Lauantai-illan huumaa

Kyllä on villejä nämä lauantai-illat nykyisin. Mies on omassa menossaan, joten pestiin tytön kanssa pari koneellista pyykkiä (kymppikuukautinen on muuten älyttömän kiva apuri tässäkin hommassa, tykkää erityisesti pyykin lajittelusta joten hommaan menee noin neljä kertaa kauemmin kuin ilman apuria…), luettiin kirjaa (viidennelläkymmenennellä peräkkäisellä kerralla se Niiskuneiti-kirja menee jo ihan automaatiolla) ja tehtiin äidin iltaherkuksi lehtikaalisipsejä.

nayttokuva_2015-1-10_kello_20.03.02.png

 

Rousk rousk. Suolalla, oliiviöljyllä ja limemehulla höystettynä nämä ovat erittäin käypiä sipsinkorvikkeita.

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Lapset

Hei hei aamupuuro

Rakastan kaurapuuroa. Raskausaikana oikein himoitsin sitä, jo pelkkä kuva hiutalepaketin kyljessä herautti veden kielelle. Puuro onkin ollut vakkariaamiaiseni jo pitkään, yleensä marjojen ja raejuuston kera. Nyt kuitenkin viilaan ruokavaliotani siihen suuntaan, että enimmät hiilarit painottuisivat iltapuoleen, ja aamu alkaisikin proteiinin merkeissä.

Näin ollen olen tällä viikolla surautellut aamuisin ahkerasti smoothieita, ja voi pojat! Nälkä pysyy pitkään loitolla ja olo tuntuu superenergiseltä. Perus smoothiepohjani on aika vakio, varioin lähinnä marjoja. Eilen aamulla syntyi ehkä paras herkku:

  • 1/2 dl maitorahkaa
  • 1/2 avokado
  • 1 dl mantelimaitoa
  • 1 1/2 dl mustaherukoita

Herukoiden hapokkuus sopi ihan mielettömän hyvin yhteen mantelimaidon pähkinäisyyden kanssa. Mustaherukathan ovat muutenkin ravintoarvoiltaan marjojen aatelia: mm. korkea c- ja e-vitamiinipitoisuus, mahtavat antioksidantit ja vielä bonuksena sisältävät tärkeitä rasvahappoja, joten niitä kyllä kelpaa käyttää. Nam! (Kuvan smoothie syntyi puolukoista, hyviä nekin.)

nayttokuva_2015-1-8_kello_10.26.25.png

Kaurapuurosta en kuitenkaan kokonaan luovu, vaan se saa siirtyä iltojeni sulostuttajaksi. Vääksyn Myllyn kaurahiutaleet ovat muuten ihan omaa luokkaansa samettisen puuron aineksiksi.

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Terveys