten kirjan avatessaan hän oli jo unohtanut, ja joutui lukemaan samat sivut uudestaan. Nyttemmin hän oli luopunut siitä tavasta, koska oli tajunnut, ettei pääsisi koskaan kirjan loppuun. Joten hän vain jatkoi eteenpäin, luki pari seuraavaa sivua ja nautti niistä sen aikaa kuin lukeminen kesti. Pääasiassa hän nautti hetken hiljaisuudesta ja siitä, että nämä sanat kuuli vain hän itse.

Kulttuuri Kirjat