Saako lopettaa?

En jaksa. En halua. Olen huono. En onnistu. En pysty juoksemaan kymppiä alle tuntiin, hyvä jos kahteen. Puolimaralla saavat raahata minut käsistä maaliviivan yli.

Näin ylevät aatokset seuranani kävin juoksemassa tänään 11. juoksuviikon toisen lenkkini, viikon lyhyimmän rykäisyn eli 5 kilsaa. Ja kun sanon että kävin juoksemassa, tarkoitan että sain tapella jokaisen kilometrin alusta loppuun niin pääni sisällä kuin muun kroppani kanssa. Kateellisena katselin nurmikolla ilta-auringosta nauttivia ja Kaivopuiston varjoissa krokettia pelaavia. Minäkin haluan tuota, mitä vaan paitsi juosta!

image.jpg

Tämäkin vielä

Ei matka tapa, vaan vauhti, sanotaan, ja se on kyllä totisinta totta. Juoksin liian kovaa, vaikka en edes oikeasti juossut kovaa. Hengitys kulki, mutta lihaksista katosi voima: jalat olivat hyytelöä, keskivartalon tuki pelkkä vitsi. Tiedän kyllä, miksi: kahden viikon flunssa. Kahden viikon tauko juoksuista ja lihaskuntotreeneistä. Viikonlopulle sattui kolme (kolme!) iltamenoa, nukuin liian vähän. Olen syönyt huonosti ja unohtanut juoda vettä.

Viimeisin kohta ärsyttää eniten, koska siihen on niin helppo vaikuttaa. Silti olen taas jättänyt laiskuuksissani iltapalan väliin (tai korvannut sen jätskillä), kärvistellyt heppoisesta lounaasta iltaruokaan asti ilman välipalaa. Ja ollut janoinen, mutta liian laiska tai sitten liian kiireinen tankkaamaan (älytöntä). Mutta nyt tsemppaan! Midnight Run ei saa jäädä harmittamaan vain huonon syömisen tai juomisen takia. Keitän iltapuurot ja painun ajoissa pehkuihin.

Mitä otsikkoon tulee, oikeasti en halua lopettaa. Halusin vain vähän valittaa.

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Ajattelin tänään

Sinne meni

Mitä tekee äiti, kun lapsi jää ensimmäistä kertaa yksin päivähoitoon?

image.jpg

Käy lenkillä keskellä päivää. Käy lounaalla yksin. Ihmettelee, kun voi poistua kotoa ilman rattaita ja kulkea sisään ja ulos talon etuovesta (rattaiden kanssa kuljemme takakautta, siellä on vähemmän portaita). Kuulostelee puhelinta, vilkuilee kelloa. Nyt ne on syömässä. Nyt ne on menossa päiväunille. Saakohan tyttö nukuttua yhtään? Muistaako ne ottaa unilelun kaapista? Veinhän sen sinne kaappiin eilen? Kai ne soittaa, jos siellä on joku katastrofi?

Eron hetki koitti puistossa. Tyttö lähti ryhmän mukaan sisälle, minä jäin vilkuttamaan. Tyttöä itketti, hymyilin reippaasti. Äiti tulee pian hakemaan! Kyykistyin penkin taakse piiloon ja kurkistelin sieltä, itku loppui heti puiston portin ulkopuolella.

Lähdin lenkille, mietin muita asioita. Sitä, miten kahden viikon tauon jälkeen juoksu tuntuu yhtä aikaa ihanalta ja kamalalta. Ja että viikonloppuna pääsee mökille, toivottavasti järvivesi on lämmintä. 

Sitten näin nämä ilmapallot ja pillahdin itkuun. Emme ole enää yhdessä, niin kuin nuo kaksi! (Kyllä, ne mainostavat shampanjaa.)

image.jpg

Sitten ajattelin, miten mukavat hoitajat tytöllä on. Miten mahtavaa on, että saan jättää lapseni osaavien, kokeneiden ja koulutettujen aikuisten seuraan. Mitä kaikkea uutta tyttö kokee ja oppii päivähoidossa. Illat, perjantait ja viikonloput vietämme kuitenkin jatkossakin yhdessä. Ja minähän haluan palata töihin! Kokosin itseni, jatkoin lenkkiä. Juoksin kotiin, laittauduin syömään vastapäiseen meksikolaiseen jonka taco-lounasta jatkuvasti kehutaan, nautin keveydestä ja yhtäkkisestä vapauden tunteesta. 

image.jpg

Palasin kotiin ihmettelemään sitä, miten hiljaista on. Kukaan ei hypi sängyllä, kisko kaikkia vaatteita kaapista, sovita kaikkia eteisestä löytämiään kenkiä olohuoneen matolla, halua painaa kahvikoneen nappia kun teen espressoa (ja muulloinkin). Mulle tuli jo tyttöä ikävä, viestitin ystävälle.

Puolen tunnin päästä käyn hakemassa pienen kotiin. Pidempää eroa en tänään olisi jaksanutkaan. 

Suhteet Ystävät ja perhe Lapset Vanhemmuus