Vihdoinkin: Vähäsokerinen lasten välipala!

// Kaupallinen yhteistyö: Linkosuo// 

Meillä on alkanut tapahtua kotona kummia. Lapsonen on ottanut viimeisen kuukauden aikana isoja harppauksia eteenpäin omassa itsenäisyydessään. On kulkenut entistä enemmän itsenäisesti kävelymatkoja ja olemmepa me A:n kanssa saaneet käydä lenkillä aivan kaksinkin niin, että F on ollut YKSIN kotona. Luulin, ettei tämä päivä koittaisi koskaan.

Samalla, kun F:n oma aika on lisääntynyt, on lisääntynyt tietysti myös vastuu. On pitänyt alkaa itse huolehtimaan pimeät tienylityskohdat, puhelimen lataaminen ennen ulos menoa, välipalan nauttiminen omin avuin ja moni muukin juttu. Tässä sitä ollaan sitten aikuistuumin yritetty valmistaa ja opastaa lasta erilaisiin itsenäisiin tilanteisiin. Ja opettaa, mikä olisi se hyvä ratkaisu tilanteessa kuin tilanteessa. (Esimerkiksi yksin ollessa kaikki akrobaattiset treenaukset kannattaa jättää pois valikoimasta).

Yksi isommaksi koululaiseksi kasvamiseen liittyvä juttu on se, että F alkaa yhä enemmän huolehtia omasta iltapäivätoiminnastaan. Vielä hän ei usein tule yksin kotiin, mutta sen asian harjoittelu on kevään tavoite. Kuinka lapsi muistaa laittaa avaimet talteen, tehdä läksyt ja syödä oikeanlaisen välipalan.

Ollaankin keskusteltu viime aikoina lapsen kanssa siitä, millaisia välipaloja hänen olisi helppo yksin ollessaan nauttia. Ja toisaalta: Miksi Ärrän kautta ei kannata hakea suklaapatukkaa ja elellä sillä iltaruokaan asti.

Helposti kuorittavien hedelmien ja nopeasti napattavien kasvisten lisäksi olemme tutustuneet nyt entistä tarkemmin valmisvälipalatuotteisiin. Joiden suhteen olen ollut äimänä. Kuten jo 2014  kirjoitin, monissa erityisesti lapsille suunnatuissa välipalatuotteissa on aivan hurjasti sokeria. Miksi?

Toisaalta olen myös iloinen, että hyviä, kuitupitoisia ja oikeaa energiaa sisältäviä tuotteita on myös markkinoilla. Yhdet niistä ovat juuri lanseeratut Linkosuon välipalat: RyeSport- ja LolOats- tuotteet, jotka löytyvät kauppojen välipalahyllyistä.  

Mä olen ainakin mieltänyt usein kaikki tämmöiset pusseissa olevat naksut auttamatta samaan kategorian kuin upporasvassa paistetut perunalastut. Ja se nyt puolestaan on tuntunut viimeiselle vaihtoehdolle karkkien kanssa, jota lapsensa haluaa syövän välipalaksi. Tutustuessani RyeSport- ja LolOats-pussien sisältöön kuitenkin paremmin, täytyi heittää vanhat mielikuvat romukoppaan. Näissä tuotteissa on nimittäin paljon enemmän kuituja ja proteiinia kuin monessa terveelliseksi mielletyssä snäkissä. Ja kaiken lisäksi rutkasti vähemmän sokeria. Niitä, eikä mitään muitakaan Linkosuon tuotteita, ole paistettu/fritattu upporasvassa. 

RyeSport-pussukassa (50g) on 11-15g proteiinia 100grammaa kohden. Runsaskuituisessa ruisnaksussa on mausta riippuen sokeria vain 6,4-8,4g/100g. 70% tästä tuotteesta on täysjyväruisjauhoa!

LolOat-kauranaksut (40g) on suunnattu makunsa puolesta vielä enemmän lapsille, vaikka toki sekä nämä, että RyeSportit sopivat varsin hyvin myös aikuisille. Naksut maistuvat hedelmälle, ne ovat vegaanisia, eikä niissä ole käytetty lainkaan säilöntäaineita tai makeutusaineita. Sokeria näissä naksuissa on myös vähemmän kuin markkinoilla olevissa muissa lasten välipalatuotteissa. LolOatsit ovat kaiken lisäksi laktoosittomia ja vehnättömiä.

Se, mikä minua tietysti kiinnostaa F:n välipaloissa ja muussakin ruuassa, on hyvän energian (kuitu ja proteiini) suhde puhtaaseen sokeriin. Linkosuon välipaloissa asiat ovat kohdillaan. Tein tuohon alle yksinkertaisen vertailun parin muun välipalatuotteen kanssa.

 

Sokeri /100g:

  • RyeSport Vadelma-Jogurtti 6,4g
  • LolOats Hedelmä 8,1g
  • Elovena Kauraisesta Välipalapatukka Aprikoosi 27g
  • Nalle Välipalakeksi täysjyväkaura & vadelma 22g

 

Proteiini /100g:

  • RyeSport Vadelma-Jogurtti 15g
  • LolOats Hedelmä 10g
  • Elovena Kauraisesta Välipalapatukka Aprikoosi 6,9g
  • Nalle Välipalakeksi täysjyväkaura & vadelma 7,5g

 

Semmoisia välipalatuotteita vain vartin ajomatkan päässä kotoa valmistettuna. Sanoisin, että aika hyvä lähituote! Plussaksi on muuten vielä mainittava pienen ja kevyen pussukan helppous myös silloin, kun välipala on nautittava muualla kuin kotona. Pikkiriikkinen pussi ei vie tilaa, eikä lisää kantotaakkaa, kun pienen tanssija-akrobaatin on napattava energiaa mukaan tanssitunnille pyyhältäessä. 

Kuinka tarkasti itse syynäät omat tai lapsen saamat piilosokerit, kuidut ja proteiinit?

-Karoliina-

Kuvat: Noora Näppilä 

Kommentit

Daimi (Ei varmistettu)

Meidän lapset ovat paljon pienempiä, mutta oikein hyvin voisin noita maistatuttaa ja maistella itsekin, jos kauppohimme tulee. Erilaiset hedelmäpatukat ovat näppäriä, ja esim. Lidlissä tosi edullisia. Myös Parrot'sin irtolaareissa on punnitustuotteina pieniä, yksittäispakattuja myslipatukoita. Sellaisia erilaisia tulee tehtyä itsekin. Eikä tietenkään sovi unohtaa au naturel -pähkinöitä!

Karoliina Pentikäinen

Pitäisi olla juuri nyt kaupoissa :) Mäkin olen miettinyt, että pitäisi useammin tehdä itse noita patukoita. Ainakin tietäisi, mitä niissä tasan tarkkaan on! 

Daimi (Ei varmistettu)

Toivotaan, että pikkupaikkakunnan kauppaankin rantautuu tai sitten toivotaan suoraan kauppiaalta. :)

Jn (Ei varmistettu)

Kiitos vinkistä! Syynään aika tarkkaan ja vaikeaa on ollut löytää repussa päivän ajan säilyvää välipalaa kun on liikkakerho heti koulun jälkeen ja tartteis nopeasti energiaa. Nämä menee kyllä ehdottomasti ostoslistalle :)

Karoliina Pentikäinen

No sama haaste meillä! Mutta onneksi nyt on myös yksi ratkaisu lisää!

KAS (Ei varmistettu)

Kiva uutuustuote ja kiitos sen jakamisesta. Pariin asiaan kuitenkin kiinnitin huomioni ravitsemuksen ammattilaisena: olet ilmoittanut nyt tuotteiden kokonaissokerimäärän etkä lisätyn sokeri. Elovenan kaurainen aprikoosi ei sisällä lainkaan lisättyä sokeria vaan tuo ilmoitettu sokeri on hedelmistä peräisin. Linkosuon tuotteissa taas lisättyä sokeria (ja siirappia) on, toki melko kohtuullisesti. Ainesosaluetteloa lukemalla selviää nämä. Siinä tuotteet ilmoitetaan suuruusjärjestyksessä eli ensimmäisenä se ainesosa mitä on eniten ja viimeisenä se mitä on vähiten.

Toinen asia on proteiinin saanti lapsilla. Käytännössä terveillä lapsilla ei yleensä ole puutetta proteiinin saannista vaan enemminkin helpommin sen saanti on jo joillakin liian suurta. Toki sitä on hyvä olla jonkin verran välipaloissakin, mutta proteiinihypetys on mennyt aika pitkälle... En siis näkisi sen suurta pitoisuutta suurimmaksi valintakriteeriksi.

Plussat tuotteen kotimaisuudelle ja toivottavasti myös maku on hyvä, tarviikin maistaa!

Karoliina Pentikäinen

Hyviä pointteja! Tosin mä itse koen, että myös se ei-lisäämätön sokeri on kuitenkin usein niin sanottua nopeaa sokeria. Toki esimerkiksi hedelmien syönti hedelminä on vain positiivinen asia, mutta mä näen parempana vaihtoehtona silti, ettei kokonaissokerin määrä nouse liian suureksi.

Hyvin pointti tuo proteriinihype, olen täysin samaa mieltä siitä! Mä ihmettelen aina, kun jotkut ihmiset ei ymmärrä, että lapset ei voi syödä varsinaisia proteiinituotteiksi, kuten korkeaproteiinisia rahkoja, milk shakeja,patukoita jne. Korkeat proteiinipitoisuudethan on lapsen kropalle (maksalle?) todella kova rasite, ja siksi mua kummastuttaa esimerkiksi lapsille suunnatut proteiinikaakaot ja -maidot. Ainakin niiden annostelussa pitää olla tarkka.

Haluan kuitenkin sen sanoa, mitä varmasti tarkoititkin: Lapsikin tosiaan tarvitsee myös proteiinia, ja siihen siis tässä postauksessa viittasinkin. Esimerkiksi yöuni on sikeämpää, kun illalla on saanut riittävän määrän proteiinia. Linkosuon tuotteethan eivät ole varsinaisia protskutuotteita, joten ne ovat turvallisia myös lapsille. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Tuo univäite on kyllä höpöhöpöä proteiinien osalta. Jos haluaa ruualla optimoida unta, niin illalla hiilihydraattipitoinen ateria (mutta ei liian isoa).

Terkuin lääkäri

Karoliina Pentikäinen

Mä taas olen kuullut uneen erikoistuneelta urheilulääkäriltä juuri proteiinista. Hän esim. heitti raffiin väitteen siitä, että illalla olisi paras syödä PIHVI. Vaikka toki sanoi, että muilta osin se ei ole hyvä valinta. Mutta. Mä en ole itse lääkäri, joten tietenkään voi kuin referoida. En siis lähde asiasta väittelemään :) 

Vierailija (Ei varmistettu)

Tuosta vertailun mutkien suoraksivetämisestä ravintoainevertailussa olisin minäkin tullut "nillittämään" mutta joku muu ehtikin jo ensin.:) Voisit oikaista asian tekstiin, koska hedelmäpatukan vertailu ei oikein nyt ollut reilu hedelmän luontaisten sokerien vuoksi. Nyt elovena näyttää turhaan "huonolta vaihtoehdolta."

Nämä tuitteet nenee kyllä testiin, meilläkin kaksi energistä pikkukoululaista!

Karoliina Pentikäinen

Mä en usko, että Elovenakaan on missään nimessä huono. Enkä tainnut niin sanoakaan, mutta totta on, että sen kokonaissokerimäärä on siinä suurempi kuin naksuissa. Ja kuten yllä kirjoitinkin, on lisäätämön sokeri tietysti parempi, kuin lisättynä sama sokerimäärä. Ehdottomasti! Mä itse kuitenkin ajattelen, että se on silti nopeaa sokeria, joka lisää sokeripiikkiä. Tosin kaura taas kyseisissä patukoissa tasapainottaa kivasti, koska se on hitaasti vapautuvaa energiaa :) Tässä se nähdään, ettei varmasti mikään valinta ole läpeensä huono tai läpeensä hyvä! Uskon kuitenkin siihen, että todella monissa melko-terveellisissä tuotteissa voisi vähentää kaikenlaisen sokerin määrää rutkasti ja silti tuotteet olisivat maistuvia. 

Iloisia testailuhetkiä :) 

 

Vierailija (Ei varmistettu)

"Toisaalta olen myös iloinen, että hyviä, kuitupitoisia ja oikeaa energiaa sisältäviä tuotteita on myös markkinoilla."

Mitä tämä oikea energia on? Arkkienkeli Gabrielin värähtelyä? Mitäs näissä muissa tuotteissa sitten on?

Karoliina Pentikäinen

Totta. Vähän epäselvä ilmaus. Mun mielestä "oikea" energia on täysjyväkuitu, hitaasti vapautuva sokeri (tai vähäsokerisuus), sekä tasapaino proteiinin kanssa. Oikeaa energiaa ei ole musta kovat rasvat ja runsas määrä (valkoista) sokeria. 

Vierailija (Ei varmistettu)

Kiitos asiallisesta vastauksesta mun vähän pisteliääseen kommenttiin!

Karoliina Pentikäinen

Musta sun läppä oli hyvä :D

Vierailija (Ei varmistettu)

Hei, minkä verran näissä on rasvaa?

Kommentoi