Mitä ei-kotimaisia tekstiilejä ostin vuonna 2018? Tilinteko kotimaisten tekstiilien vuodesta, 2/3.

kolmistaan (12).JPG

Kirjoittelin maanantaina ekan postauksen siitä, kuinka olen selviytynyt vuodelle 2018 asettamastani haasteesta: Päätin siis silloin, että kaikki tekstiilit, joista kirjoitan blogissa, joiden kanssa teen kampanjoita tai joita itse ostan yksityishenkilönä, tulisi olla 80% kotimaisia.

Kirjoitin maanantaina ostosten haastavuudesta, ja nyt kerron, mitä olivat ne ei-kotimaiset tekstiilit, joita päädyin ostamaan.

Omien laskelmieni mukaan ostin/otin vastaan 18% ei-kotimaisia tuotteita. En siis selvinnyt haasteesta mitenkään kirkkaasti, mutta riittävän hyvin sentään. Laskin prosentin niin, että ynnäsin kaikki vuoden aikana ostamani tekstiilit itselleni ja kotiin (lapsen vaatteet ulkopuolella) noudatellen tätä tammikuussa tekemääni ohjeistusta. Sitten laskin siitä, paljonko prosentuaalisesti oli ei-kotimaisia.

Laskemiseen haasteita toi se, että en ollut niin ahkera merkitsemään kumpiakaan ostoksia/saatuja tuotteita Word-tiedostoon, mitä aluksi olin uumoillut. Siksipä tuon listan lisäksi piti kaivella vanhoja blogikuvia ja kaappeja. Uskon, että tulos on sellaiset +-5% suuntaan tai toiseen kuitenkin.

Huomasin, että kaikkia ostamiani ei-kotimaisia tekstiilejä yhdisti joku seuraavista tekijöistä. Tai ne kaikki. Ei-kotimaisuuteen ostopäätökseen ajoi seuraavat seikat:

  • tarpeeksi istuvaa, silmää miellyttävää yksilöä ei ollut suomalaisilla brändeillä. Tähän lukeutuivat mm. NEUW:n farkut ja nahkatakki.
  • tuote ”piti” ostaa vain hetkeksi. Esim. naamiaisasu, Ugly Xmas Sweater (jota vihaan jo nyt) ja siskon fiftarihäihin mekko.
  • halusin kokeilla tekstiilillä uutta tyyliä, enkä siksi raaskinut laittaa suoriltaan montaa kymppiä tai useaa satasta (jota kotimainen tuote toki usein vaatii) . Siihen lukeutuivat tämä ja tämä. Kumpikaan ei lopulta sitten jäänyt vaatekaappini luottiksiksi, vaikka edelleen ne siellä ovat ja joskus niitä käytänkin. Tosin neuleen käyttäikää en voi ihan vielä tuomita. Nyt sen käyttöä estää se, ettei paitaa saa sullottua talvitakin sisään. Ehkä odotan se uutta tulemista keväällä, koska syksyllä kyllä pidin paitaa hirmuisen paljon. 
  • tuntui sille, että tuote tuli saada pikaisesti, eikä ollut aikaa etsiä vastaavaa kotimaista. Esim. Lindexin violetti aleneule ja H&M:n toppi.

 

Kun selasin vuden 2018 insta feediäni läpi, olin todella yllättynyt siitä, kuinka kotimainen se tekstiilien osalta olikin. Vaikka kaapissani on lukuisia ja taas lukuisia ei-kotimaisia tekstiilejä, koska en tietenkään hyvää kamaa heittänyt pois ostoprojektini vuoksi, jostain syystä päälleni myös valikoitui vuoden aikana suurimmaksi osaksi juuri ne kotimaiset. Mietin, ohjasiko vuoden teema ostojen lisäksi myös arkista pukeutumistakin. 

Sellainen raportti ostoksista ja vastaanotetuista tekstiileistä. Ensi viikolla kirjoitan vielä niin sanottu yhteenvedon, eli sen, mitä vuosi opetti, sai minut ajattelemaan ja miten tästä eteenpäin.

-Karoliina-

Kuva: Noora Näppilä // Asu: pipo, Kivat* // takki, TopShop // tunika, Aarrekid*

*saatu

muoti trendit vastuullisuus

Keskiviikon kosmetiikkasuositus, nro 1. Chloén täydellinen parfyymi !

PC186890.JPG

PC186901.JPG

PC186903.JPG

Heipparallaa! Mä olen huomannut tässä viimeisen vuoden aikana, että kosmetiikkajutut ovat kiinnostaneet teitä aika suuresti. Nimittäin joka kerta, kun aiheet postauksissa ovat liipanneet jotenkin ihonhoitoa, meikkejä, hiustuotteita, tuoksuja tai mitä tahansa ”kylppärikaapin kamaa”, on juttu ollut aina viikon luetuimpien joukossa.

Siksipä päätin vastata paremmin teidän kysyntään, ja potkaista ilmoille tällaisen keskiviikon kosmetiikka -sarjan, jossa esittelen aika laajassa mittakaavassa kaikkia niitä kauneuteen ja ulkoiseen hyvinvointiin liittyviä tuotteita, niksejä ja palveluita, jotka olen kokenut hyviksi. Homma aloitetaan mun reissulöydöstä (jota tosin varmasti myydään myös Suomessa). 

Kosmetiikkatuote/niksi/palvelu: Chloe: Nomade (eau de parfum)

Paikka: Tuoksu ostettu Budapestin lentokentältä. 

Ennakko-oletus (tai -tietämys): Mä kuljeskelin pitkin lentokentän hajuvesiostastoa ja olin jo melko varma, että mukaan tarttuu taas kerran mun suosikkituoksu (ja ainokainen), eli Armanin Si. Mä en ole vuosiin käyttänyt mitään muuta tuoksua, enkä ole edes osannut kuvitella itselleni muuta. Kaikki muut ovat tuoksuneet aina omaan nenään jotenkin väärille. Olen kirjoittanut Si`stä blogiin ainakin 2015 ja 2016. 

Siinä lentokentällä pyöriessä katseeni kuitenkin kiinnittyi Chloen pulloon, jota en ollut ennen edes nähnyt. Yksi nuuskaisu ja olin täysin varma, että tässä olisi Si`n selättäjä. Pyysin vielä miestäkin haistamaan ja tulos oli sama: ”Joo. Ota toi.”. Sain vahvistuksen sille, että tuoksu todellakin tuoksui minulle.

Mitä tuote todella tekee? No sehän tuoksuu hajuvedelle, ylläri! Mutta koska kyseessä on eau de parfum, se säilyy iholla kauan. Inhoan sellaisia kepeitä eau de toiletteja, jotka haalenevat puolessa tunnissa. Kun aamulla supsaisen tuoksua kaulalle, haluan, että se tuoksuu koko päivän.

Kosmetiikkalöydän/niksin/palvelun kannattavuus: Tietysti hajuvesi on turhake, jota kukaan tuskin TARVITSEE. Mulle tuoksuilla on kuitenkin suuri merkitys ja muistan käyttäneeni Guccin ja Nina Richin hajuvesiä jo vitosluokkalaisena. Siis vuosia ennen kuin äiti ja isä antoivat edes meikata! Meidän perheessä äiti on myös aina käyttänyt hyviä hajuvesiä, joten sellainen kosmetiikkaperinne (onkin muuten ainoa), on periytynyt myös meille tyttärille. Koska olen niin ronkeli nykyisin hajuvesien suhteen, olen superiloinen, että löysin tämän tuoksun. Vaikka Si oli ihan minua, aloin jo vähän kyllästyä siihen. Sitä paitsi jos käyttää kauan samaa tuoksua, ei oma nenä enää edes haista sitä! Nyt tuntuu ihanalle supsuttaa aamulla hajuvettä, kun itsekin haistan sen tuoksun nenääni.

Nyt saa toivoa: Mitä kosmetiikkakategoriaa haluatte, että esittelen lähiviikkoina? Tai mihin kosmetiikkaongelmaan etsitte ratkaisua?

-Karoliina-

kauneus testit meikki