Päivitetty alakerran pohjakuva

Aikasemmissa postauksissani olen kertonut matkan varrella tulleista muutoksista talon pohjan suhteen, mutta lisätään nyt päivitetty alakerran pohjakuva tänne blogin puolellekin. 

image.png

image.jpeg

Yllä siis alkuperäinen alakerran pohja ja alla päivitetty versio. Isoin muutos varmasti alakerran muuttuminen yläkerran kokoiseksi eli kokokellariksi. Tuo muutos on jo nyt todettu todella toimivaksi ja olen niin tyytyväinen, että se tehtiin. Saatiinpa putket kuljetettua kätevästi sitä kautta yläkertaan ja reilusti lisää varastotilaa, jota tunnetusti koskaan ei voi olla liikaa. 

Oikealla, talon ulkopuolella, näkyy autokatoksen alle tehty maakellari. Myös tuo muutos  todella kannatti. Rinteessä kun ollaan, niin olisi ollut niin turhaa täyttää tila, jonka voi hyödyntää käyttöön.

Kokokellarin myötä talon sisällä vaihdettiin pikkuwc:n paikka kellarin puolelle ja jätettiin portaiden alle/eteen suunniteltu varasto toteuttamatta, jotta saatiin takkahuoneeseen lisää neliöitä. Runkokatselmuksen yllätyksenä rakennusvalvojalta tosin tuli viestiä, että tuon wc:n siirron vuoksi talon kerrosala muuttui ja joudumme hakemaan muutos-rakennuslupaa sekä suorittamaan uudelleen naapurien kuulemisen. Tuntuu edelleen ihan älyttömältä, koska wc siirtyi vain seinän toiselle puolelle. Naapurimmekin osuvasti totesi, että heille se nyt on yksi ja sama missä me vessassa käymme. No, tuo prosessi on kuitenkin vielä edessä kuukauden sisällä. Vielä emme ole ottaneet selvää mitä muutosluvan hakeminen/myöntäminen kustantaa, mutta suunnitelmien muutos ei silti kaduta.

Meillä on ollut raksalla täysi tohina päällä parin viikon ajan, kun saimme lisämiehitystä lähipiiristä. Hurjasti on tapahtunut ja projekti ampaissut ison askeleen eteenpäin. Niistä seuraavalla kertaa, tosin Instagramin puolella menoa raksalla voi seurata vähemmän viiveellä. 

Koti Sisustus

Organowood

Tosi kiva näin keskellä talvea kirjoitella terassilaudoituksesta, mutta koska meillä on selvitelty asiaa viime kuukausina, valinta tehty ja tavara jo tontilla, niin ajattelin aiheesta tännekin kirjoitella. Varsinainen terassi tehdään vasta keväällä, mutta talomme kaksi parveketta laudoitetaan jo tulevalla viikolla. 

Toiveena on alusta asti ollut vaalea, sileä ja mahdollisimman leveä terassilauta aidosta puusta (ei muoviyhdistelmää). Ekologisuus ja helppohoitoisuus löytyvät myös toivomuslistalta. Ihastuin Kevätmessujen modernin esittelypihan etikkakäsiteltyyn Accoya -terassilautaan. Laadukas, ekologinen, huoltovapaa, leveä lauta jopa 50 vuoden takuulla houkutteli, mutta lähes 80€ neliöhinta tiputti sen valitettavasti pois pelistä. Siperian lehtikuusta mietittiin myös, mutta luettuani monia käyttökokemuksia sen tikkuisuudesta, päätettiin unohtaa sekin.

Onneksi vastaava mestarimme sattui mainitsemaan meille uudesta Organowood -terassilaudasta, joka tuntui sopivan hyvin yhteen toiveidemme kanssa. Organowood on täysin myrkytön, lahoamaton, palamaton eikä se vaadi minkäänlaista huoltomaalausta tai käsittelyä missään vaiheessa. Tuotteella on oikein asennettuna jopa 10 vuoden lahoamistakuu. 

Organowood tekniikalla puulle annetaan tehokas suoja palamista, lahoamista, vettä ja kosteutta vastaan. Kuituja muutetaan mineraalitasolla myrkyttömillä, mineraalipohjaisilla aineilla. Mineraali muodostaa kuitujen ympärille fyysisen esteen, joka estää mikro-organismeja syömästä puuta. Tekniikalla puu säilyttää luonnollisen värinsä, mutta vanhentuessa muuttuu ajan saatossa kauniin hopeanharmaaksi. Koska hintakin oli puolet edullisempi kuin Accoya, meille on tulossa 33×145 Organowood -terassilautaa. Lupaan postailla käyttökokemuksista myöhemmin. 

image.jpeg

image.jpeg

(Kuvat täältä)

Puheenaiheet Sisustus Vastuullisuus