Yrjö Kokko: Pessi ja Illusia

pessijaillusia.jpg

 

Ilahdun aina, kun klassikosta otetaan uusi painos. Se kertoo, että kirjoissa on voimaa, ne kestävät aikaa ja jo kauan sitten kirjoitettu teos voi olla taas tänään ajankohtainen.

Erityisesti sydäntäni lämmitti viime syksynä tieto, että Yrjö Kokon satuklassikko Pessi ja Illusia ilmestyy uudestaan. Luin kirjan ensimmäistä kertaa vasta muutama vuosi sitten, mutta nyt jo tuntui hyvältä kerrata tuo viisas ja puhutteleva tarina. Pessi ja Illusia oli lukupiirimme tammikuun kirja, ja kaikki neljä lukijaa ihastuivat siihen. 

 

pessi_illusia1.jpg

Minua kiinnostaa Pessissä ja Illusiassa sen monipuolisuus. Kirjassa on monta erillistä tarinaa, ja yhdessä ne muodostavat hienon kokonaisuuden, jossa on yhtäaikaa sodan pahuutta ja sotavuosien ajankuvaa, luonnon vääjäämätöntä ”julmuutta” kun käki siirtää munansa pikkulinnun pesään tai lumikko tappaa hiiriä, ja sitten toisaalta luonnon ja vuodenaikojen kauneutta, satumaailman rajattomuutta, ajatonta viisautta. Vaikka kirjassa on surullisia ja pelottaviakin kohtia, sen sanoma on toiveikas. Vaikka Illusia-keijukainen menettää siipensä eikä pääse takaisin omaan maahansa sateenkaaren taa, hän löytää ystävyyden ja rakkauden Pessi-peikon kanssa. Sekä Pessi että Illusia löytävät kumppanuutensa myötä itsestään uusia puolia, ja moni eläinkin ryhtyy auttamaan heitä. Lopun sanoma on, että elämä jatkuu aina, konkreettisestikin.

 

pessi_illusia2.jpg

 

Lasten vai aikuisten kirja?

Hyllystäni löytyy ilmeisesti 1960-luvun alusta oleva Pessi ja Illusia (kirjassa ei ole vuosilukua), ja viime syksyn julkaisu on juuri sen näköispainos. Kirjan on kuvittanut Alexander Lindeberg, jonka hienoon kynänjälkeen olen ihastunut myös Martti Haavion Kalevalan tarinoissa. Minusta juuri tämä Pessi ja Illusia on kuvineen kaikkineen lähestulkoon täydellinen, joskin olen tilannut antikasta myös Yrjö Kokon itsensä mustavalkokuvin kuvittaman version.

Haluan saada tuon toisenlaisen Pessin ja Illusian jo vertailun vuoksi. Lukupiiriämme askarrutti kovin, millainen ”oikea” Pessi ja Illusia on. Ainakin minun painoksessani nimittäin luki alkupuheessa, että kyseessä on Kokon lapsia varten lyhentämä versio. Kirja on silti yli 100-sivuinen ja tosiaan paikoin pelottavakin. Satuhahmoista huolimatta tarina puhuttelee minusta enemmän aikuista, tai ei ainakaan ole missään tapauksessa vain lasten kirja.

Kirjassa on siis sotateema, sekä kehyskertomuksena että tarinan sisälläkin. Tarinan alussa kertoja sanoo Pessin ja Illusian tarinan syntyneen jatkosodan aikana rintamalla, ja sota näyttäytyy ajoittain myös Pessin ja Illusian elämässä, jopa kuolleena sotamiehenä. On vaikea kuvitella, miten tästä saisi vielä ”aikuismaisemman” teoksen? Vaikka kertomuksissa puhutaan näennäisesti eläimien ja kasvien elämästä, luonnon tapahtumista, jokaisessa tarinassa on sanoma. Kirjaa voi lukea myös sodanvastaisena tai ekokriittisenä kannanottona.

Toisaalta eräs lukupiirilainen muisteli lapsuusvuosiensa Pessiä ja Illusiaa, jossa ei olisi ollut ollenkaan sotateemaa. Jäi mysteeriksi, onko kirjasta vieläkin ”lapsellisempi” versio vai oliko lukupiiriläisen äiti sensuroinut osia kirjasta sitä lapsilleen lukiessaan? Minäkin muuten annoin kirjan lapsiperheen joululahjaksi sillä ajatuksella, että siinä on kiinnostavia ja keskusteluttavia kuvia ja lapsille on kiva antaa klassikkoja, mutta ihan pienille ei kannata lukea tällaista kirjaa ainakaan kokonaan.

 

pessi_illusia4.jpg

Aikuisille sen sijaan suosittelen kirjaa lämpimästi! Vinkaan myös Ylen artikkelista, jossa on esitelty Yrjö Kokon henkilöhistoriaa ja Pessin ja Illusian teemoja.

Tästä monenikäisten teoksesta kirjoittaminen toi mieleeni myös blogiin loppuvuodesta tulleen lukijatoiveen. Myönnän, etten saanutkaan kirjoitettua aiheesta ”kaikenikäisille sopivat klassikkosadut” joulukuussa, kuten lupasin, mutta nyt lupaan uudelleen: ryhdyn työstämään aihetta nyt ihan oikeasti ja lupaan blogata siitä vielä alkuvuodesta.

 

Pessi ja Illusia – tekstinäyte s. 65:

Tällä kertaa perhosprinssin rakastuminen oli vakavaa laatua. Se meni naimisiin ruiskaunokin kanssa. Ruiskaunokista tuli prinsessa ja se sai uuden hienon aatelisnimen Centaurea.

– Se oli kaunis satu, sanoi Illusia, kun Pessi lopetti kertomuksensa. – Se teki sinutkin jälleen kauniin hymyileväksi, hän jatkoi katsellen Pessiä.

– Äiti sanoi että ajattelemalla kaunista tulemme itsekin kauniiksi.

– Sinulla oli hyvä ja viisas äiti, virkkoi Illusia hartaasti.

– Minä luulen, että hän uskoi itsekin nokkosperhossadun, sillä kerran hän sanoi minulle, että jokaisessa pojassa on osaksi prinssiä, virkkoi Pessi.

Mutta tuskin Pessi huomasi, että hän oli alkanut oppia tuntemaan itseään vasta sitten, kun oli nähnyt kuvansa synkän ja syvän suvannon pinnassa.

 

Yrjö Kokko: Pessi ja Illusia. Wsoy n. 1960 / 2012
Kustantamon kirjaesittely

pessi_illusia3.jpg

 

P.S. Luin Pessin ja Illusian ensimmäistä kertaa, kun olin juuri aloittanut bloggailun, ja kirjoitin kissoihin, kotiasioihin ja kirjoihin keskittyvää sekablogia (jonka takia blogin nimi oli K-blogi, sittemmin nimi on saanut teemablogijatkeita). Käytän tässä arviossa tuon saman bloggauksen kuvia, koska nuo kuvat ovat edelleenkin suosikkejani Pessissä ja Illusiassa. Liitän loppuun vielä niin ikään aiemminkin blogijulkisuudessa esiintyneen kuvan: tällaisen taulun olen tehnyt Pessistä ja Illusiasta inspiroituneena. Taulun kuva ja teksti ovat eräästä ko. teoksen sivunnurkasta. Teksti on sama kuin tuossa tekstinäytteessä.

pessitaulu.jpg

Kulttuuri Kirjat Ajattelin tänään

Daphne Sheldrick: Rakkauteni Afrikka

Kiinnostuitko tai liikutuitko, kun näit videon pienistä norsuista? Videolla näkyvä vanhempi nainen on Daphne Sheldrick, kuuluisa Keniassa asuva luonnonsuojelija. Hänen kirjansa Rakkauteni Afrikka kiinnosti minua suuresti – ja pakahdutti tuon tuosta ilosta ja surusta. Voi luontoa ja voi orpoeläimiä. Voi niitä suurisydämisiä ihmisiä, jotka omistavat koko elämänsä villieläinten suojelulle!

Daphne Sheldrick on siis yksi heistä. Monipuolisessa omaelämäkerrassaan hän kertoo, miten vietti lapsuutensa 1930-luvulla eläinten keskellä  ja ”tunsi ne paremmin kuin omat varjonsa”: 

 

Eläimiä oli kaikkialla, ja niiden äänet, haju ja käyttäytyminen olivat oleellinen osa maatilan elämää. Heti kävelemään opittuani taapersin talon taakse ja menin kanatarhaan katsomaan vastakuoriutuneita tipuja ja jokeltelemaan suloisen pörröisille piipittäjille. Pidin täysin normaalina, että metsäkävelylle mukana seurasi saattue ihmisiä ja eläimiä. Kun lähdimme kotoa, äitiä, isää, veljeä, siskoa ja minua seurasivat kaikki koirat, impala Bob ja vesiantilooppi Daisy. Rikki-Tikki-Tavi, pieni ruskeakarvainen kääpiömagnusti, juoksi edellä johtaen joukkoa.

 

Rakkauteni Afrikka on täynnä toinen toistaan hauskempia ja yllättävämpiä eläintarinoita. Se kertoo antiloopista, joka saa itsepäisyydellään oikeuden nukkua Daphnen ja hänen miehensä David Sheldrickin sängyssä. Se kertoo eläimistä, jotka saavat uuden elämän Daphnen perheen orpohoitolossa ja jotka muistavat ihmisperheensä aina: ne tuovat kaverinsa ja jälkeläisensä ihmisten näytille vielä kauan sen jälkeen kun ovat itsenäistyneet ja liittyneet omiensa joukkoon. Kirja sisältää myös uskottomattomia kertomuksia eri eläimien, kuten seepran ja sarvikuonon, syvästä ystävyydestä. Monilla eläimillä on paljon tunteita, ne tosiaan solmivat ystävyyksiä ja ylipäätään käyttäytyvät hyvin hämmästyttävällä tavalla.

Kyseessä ei kuitenkaan ole Disneyn piirretty vaan tositarina, eikä totuus ole aina avaraluontomaisen moitteeton. Norsut ovat Daphnesta eläimistä viisaimpia ja inhimillisimpiä, hänelle myös kaikkein rakkaimpia – ja niiden salametsästys on suuri ongelma. Oli riipaisevaa lukea, millaista taistoa luonnonsuojeluväki on vuosikymmenien aikana käynyt norsujen puolesta, mutta miten väärinymmärrettyjä ja aliarvostettuja nuo(kin) eläimet silti ovat. Daphne kertoo avoimesti tunteistaan ja kokemuksistaan salametsästäjien ja  luvallistenkin kannanharventajien jäljiltä orvoiksi jääneiden norsulasten parissa. Yrityksen ja erehdyksen kautta Daphne kumppaneineen oppii ruokkimaan ja hoitamaan hyvin nuoriakin norsuja, ensimmäisenä maailmassa.

Lämminhenkinen teos on kannanotto villin luonnon ja sen suojelun puolesta, mutta myös kiintoisa kurkistus afrikkalaiseen elämään, etenkin valkoisten elämään siellä. Se ei kerro vain rakkaudesta Afrikkaan vaan myös rakkaudesta ylipäätään: miten nuoruuden avioliitto kaatuu mutta puoliso jää ystäväksi, miten toisen aviomiehen äkillinen kuolema jättää 35-vuotisen haikeuden, miten tärkeitä kaikki perheenjäsenet ovat. Kirjassa on vahva yhteisöllisyyden tuntu.

Huonoja puolia kirjasta on vaikea löytää muutamien kielikömpelyyksien lisäksi. Vai lasketaanko huonoksi puoleksi se, että haluaa lähteä safarimatkalle Afrikkaan? Tai että pohtii, voiko norsun adoptoida? (Voi! Mutta voi tukea myös WWF:n salametsästyksen vastaista toimintaa.)

Daphne Sheldrickin ajatuksiin voi tutustua Timen haastattelussa sekä Otavan kirjaesittelyssä.

 

9789511264415.jpg

Daphne Sheldrick: Rakkauteni Afrikka. Otava, 2012

Kulttuuri Kirjat Raha Uutiset ja yhteiskunta