Vinkki siihen, kuinka lapsen saa syömään kasviksia

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Huomaan, että tämä blogi on ollut viime viikot todella ruokapainotteinen. Pitänee pitää aiheesta taukoa, mutta jatkan vielä yhden ruokajutun. Nimittäin sen, kuinka saada lapsi syömään kasviksia.

F rakastaa kasviksia, hedelmiä ja marjoja siinä missä ”oikeita” herkkujakin, mutta hän ei koskaan suostu syömään kasviksia itse lämpimän ruuan sisällä. Sama tyttö, joka vaatimalla vaatii kukkakaalia aamupalaksi, rouskuttaa kolme paprikaa peräjälkeen tai haluaa välipalaksi hedelmälautasen kaikista kodin hedelmistä, ei voi sietää mitään vihreää pääruokansa kanssa. Olen yrittänyt änkeä kiusauksiin juuressuikaleita – rönkkii pois. Olen lisännyt kastikkeisiin porkkanaraastetta – ei syö. Laitan leivän päälle kurkkua ja paprikaa – nyppii irti. Ei syö edes salaattia, jos se on laitettu samalle lautaselle kuin lämmin ruoka.

Siksi olenkin luovuttanut kasvisten tuputuksen pääruokalautasella, koska tiedän F:n vetelevän muutenkin yli suositusten marjoja, hedelmiä ja kasviksia. Ja pääruokapakottamisen sijaan olen alkanut valmistaa F:lle vielä enemmän vihreitä alkupaloja tai jälkkäreitä.

Tässä siis vinkki teille, jotka kipuilette nirson minityypin kanssa. Kannattaa kokeilla kasvisten ja hedelmien tarjoamista aivan jossain muussa yhteydessä kuin pääruualla. (Tai jos pääruualla, niin ainakin eri lautasella).

Eilen Eskon ja minä söimme pinaatti-lohisalaatin. F taas mutusti alkupalaksi pinaattia, basilikaa ja kurkkua Pikku Kakkosta katsellessa,pääruokaa odottaessa. Varsinaisella ruualla mimmi söikin sitten mitäpä muutakaan kuin pelkkää perunaa ja lohta.

-Karoliina-

Kommentit (10)
  1. Ai niin ja vielä että sosekeitto on loistava tapa piilottaa kaikkea lasten ruokavalioon. Meillä ei lapset ikinä uskoisi tykkäävänsä esim. linsseistä mutta niin vaan menee sosekeitossa 🙂

  2. Meillä muksut syö kasviksia parhaiten telkkaria katsellessa. Siinä menee ihan huomaamatta tervellisetkin rouskutettavat 🙂 Yleensä laitankin lautaselle porkkanatikkuja, kurkunpalasia, omenaa, kaalia. Ja mitä isommat selkeät palaset sen parempi. Kaalikaan ei minään raasteena mene mutta palasia rouskutetaan tyytyväisenä. Olen myös yrittänyt sisäistää ravintoterapeutin ohjeen, että kaikki ei vaan tykkää kaikista kasviksista. Tyttö ei paprikaa suostu syömään mutta jos syö vaikka tomaatteja niin aika samat ravintoaineet niissä on 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *