Raksaviikko 27

Raksaviikko 27, huh! Aika menee hirmuista tahtia. Blogin päivitys on jäänyt kiireen ja erinäisten tapahtumien jalkoihin. Vuokra-asunnossamme vallitsee outo ilmapiiri ja melkein kaikki laitteet mitkä voivat vain hajota, ovat hajonneet. Viimeisimpinä läppäri ja puhelin. 

Mutta missä meillä mennään nyt? Suurimpina saavutuksina varmastikin yläkerran lattiavalu ja ulkovalut, teknisen tilan valmistelu sähköpääkeskusta ja määlämpökonetta varten (valkoista pintaa ja kaakelia saatiin jopa yhteen nurkkaan ;), maalämmön ja lattialämmityksen päälle kytkeminen, alakerran väliseinien (harkoista) rakentaminen, portaiden valaminen, ikkunoiden pellittäminen, räystäiden ja lumiesteiden asentaminen ja väliseinärunkojen pystyttäminen yläkertaan. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Arkieteisen kurasyöpön paikka. 

Suhteessa eniten aikaa on mennyt talon saamiseen valmiiksi ulkoa, nyt kun ilmat ovat ulkohommiin suosineet. Ulkoverhouksen asennus on ollut aika työlästä ja välillä olen hetkittäin toivonut, että talomme olisi simppelin suorakulmion mallinen. Ja niin ovat varmaan toivoneet miehet raksallammekin. Aikomuksena on jopa asentaa parvekkeiden terassilaudat tulevina viikkoina, jonka jälkeen parvekkeet ovat valmiina lasikaiteiden mittausta varten ja kaiteiden asennuskin olisi luvassa jo helmikuussa. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ulkoverhoilut alkavat nyt olla onneksi rimoituksia vaille valmiina. Sitten tiimimme pääsee keskittymään pelkästään sisähommiin. Onneksi pian saamme taas lisävahvistusta lähipiiristä ja yläkerran väliseinäprojekti jatkuu. Edessä on myös tiiveysmittaus ja sitä valmistelevat työt. Itse olen erikoistunut rimoitusten maalaamiseen (nyt tiedän, että varsinainen maali tarvitsee alleen pohjamaalin lisäksi vielä puunsuoja-aineen) sekä raksasiivoukseen. Tosin molempiin voisi käyttää aikaa vielä tuplasti enemmän mitä tällä hetkellä mahdollista, joten en taida niistäkään olla suoriutunut erityisen kiitettävästi. 

Hassua, että vaikka projektissa takana on isoja tapahtumia ja edistysaskelia niin suurin juttu itselleni oli saada tällä viikolla ikioma avain tulevaan taloomme. Onnesta soikeana hypistelin ja tuijottelin sitä, kuin suurinta ihmettä. Kaikki taloprojektin läpikäyneet tietävät, että projektiin kuuluu myös epätoivon ja pettymyksen hetkiä. Tuona hetkenä, ikioma avain kädessä kuitenkin tuntui siltä, että  vielä tulee se päivä, kun avaan tuolla avaimella tulevan kotimme oven jäädäkseni. 

Ihanaa joulua!

Kauneus Sisustus DIY

Yleisten tilojen lattiamateriaali valittu

Joskus blogin alkuvaiheessa kirjoittelin betonilattiahaaveistamme yleisten tilojen suhteen. Nyt kun valinta on vihdoin tehty, materiaalit tilattu ja maksettu niin voin vihdoin kertoa täälläkin, että lopullinen valintamme lattian suhteen on mikrosementtipinnoite. Pinnoite tulee meillä eteiseen, keittiöön, olohuoneeseen, käytäviin, portaisiin, takkahuoneeseen ja kodinhoitohuoneeseen. Arkieteinen on vielä mietinnässä, mutta todennäköisesti laitamme pinnoitteen myös sinne.

Alunperin mietinnässä oli Designbetonin elämyslattia+ -pinnoite, joka on ollut esillä useassakin blogissa. Tarjous oli kuitenkin sen verran hintava, että halusimme nähdä lattian ehdottomasti livenä ennen valintaa. Huikean kauniin Pieni talo Helsingissä -blogin sympaattinen Piia päästi meidät kotiinsa katsastamaan elämyslattiansa ja oli jopa järjestänyt meille mahdollisuuden päästä samalla kertaa katsomaan heidän naapurinsa, hieman erilailla toteutettua elämyslattiaa. Lattiat olivat kauniita, mutta meidän makuumme niistä jäi puuttumaan betonin rouheus. Siihen hintaan nähden lattian olisi täytynyt vastata täysin toiveitamme, jotta olisi ollut satsauksen väärti.

Sen jälkeen mietimme Weberin Casa pinnoitetta, joka oli hinnaltaan jo hieman edullisempi. Onneksi satuimme kuitenkin näkemään kyseisellä pinnoitteella tehdyt lattiat livenä ja pinnoite ei vakuuttanut sitten ei ollenkaan. Lattia oli jopa hieman muovimattomainen ja betonin rouheudesta ei ollut tietoakaan.

Sitten kävi niin, että Habitaressa pyöriessäni huomasin betonilaattamallit, joiden pinta oli juuri sitä, mitä mielessäni olin lattialle miettinyt. Selvisi, että kyseessä oli Z Counterformin mikrosementtipinnoite. Mikrosementti on materiaali, jolla saadaan todella kova, joustava, vedenpitävä ja kestävä pinta melkeinpä mille tahansa pinnalle. Levitystavasta riippuen sillä on mahdollista tehdä joko sileämpää tai rouheampaa pintaa. Yleensä pinnoitetta täytyy levittää useampi kerros peittävyyden aikaansaamiseksi. Z Counterformin pinnoite on kuitenkin ensimmäinen mikro/makrosementti mikä tarkoittaa sitä, että yhdellä levityskerralla voidaan saavuttaa 3-19mm peittävyys. Sillä on myös itsestään tasoittuva ominaisuus, minkä pitäisi helpottaa huomattavasti sen levittämistä. Täytyy sanoa, että heidän mikrosementillään myös hinta oli enemmän kuin kohdallaan ja palvelu on ollut todella mutkatonta ja sujuvaa. Saimme jopa valita itse värin pinnoitteelle, kun malleista ei löytynyt sitä täysin oikeaa. He tekivät mallit ja sekoittivat valitsemamme sävyn meille valmiiksi toimitukseen. Tarkoituksena on siis pinnoittaa lattiat itse, se kun ei mikrosementillä pitäisi olla vaikeaa. Vielä täytyy jonkin aikaa malttaa odottaa, että projektimme etenee ja pinnoitteen levittäminen on ajankohtaista. Odotan kyllä innolla jo lopputulosta!

image.jpg

 

Koti Sisustus