Raksaviikot 11-14

Tässä tiivistetysti muutaman menneen viikon tapahtumia ja missä meillä mennään nyt raksalla. Odotettu lattiavalu saatiin viimein, kun Lattiamies tuli tekemään betonivalun alakertaan ja vitsit, että se muuttikin alakerran ilmettä. Itse koen nuo harkot jotenkin muutenkin niin karuiksi, että kun tilaan saatiin ”lattia” niin alkoi alakertakin näyttämään vähän enemmän sisältäkin talolta.

IMG_6633.JPG

Samalla viikolla aloitettiin villoittamaan ja levyttämään yläkertaa sekä rakentamaan harkoista muuria kallion reunaa pitkin parvekkeen reunaksi. Ulkotäyttöjä odotettiin lattiavaluakin enemmän ja niissä riittikin tekemistä. Kaivinkonekuskimme ahkeroi niiden parissa melkein viisi päivää. Onneksi yllätyksiä ei pahemmin tullut ja näillä näkymin pysymme niiden suhteen arvioiduissa kustannuksissa. Läheiseltä ryhmärakentamistontilta saimme 5 kuormallista moreenia, joilla päästiin jo hyvään alkuun. Lisäksi soraa tuotiin raksalle 8 kuormallista. Täyttöjen jälkeen alkoikin tapahtua huimaa vauhtia. Koska rotko talon ympärillä saatiin umpeen niin pystyttiin valamaan etukatoksen anturat ja samalla aloitettiin rakentamaan autokatosta.

IMG_6632.JPG

IMG_6631.JPG

Yllä olevassa kuvassa näkyykin nuo harkoista rakennetut muurit parvekkeiden sivulla sekä isompaa parveketta tukeva pilari. Isommalta parvekkeelta harkkoriviä puuttuu vielä noin metrin verran. Nuo muurit rapataan valkoisiksi ja parvekkeiden eteen tulee lasikaiteet. Ihastuimme tulevan naapurimme, Kalliolle Kukkulalle -blogin sympaattisen Viivin, tupareissa upean talon lisäksi upeaan Drop-altaaseen ja vaikka niin vannoimme ettei meille tule paljua niin aika hyvä paikka sille olisi tuossa saunasiiven kyljessä suuremman parvekkeen alla.. Kummasti tässä matkan varrella näitä houkutuksia tulee vain lisää ja lisää.

Nuo ulkotäytöt muuttivat kyllä tonttimme ilmettä todella paljon ja piha näyttää sekä etupihalta että takapihalta paljon isommalta. Ja mikä parasta, että voin itsekin edes vähän huojentuneemmin mielin käydä raksalla meidän 1,5-vuotiaan kanssa, kun joka puolella taloa ei ole suurta pudotusta.

IMG_6634.JPG

portaat1.JPG

IMG_6629.JPG

Talon julkisivu sai kadun puolelta muodonmuutoksen, kun se sai autokatoksen lisäksi katoksen ja portaikon muotit betonivalua varten. Samoin muotit tehtiin myös talon ja autokatoksen väliin yläpihalta alapihalle. Aika monta porrasta autokatokselta ulko-ovelle. Voi olla, että monen ostoskassin kanssa noita tulee vielä manattua. Meidän tontti nyt vaan sattuu olemaan vähän haastava. Löytyy rinnettä vähän joka suuntaan. Tuulensuojalevyihin on asennettu koolauspuut ulkoverhousta varten ja katto on saanut ylleen räystäslaudat.

Tulevalla viikolla tiimimme pääsee asentamaan kattopellit ja autokatoksen aluskatteen ja voi olla, että saadaan jopa ovet ja ikkunat paikoilleen. Koska haluamme keskitetyt ikkunat niin joudumme odottamaan ulkoverhouksen asentamista vielä siihen asti, että ikkunat on saatu paikoilleen. Nuo ikkunat on allekirjoittaneelle se juttu mitä on odotettu projektin alusta asti, joten voi olla, että aika täpinöissään tullaan raksalle niitä ihastelemaan.

Koti Sisustus

Habitare lyhyesti

Tuli pyörähdettyä viikonloppuna Habitare-messuilla ja vaikka messut ovatkin nyt tältä vuodelta ohi ja blogit ovat pullollaan Habitare kuvia niin ajattelin silti lisätä tännekin muutaman kuvan itseäni inspiroineista asioista. Lähistöllä asuvana Habitaressa on tullut käytyä joka vuosi muutaman viimeisen vuoden ajan, mutta täytyy sanoa, että fiilis oli nyt täysin toinen kuin aikaisempina vuosina. Muutama lapsivapaa tunti poissa raksalta tai kotoa tuntuu todella luksukselta jo itsessään, mutta etenkin kun rakennusprojekti on vielä siinä vaiheessa, että suurin osa sisustuksellisista ja pintamateriaaleista on vielä valitsematta niin olo oli kuin lapsella karkkikaupassa. Vaikka messuja on monessa blogissa kritisoitu siitä, etteivät ne tarjonneet paljoakaan mitään uutta niin itse koen kuitenkin saaneeni messuilta parikin hyvää ideaa pintojen toteutukseen, valaistukseen sekä taisinpa jopa löytää tulevaan taloomme yleisten tilojen lattiamateriaalin, kylpyhuoneen hanat, ulkovalot sekä parikin eri valaisinta sisälle. Kannatti siis käydä!

hab1.JPG

hab2.JPG

Kuben betoniset valaisimet oli ihania. Betoni näkyi vahvasti messuilla edelleen. Sitä oli valaisimien lisäksi keittiötasoissa, huonekaluissa ja olipa messuilla muutama uusi mikrosementin toimittajakin. Eipä tullut kysyttyä kävisikö tuo seinävalaisin ulkokäyttöön, mutta voisi olla aika ihana talon julkisivun valaisussa.

hab5.JPG

hab12.JPG

hab4.JPG

Anni Pitkäjärven Pinna -naulakko oli hauska, lattoi hymyilyttämään. Ja Kasper Nymanin Mono chair on niin kaunis.

hab6.JPG

hab11.JPG

Wall+ puukomposiittilaatat olivat kyllä mielenkiintoisia. Niihin ei ole voinut olla törmäämättä blogeissa, mutta luonnossa ne näyttivät vielä kivemmilta. Kotimaisuus, 100% vedenkestävyys ja se, että ne voidaan uudiskohteissa asentaa suoraan kipsilevyn päälle kuulostaa kyllä hyvältä. Saa nähdä innostunko testaamaan näitä taloomme.

hab3.JPG

hab13.JPG

Muotoilutoimisto Eheen Särmä -valaisimeen ihastuin tosi paljon. Sopisi mustana täydellisesti työhuoneeseen eikä hintakaan ollut päätä huimaava (115€). Vaneria näkyi myös messuilla ja tykästyin erityisesti tähän mustaksi käsiteltyyn pintaan. Olin miettinyt vaneria taloomme jossain muodossa ja tämä voisi olla varteenotettava vaihtoehto.

hab7.JPG

hab9.JPG

hab10.JPG

Kannustalon ja Asun -lehden messuosastoa ei ole turhaan hehkutettu messujen upeimmaksi. Tosi tyylikäs ja mielenkiintoinen, tummanpuhuva sisustus. Musta oli muutenkin esillä isoina pintoina messuilla ja Kannustalon kohteessa sitä oli käytettykin reilusti. Vielä tuntuisi silti itselle vieraalta laittaa tulevan keittiömme mustien kaapistojen ja tasojen seuraksi vielä mustat laatatkin, mutta kieltämättä tuo tumma värimaailma oli ihanan erilainen valkoisten kotien rinnalla.

 

Koti Sisustus