Koti montussa (raksaviikot 3,4 ja 5)

Huh kuinka aika on taas vierähtänyt ja en ole saanut aikaiseksi päivitettyä raksan tapahtumia tänne blogin puolelle. Nyt siis muutamankin eri raksaviikon tapahtumia tiivistetysti. Talomme alakerta on nyt muurattu muutamaa väliseinää lukuunottamatta. Lisäksi olemme saaneet muurattua autokatoksen perustukset. Taloon on tehty sisätäytöt sekä välipohjaan on asennettu ontelolaatat. Alakerta odottelee edelleen  LVI-putkia sekä lattiavalua, jotka ovat viivästyneet jätevesipumppaamon kohtalon vuoksi. Kunnan ihmiset palaavat huomenna kesälomiltaan vielä tarkastamaan pumppaamon tarvetta, mutta todennäköisesti sen tarvitsemme. Kyseisen pumppaamon kohdalla on käyty melkoista eipäs-joopas-peliä ja sen kohtalo näyttäisi olevan kiinni muutamasta sentistä. Kaikki siis padotuskorkeuden vuoksi, joka jostain syystä kunnassamme on 1,30m normaalin metrin sijaan.

Lisäksi ollaan muutettu yhden ikkunan paikkaa, päätetty jättää pois portaiden alle suunniteltu varasto, sillä tuota varastotilaa meille on tulossa riittävästi jo muutenkin, sekä päätetty sijoittaa alakerran pikkuwc toiseen kohtaan. Arkkitehti/pääsuunnittelijamme palaa huomenna lomaltaan, joten tuon pikku-wc:n sijainti varmistuu pienen palaveeraamisen jälkeen, mutta mielessä on parikin vaihtoehtoa. Joku ihmetteli näitä muuttuneita suunnitelmia, mutta itse koen tämän olevan yksi parhaista asioista, kun rakentaa omin voimin. Meillä ainakin moni uusi idea on tullut esiin vasta kun talo ja huoneet on alkaneet rakentua. On tosi hyvä, että suunnitelmia voi vielä hioa matkan varrella eikä ole sidoksissa tiettyyn pakettiin. Toki suunnitelmien muuttaminen vaatii aina kuvien päivittämistä rakennusvalvontaan, mikä tietää pieniä lisäkustannuksia. Niin ja lisäksi olemme mm. ravanneet eri rautakaupoissa, laattasuunnittelussa sekä tilanneet jo suihkut sekä ammeen tulevaan taloon alennusmyynneistä.

IMG_6185.JPG

IMG_6186.JPG

IMG_6187.JPG

Tässä hieman utuinen kuva alakerran maan alle tulevasta, ikkunattomasta tilasta. Aikaisemmin mainitsinkin tämän tilan olevan meillä alkuun varastotilana ja myöhemmin mahdollisesti keksimme tilaan muutakin käyttötarkoitusta.

IMG_6189.JPG

Postauksen otsikko on hieman humoristisesti parin ohikulkijan kommentista lainattua. Koska alueemme on uusi ja vasta rakentumassa niin alueella pörrää paljon kiinnostuneita ohikulkijoita, jotka välillä pysähtyvät kyselemään projektistamme. ”Ai te ootte ne, joiden talo on siinä montussa?” Juu, me ollaan siinä montussa. Kieltämättä talo näyttää hieman hassulta nyt, kun alakerta jää risteykseen kahden tien tasalle. Ensi viikolla pääsemme aloittamaan yläkerran rungon pystyttämistä niin päästään hieman ylöspäin sieltä montun pohjalta! Arki muuttuu ensi viikolla senkin vuoksi, että aloitan itse huomisesta alkaen työt 1,5 vuoden äitiyslomailun jälkeen. Vapaa-ajan ongelmia ei tule olemaan!

Puheenaiheet Sisustus Höpsöä

Diy vanhan tuolin uusi ilme

Sain hiljattain mielenkiintoisen yhteydenoton, kun SKIL kyseli mielenkiintoani osallistua heidän tee-se-itse-työkalu kampanjaansa. Minulta tiedusteltiin kiinnostusta testata heidän uutta SKIL 8100 Tornado multi stripper pystyhiomakonettaan DIY-projektin merkeissä. Kiinnostukseni heräsi välittömästi etenkin kun nurkissani pyörii muutamakin vanha, hiomista ja maalausta odotteleva huonekalu.

Päätin testata hiomakonetta Pentikistä vuosi pari sitten ostamaani penkkiin, josta sain alennusta jo ostohetkellä siitä irtoilevan maalin vuoksi. Tavallaan aluksi jopa pidin tuolin ränsistyneestä ilmeestä. Maali kuitenkin varisee ikävästi lattialle ja on nykyisin turhan maalaisromanttinen makuuni, mutta pidän sen mallista kovasti. Alkutilanne oli siis tämä.

PIC1.JPG

SKIL 1800 Tornado multi stripper pystyhiomakone lupaa poistaa maalin ja ruosteen tehokkaasti ja nopeasti. Lisäksi sillä voi hioa ja kiillottaa monenlaisia eri pintoja kuten puuta, metallia, kiveä ja betonia. Sillä voi jopa poistaa ruosteen teräspinnoilta. Koneen mukana tulee puhdistuslaikka, hiomapyörö sekä kiillotuslautanen, kaikki kätevästi samassa kangaspussissa. Lisäksi koneessa on integroitu pölynimuriliitäntä.

PIC2.JPG

PIC3.JPG

PIC 4.JPG

Millainen kone oli sitten käyttää? Todella helppo! Voin kertoa, että kone todella piti lupauksensa. Hioin kaiken maalin pois tuolista vajaassa tunnissa. Luulen, että tuo aika jopa puolittuisi, kun kone olisi tuttu käyttää. Itse ainakin huomasin aluksi olevani turhankin varovainen. Puhdistuslaikalla maali irtosi todella tehokkaasti ja pinnasta tuli sileä. Naarmuja ei tarvinnut pelätä, sillä koneen käsihihnasta ja kahvasta sai käyttöön niin tukevan otteen. Ainoa miinus käytössä oli se, että ainakaan itse en saanut hiottua koneella maalia ihan ahtaimmista reunoista. Tosin, kun käytin niiden kohtien hiomiseen normaalia hiekkapaperia niin huomasin miten työlästä hiekkapaperilla hiominen onkaan.

Lopuksi kipaisin vielä hakemassa eräässä sisustusliikkeessä näkemääni Vintage Paint kalkkimaalia, jolla maalasin tuolin uuteen uskoon. Vintage Paint on 100% luonnontuotteista valmistettu lähes hajuton maali. Mielessäni olin visioinut tuoliin sitruunankeltaista väriä, mutta koska värikartasta ei keltaista löytynyt niin oli tyytyminen tähän murretun siniseen sävyyn. Pidän kyllä lopputuloksesta paljon. Ehdottomasti tulen käyttämään konetta jatkossakin ja koska maalin poisto ei ole enää niin työlästä kuin ennen niin luulenpa seuraavan entisöintiprojektin odottavan jo kulman takana.

PIC5.JPG

PIC6.JPG

PIC7.JPG

Lisää SKIL 1800 Tornado multi stripper pystyhiomakoneesta voit lukea sivustolta http://www.skileurope.com/fi/fi/diyocs/tyoekalut/1430/1165/pystyhiomakoneet/pystyhiomakone/

Ja remonttivinkkejä kaipaaville hyviä ohjeita remontoimiseen löytyy sivustolta http://www.harrastajanremonttivinkit.fi/

 

 

Koti Sisustus DIY