maakellari

Vaikka maatyövaiheen ensimmäisessä osassa säästettiinkin pitkä penni niin ulkotäyttöjä jännitetään sitten senkin edestä. Ulkotäytöthän ovat meillä venyneet erinäisistä syistä usealla viikolla ja nyt vihdoin ensi viikolla ne olisivat edessä. Ja rinnetontissa täytettävää löytyy. Autokatos meillä on osittain (katon osalta) kiinni päärakennuksessa. Autokatos tulee noin metrin alemmaksi kuin päärakennuksen yläkerta. Alla oleva kuva selkeyttää ehkä kuinka paljon täytettävää siis sen suhteen olisi.

maakellari.JPG

Autokatoksen kohdalla maaperä oli savi-silttipohjaa, joten sitä jouduttiin poistamaan aikalailla. Rakennesuunnittelija suunnitteli autokatokselle perustukset, mutta käytännössä siis koko nyt näkyvä osa tulee täyttöjen alle ja varsinainen autokatos aletaan rakentamaan näiden nyt muurattujen perustusten päälle. Takapihan puolelle (kuvassa oikealla) tuota muurattua osaa jää tietty näkyviin aika paljonkin, koska maa jää siellä puolella alemmaksi. Aika hurjaa! No siitä se idea sitten työmaalla lähti.

autokatos.png

Meidän ihana raksa-apujoukko oli miettinyt miten turhaa (ja kallista, kun tuota täytettävää tulee niin paljon muutenkin) olisi täyttää tuo reilun viiden neliön varastotila autokatoksessa ja saanut idean maakellarista. Näin tuo tila voitaisiin jättää täyttämättä ja hyödyntää jotenkin muuten. Täytyy myöntää, että kun mies tätä ensin puhelimessa ehdotti niin hetken mietin mielessäni niitä ruohopeitteen peittämiä, luolamaisia maakellareita, jotka miellän enemmin maalaismaisemaan. Toisaalta idea oli äärimmäisen hyvä ja toteutettavissa suhteellisen helposti. Nyt ajatus juuresten ja hillojen säilömisestä oman pihan uumenissa houkuttaa jo kovasti. Vielä pitää selvitellä vain noita ilmanvaihtoasioita sekä tietty tehdä takapihan puolelle kellarille oviaukko. Ja uskon, että saadaan ulkonäöllisestikin moderniin pihaan toimiva ratkaisu aikaiseksi.

Koti Sisustus

Raksaviikot 8,9 ja 10

Täällä ollaan! Aikaa on taas vierähtänyt ja raksaviikot vilkkuu vain silmissä. Hieman yhteenvetoa kuluneista viikoista ja mitä raksalla on tapahtunut. Aluskate on vihdoin asennettu, sopivasti saadaan talo säältä suojaan ennen tulevia syyssateita. Alakertaan on tuotu viemäriputket sekä vesijohdot. Talon ympärille on asennettu patolevyt. Tontille käytiin poraamassa maalämpökaivo, vaakaputkisto on tehty kaivon ja teknisen tilan välille sekä putket tuotu talon sisälle.

raksa3.JPG

raksa8.JPG

raksa7.JPG

Kuten (hyvin epäselvästä) kuvasta näkyy, alakertaan on asennettu yhteensä 20 senttimetriä paksulti styroksia ja lattiavalu on tarkoitus tehdä vihdoin ja viimein ensi viikon alussa. Kuvassa näkyy myös suihkun paikat sekä unidrain asennettuna.

raksa2.JPG

Tässä näkyy yläkertaa tukevat tukipalkit, joista onneksi toisen saamme piilotettua väliseinän sisään, mutta toinen jää näkyviin. Onneksi myös tuo jättimäinen, poikittainen tukipilari näiden palkkien yläpuolella saadaan piilotettua sisäkattoon. Itsellä kun oli toiveena saada kaikki mahdolliset palkit mahdollisimman hyvin piiloon. Täysin siinä ei nyt onnistuttu, mutta edes melkein. Ja niistäkin täytyi vähän vääntää rakennesuunnittelijan kanssa.

raksa5.JPG

Ja hei, meidän tonttialueelle tuli asfaltti! Sitä ihasteltiin naapurien kanssa. Hassua miten pienet asiat tässä projektissa tuntuukin niin suurilta. Tätäkin asiaa piti erikseen lähteä tontille katsomaan.

raksa9.JPG

Paljon on tapahtunut muutaman viikon aikana. Itse en valitettavasti ole juuri raksalla muuten päässyt osallistumaan kuin siivoustalkoiden merkeissä. Innolla odottelen jo sisätyövaiheita, että pääsee tämäkin tyyppi välillä edes mukaan hommiin. Eilen raksalle saapui kipsilevyt ja loppuviikosta tulee eristeet. Ensi viikolla on luvassa lattiavalu alakertaan ja siitä viikon päästä ulkotäytöt. Mutta sitä ennen vielä juhlitaan tällä viikolla tulevan naapurin tupareita. Jotkut ovat päässeet siis jo muuttamaan. Itse en uskalla vielä muutosta edes haaveilla!

Kauneus Sisustus DIY