Vastauksia unettomuuteen?

 

Unettomuus

 

Kello on 5.40. Herään taas ennen herätyskelloa. Suuni on ihan ruvella narskuttelusta. Uskottelen itselleni, että se on ohi, mutta tässä sitä taas ollaan. Stressaan nukahtamista. Stressaan heräämistä. Koko kroppa on tunnoton, enkä tunne hammasharjan värinää käsissäni. Peilistä tuijottaa outo tyyppi, jonka silmät ovat täysin elottomat. Pidättelen itkua ja tsemppaan, etten taas myöhästy ratikasta.

Työt sujuvat rutiinilla, mutta toimin säästöliekillä. Kun on aika istua koulussa tai kehitellä uusia postausaiheita, päässä ei yksinkertaisesti tapahdu mitään. Kirjoittaminen ei ole koskaan tuntunut näin haastavalta ja simppelit prosenttilaskut ovat täysin hepreaa. Eikä ihme, kun en edes muista omaa puhelinnumeroani tai sosiaaliturvatunnustani.

Kello 23.25 sain palautettua koulutehtävät ennen deadlinea ja aamuksi on ajastettu postaus. Suljen läppärin ja päästän onnen kyyneleen, kun pääsen vihdoin peiton alle ennen puolta yötä. Suljen silmät, kunnes päähän tulvii mitä siisteimpiä projekti-ideoita. Annan ajatusten tulla ja kirkoittelen niitä puhelimen muistiin, kunnes kello taas lähenee kahta. 

 

Suhteeni uneen on ollut vuosien varrella hyvin vaihtelevaa. Kiireisempinä aikoina pärjään vähemmällä ja välillä taas pidän tiukasti kiinni 7-9 tunnin unista. Univajeet pyrin kompensoimaan kerran viikossa tai edes kerran kuussa, mutta sitä ei kuitenkaan tapahtunut tammikuun jälkeen. Stressi ja väsymys ovat johtaneet uupumukseen, ja herään vapaa-aamuinakin paniikkiin siitä, että olen nukkunut liian pitkään.

Nukun, mutta olen valveilla ja nyt kroppa alkaa viestiä, että tähän on tultava stoppi. Ajattelin pitkään, etten tuo tätä esille blogissa, mutta ehkä tilanteesta voisi olla hyötyä jollekin; Menen ensi viikolla aikuisten unikouluun, jonka pitää Helsingin Uniklinikan Anne Huutoniemi ja joogaopettaja Hanna Toivonen. Olen lääkevastainen tällaisissä tilanteissa, joten toivon löytäväni workshopista vastauksia unettomuuden hoitoon. Mielen rentouttamisesta on tullut ihan uusi taitolaji ja kun omat taidot eivät siihen enää riitä, niin on aika kuunnella asiantuntijoiden neuvoja.

 

Workshop pidetään Rootsissa ensi lauantaina 22.4.2017 ja hintaan kuuluu vegebrunssi. Mikäli kiinnostuit kurssista, suosittelen tsekkaamaan tapahtuman Facebook-sivut: Roots Balance – Vastauksia unettomuuteen.

 

 

Kuva: Samu Amunét

 

Lue myös: Vahvuudet voimavaroinaKun stressi muuttuu uupumukseksi

 

Kommentit (8)
  1. Toivottavasti saat apua. Unettomuuden kanssa kamppailu on yhtä helvettiä. Taisin itsekin aiheesta joskus kirjoittaa, mutta en millään jaksaisi etsiä linkkiä. Ikuinen oravanpyörä kuitenkin itselläni. Onko masennys syy vai seuraus, mene ja tiedä. Tässä pettää jo fyysinenkin terveys.

    Anteeksi vuodatus. Piti ihan vain tsemppiä toivottaa. <3

    1. Toivottavasti pian löydät apua tuohon. Tiedän fiiliksen, kun fyysinen kunto alkaa pettää ja se voi johtaa vakavimpiinkin sairauksiin. Jos sulla on mahdollisuus tulla lauantaiksi tuonne workshoppiin, niin ainakin tiedät ettet ole yksin ongelmasi kanssa. Kaikki mahdolliset keinot käyttöön <3

  2. Sun kirjoitus kuulostaa varsin tutulta! Ihan zombiena päivästä toiseen. Ei muista enää mitä oli tekemässä tai piti tehdä, minne olikaan menossa ja missä koti on.

    Ei muuta ku tervetuloa kokeilemaan unikoulua kanssani! Eipä siinä voi muuta ku voittaa 🙂 

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *