Blogiyhteistyö, jonka peruin hetki ennen sen julkaisemista!

Kirjoitin tänä aamuna kolme tuntia yhteistyöpostausta, jonka olin ottanut jo aikaisemmin syksyllä tehtäväkseni. Kirjoitin tekstiä koko aamun, eikä siinä varsinaisesti ollut mitään ongelmaa. Itse asiassa juttu kulki. Kun aloin sitten siirtää tekstiä Wordistä tänne blogialustaan, iski minuun vahva tunne siitä, että tämä ei olisi oikein. Halusin perua yhteistyön. Ja niinpä laitoin – ensimmäisen kerran koko blogiurallani – perumisviestin asiakkaalle vain puoli päivää ennen sovittua julkaisuajankohtaa. (Aikaisemmin olen kieltäytynyt ei-omalle-tuntuvista jutuista nimittäin jo hyvissä ajoin.)

Kun olin kirjoittanut viestini yritykselle perumisaikeistani, tunsin itseni samaan aikaan ihan kauhean epäammattimaiseksi ja toisaalta huojentuneeksi. Toisaalta ahdisti perua diili niin myöhään (siinä oli tuhlattu meidän kaikkien aikaa ja energiaa, eikä sanojen peruminen kuulu tapoihin), mutta samalla tuntui myös sille, että tein tismalleen oikein. Tein niin kuin sydän sanoi. Tuli etiäinen siitä, että tämä ei olisi hyvä juttu. Ei, vaikka tietysti harmitti yrityksen puolesta, että tuolla tavalla loppumetreillä liukenin paikalta. 

Itse yhteistyöfirma on ihana, samoin yhteyshenkilö ja konsepti ylipäättän laajemmin katsottuna. He myös ymmärsivät vetäytymiseni, eivätkä syyllistäneet esimerkiksi millän tavalla. Vastaanotto näinkin monimutkaisessa tilanteessa oli siis paras mahdollinen.

Syy, miksi yhteistyö ei kuitenkaan tuntunut oikealle, liittyi brändin sijaan yksittäiseen tuotteeseen. En tiedä, oliko tuote edes arvojeni vastainen. Luultavasti edes ei, jos siis tarkastelen asiaa yksityishenkilönä! Tuli kuitenkin sellainen tunne, etten ammatillisesti halunnut olla mukana tässä kampanjassa. En kokenut, että voisin vaikuttajana kirjoittaa kyseisestä aiheesta. Tällä kertaa vaikuttajana en halunnut vaikuttaa

Minua on joskus vähän naurattanut tämä uusi termi, vaikuttaja. Toisaalta kyseinen tapahtumasarja konkretisoi itselleni sen, miksi tuo termi on niin osuva. On niin monta asiaa, jonka puolesta ja vastaan voi kirjoittaa, joten kannattaa valita tarkoin ne, joiden takana voi seistä kaikissa tuulissa. Oli kyse sitten isommasta asiasta tai pinnallisesti ihan vaikka kasvorasvasta tai hyvistä neulepaidoista. 

-Karoliina-

Kuva: Noora Näppilä

Asu: mekko, AARRE (saatu) 

Kommentit

Vierailija (Ei varmistettu)

Ihan vaan bloggaaja :) Vaikuttaja on vain termi, jolla yritetään vääntää bloggaajasta jotain mitä hän ei ole.

Vierailija (Ei varmistettu)

Jos blogia luetaan kymmeniä tuhansia kertoja viikossa vuodesta toiseen on bloggaaja vaikuttaja - halusi sitä tai ei.

Karoliina Pentikäinen

Kahteen edelliseen:

Munkin mielestä termi itsessään on vähän mahtipontinen. Toisaalta sen sisältö kyllä ihan nappi: Ihmiset, jotka vaikuttavat toisten ihmisten tunteisiin ja ajatuksiin teksteillään/videoillaan/kuvillaan, ovat kyllä kaiken järjen mukaan vaikuttajia. Eihän vaikuttaminen ole aina positiivista, mutta vaikka vihastuksen aiheuttaminen voi olla myös vaikuttamista. En usko, että vertaismarkkinoinnissa liikkuisi raha, jos se ei aidosti olisi tehokasta vaikuttamisen mittareilla. 

 

Heh (Ei varmistettu)

Miten tää postaus sattukin sopivaan aikaan. Sait muutaman kommentin koskien yhteistyöpostauksia ja nyt kävi näin.
Yhtä hassua, kuin se, että pride-juttu olikin vain hassu pieni testi.
Voi voi teitä vaikuttajia. Te lyttäätte perustyötä tekevät ja voivottelette kuinka rankka ammatti vaikuttaja on.
Päivät kestää n. 14 tuntia ja hommia painetaan viikonloppuisinkin.
Siihen päälle vielä ilkeät lukijat, jotka ainostaan haukkuu 52 viikkoa vuodessa. Ehkä Fazerin suklaa lohduttaa ees vähän...

Rollikka (Ei varmistettu)

Missä on lytätty perustyötä tekevät? En kyllä keksi missä näin olisi tehty.

Ja sinä olet kyllä malliesimerkki siitä ilkeästä lukiasta (josta bloggari on muutaman kerran mielestäni asiallisesti sanonut, että joskus ottaa koville, vaikka ajoittain aivan asiatonta settiä täällä näkee). Olet ihan tietäen päättänyt kirjoittaa piikitellen, vähätellen ja ilkeästi. Pointtisikaan ei oikein tule esiin tuon ilkeilykuorrutteen alta. Mitä halusit sanoa? Vähän alkaa vaikuttamaan siltä että ei ollut mitään sanottavaa, vaan halusit vaan olla ilkeä.
Mietityttää joskus, että jotkut ihmiset eivät ikipäivänä kehtaisi sanoa kirjoittamiaan asioita toiselle osapuolelle päin naamaa. Anonymiteetin taakse on helppo piiloutua.

Vierailija (Ei varmistettu)

Nimimerkille HEH:
Yhteistyöpostauksia on kritisoitu koko tämän blogin olemassaolon ajan eli vuosia, joten piikkisi ei nyt oikein osunut kohteeseen.

Karoliina Pentikäinen

Kaikille kolmelle, jotka kirjoititte tähän ketjuun. Mutta erityisesti HEH-kommentoijalle:

Ensinnäkin. Mielestäni viestisi ainoa motiivi oli loukata minua. En koe, että kyseessä oli ns. kriittinen parannusehdotus tai edes eriävä mielipide. Juuri tällaisten kiusamismielessä kirjoitettujen kommenttien vuoksi Fazerin kampanjan teema on ajankohtainen aivan koko ajan.  

"Miten tää postaus sattukin sopivaan aikaan. Sait muutaman kommentin koskien yhteistyöpostauksia ja nyt kävi näin." <-- Ihan totta. Hyvä huomio. Mitä useammin saa kritiikkiä, sitä varovaisemmaksi tulee yhteistöiden suhteen. Ja ylipäättän tekstiensä suhteen. Jos ei olisi ollut kritiikkiä vain muutama päivä ennen yllä mainittua yhteistyöpostausta, olen itsekin melko varma, että olisin julkaissut tekstin sitä epäröimättä. Tästä itse asiassa juttelin myös sen firman edustajien kanssa, keneltä yhteistyön peruin. // Sinun tarkoituksesi sen sijaa oli - ainakin niin tulkitsen - osoittaa, että valehtelen tekstini sisällön tuolla "sattuikin sopivaan aikaan" -kommentillasi. Tiedätkö mitä: Mun ei tarvitse valehdellä sisältöä.

Yhtä hassua, kuin se, että pride-juttu olikin vain hassu pieni testi. <-- Minä en voi saada jokaista lukijaani uskomaan jokaista juttuani. Jos et usko, on se sinun oikeutesi. // Tässä kommentissahan sun oli ilmeisesti tarkoitus tuoda esille, että sinusta olen valehdellut ennenkin ja valehtelen nytkin. Saat tulkita, kuten haluat. Ainoa "hassu" tässä on, että sua kiinnostaa mun kirjoitukset niin paljon, että referoit tapahtumia tämän hetken lisäksi myös puolen vuoden takaa. 

Voi voi teitä vaikuttajia. Te lyttäätte perustyötä tekevät ja voivottelette kuinka rankka ammatti vaikuttaja on. <--Mikä onkaan perustyö? Työ, josta ei nauti? Minä olen ollut töissä apteekissa, kenkäkaupassa, kahvilassa, lapsenvahtina, vaateliikkeessä ja koulussa, joita pidän perustyönä siinä missä kirjoittajan ammattiakin. On ihan totta, että jokaisessa ammatissa on oma rankkuutensa. Tässä työssä rankaksi ammatin tekee sinun kaltaiset kommentoijat, jotka pahoittavat mielen tahallaan. Silloin, kun näkee tekstin läpi, että aiheuttaa ihmisissä vihaa, tulee aika kurja fiilis. Voitko kertoa, milloin olen "lytännyt perustyötä tekeviä"? 

Päivät kestää n. 14 tuntia ja hommia painetaan viikonloppuisinkin. <--  En ole nyt varma, tarkoititko tällä kommentilla teitä "normaalityön" tekijöitä. Jos tarkoitit itseäsi: Arvostan, mitä ikinä teetkin ammatiksesi. Jos taas tarkoitit meitä bloggaajia, ja tarkalleen ottaen minua, en paina 14 tuntia joka päivä. Viime viikolla työskentelin: ma 10h, ti 8,5h, ke 9,5h, to 9h, pe12h ja la 2h. 

Siihen päälle vielä ilkeät lukijat, jotka ainostaan haukkuu 52 viikkoa vuodessa. Ehkä Fazerin suklaa lohduttaa ees vähän... <-- Onneksi he eivät AINOASTAAN hauku, vaan suurin osa teistä on äärimmäisen fiksuja, ihania, ilahduttavia ja kriittisinäkin asiallisia aikuisia. Jos tarkoituksesi on tällä kommentilla pilkata Fazerin kampanjaa, kertoo se kahdesta asiasta: 1.)Juuri sinunkaltaisten kommentoijien vuoksi tuollaista kampanjaa tarvitaan. Sinä levität vihapuhetta, tahdot loukata ja olla ilkeä. 2.) Koska Fazerin kamppis oli vain instassa, seuraat minua siellä, koska osaat noin referoida viikkomäärät. Mietin, miksi et tullut kommentoimaan asiassi kyseisen kampanjan alle Instagramissa? Veikkaan, ettet uskalla. Arvostan myös karuakin kritiikkiä, jos se uskalletaan sanoa omalla naamalla ja nimellä julkisesti. Minä ja me vaikuttajat sanomme asiat joka päivä niin, että seisomme omalla naamallamme, nimellämme ja brändillämme niiden takana. Toivoisin, että myös vastapuoli tekisi samoin.

Vihapuhe on aikamme yksi suurimmistao ongelmista. Uskon, että nettiraivo ylettyy pahaan oloon niin laajalti, että sitä ei edes osata vielä arvatakaan. Toivon teille kaikille kolmelle kommentoijalle hyvää mieltä ja ihanaa syyspäivää! 

Unska_ (Ei varmistettu)

Pakko sanoa, että aivan loistava ja tyhjentävä vastaus Katariina!

Toivottavasti se saisi edes yhden ilkeilijän tai trollin pysähtymään ja miettimään toimintaansa.

Vierailija (Ei varmistettu)

Katariina! :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Kyllä lukjapuolellakin on ihan oikeita ammattilaisia liikkeellä. Heitä kutsutaan trolleiksi. Ja heillä on elämässä ja työssään ihan omat tavoitteet. Ne tavoitteet näkyvät kyllä ulospäin selkeästi, mutta sitä en edelleenkään ymmärrä, mitä he työstään saavat.

Ja kyllähän tästä nettikäytöksestäkin keskustelun käyminen täällä kommenttikentässä on sekin vaikuttamista. Jotkut tuovat selkeästi esiin oman toimintatapansa, johon on sitten helppo viitata, kun huonosta käytöksestä puhutaan. Näin pöllömpikin alkaa helpommin hahmottaa, mistä on kysysmys, kun hyvistä ja huonoista tavoista puhutaan,.

Jaksakaa bloggarit!te sentään olette liikkeellä omalla nimellänne. Se on aina hatunnoston ja arvostuksen ansaitseva teko!

Karoliina Pentikäinen

Kiitos sun kommentista <3 Kivaa päivää! 

Sirpa Hoo (Ei varmistettu)

Ymmärrän täysin, että Karoliina halusi myös tällaisen tekstin kirjoittaa. Onhan joskus tainnut olla kommentteja myös siitä, että hän tekee mitä yhteistyötä tahansa euron kiilto silmissä. Tuollaisten kommenttien jälkeen varmaan jokainen kokee tarvetta oikaista asia. En muutenkaan ymmärrä tätä jatkuvaa Karoliinan mollaamista. Toki eri mieltä voi asioista olla, mutta mielipiteen voi esittää myös vähän kauniimmin. Samalla tapaa, mitä tehdään nokakkainkin. Samoin usein tuntuu unohtuvan se, että tämä blogi on todellakin työ Karoliinalle, ei mikään harrastus. Tottai kai hän esittelee "myymiään" tuotteitaan. Aivan kuten esim myyjät kaupoissa. Tuskin kukaan heidänkään työtä menee häiriköimään, arvostelemaan ja haukkumaan, vaikka myytävä tuote ei miellytä. Voihan se olla, että ei aina miellytä myyjäkään. Tässä jokin aika sitten taisi olla keskustelua jonkin neuleen materiaalista. Vaikka esim Henkka Maukan tms myyjä olisi itse kuinka puuvillan nimeen vannova, on hänen kuitenkin myyntitilanteessa usein myös esiteltävä sitä kamalaa akryylipuseroa. Enemmän sellaista normaalia arkihöpinää ja turinaa löytyy varmaan blogeista, joita raapustellaan harrastuspohjalta. Se, että blogi tuo myös leivän pöytään, pakosti vaikuttaa myös blogin sisältöön. Tsemppiä Karoliina!

Vierailija (Ei varmistettu)

Bloggaajien toimiminen mainostajina ja ns. kuluttamisen vaikuttajina on kaksipiippuinen juttu. Silloin kun lapset oli pienempiä, niin tuli seurailtua paljon laatenvaateblogeja ja tuossa reilu viitisen vuotta sitten bloggaaminen oli vielä harrrastelijamaista melkein kaikilla, vieläkin monella on joita seurailen. Silloin se oli oikeasti mulle vertaismarkkinointia. Oli kiva jos joku oli ostanut ehkä jollain pienellä näkyvyysalennuksella jonkun haalarin ja esitteli sen lapsen päällä, silloin saatoin aatella onpa kiva, käynpä katsomassa minäkin kyseistä tuotetta.

Nykyään kaupallisilla bloggaajilla ne mainokset on niin tekemällä tehtyä, laadukkaasti joo, mutta jotenkin epäaidosti, on kuvaajat ja blogeissa puhutaan miten on taas niin hirveeeesti töitä kun on kuvaukset ja postaukset ja deadlinet. Jotenkin ne mainokset hyvin vähän muhun enää tehoaa, se aito vertaiskosketus puuttuu. Varmaan nuoriin kuluttajiin tehoaa, onneksi teille kaupallisille bloggaajille. Mutta he jotka ovat nähneet sen alkuperäisen idean blogeissa vertaismarkkinoinnista varmaan vierastavat nykymenoa.

Itse käyn täällä joskus kurkkaamassa vertaistukea perhe-elämään, enää sitä juurikaan löytämättä. Muita ei kaupallisia toimijoita onneksi löytyy, onhan se meno niissä hieman aidompaa. Heille siitä blogin pitämisestä löytyy muita arvoja kuin raha.
Tämä ei siis varsinaisesti koske sinua, vaan koko tätä kaupallista siloiteltua blogiskeneä.

Vierailija (Ei varmistettu)

Itse lisäisin vielä lyhennettynä, eli kyse ei liene enää vertaismarkkinoinnista vaan tavallisesta mainonnasta

Anza (Ei varmistettu)

Haluaisin vain tiedustella oliko tämä tarpeellinen teksti? Miksi näit tarpeelliseksi julkaista?

Vierailija (Ei varmistettu)

Siksi, koska asiasta pitää puhua, lisätä medialukutaitoa. Joka paikasta tulviva mainonta on valtavaa, sitä ei saisi piilottaa hienojen termien, kuten vertaismarkkinointi taakse, jos kyseessä on kuitenkin rehellinen tuotteen mainostus.

Kommentoi