Helppo kesäsmoothie ja vinkki lapsen ruokailuihin

DSC_0009.JPG

Erilaiset smoothiet ovat aikalailla mun vakiovälipala. Usein myös tyttö nauttii samasta satsista oman annoksen, ainakin silloin kun makuyhdistelmä on sattunut olemaan neidin mieltymyksiä vastaava. Eilen oli, kun tein ihan perussmoothien mansikoista, vadelmista ja luonnonjogurtista. Lisäksi laitoin joukkoon kauraleseitä kuituboostiksi.

Jämäkämmät smoothiet lapsi nauttii yleensä lusikalla, mutta tällä kertaa koostumuksesta tuli niin juotava että laitoin smoothien Kokon baby food pouchiin eli tuollaiseen nokalliseen pussiin, josta hän sen sitten imaisi. Oletteko testanneet noita? Aika käteviä: kyseessä on siis uudelleen suljettava, jämäkkä muovinen pussukka jossa on pieni nokka. Siis sama systeemi kuin monissa kaupassa myytävissä lasten hedelmävälipaloissa.

Pussit kestävät pakastamisen ja mikron lisäksi myös tiskikoneen. Meillä ne ovat olleet enimmäkseen kotikäytössä, mutta ajattelin että kesällä voisi olla kätevää ottaa lapselle välipalaksi mukaan pussillinen smoothieta suoraan pakkasesta. Välipala-aikaan mennessä se olisi ehkä juuri sopivasti sulanut mukavan viilentäväksi herkuksi.

DSC_0005.JPG

facebook / bloglovin / blogipolku

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Lapset

Kesäkymppi

DSC_0013.JPG

DSC_0014.JPG

Se on kuulkaa kesän ensimmäinen päivä. Ainakin kalenterin mukaan, lämpömittari on vielä vähän toista mieltä. Mutta tiedättekö, olen päättänyt että kesä on enemmänkin mielentila kuin jotain jota voi elohopealla mitata. Muuten kesä jää täällä pohjolassa turhan lyhyeksi meikäläisen makuun. Niin että se on kesä nyt! 

Kesäisestä mielentilasta huolimatta en kuitenkaan aio tänään esitellä sinisiksi kohmettuineita varpaita sandaaleissa tai kananlihaisia reisiäni uusissa sortseissa. Sen sijaan aion syödä mansikoita (niitä hollantilaisia edelleen) ja osallistua Lilyn toimituksen haasteeseen listaamalla asioita, joita aion tänä kesänä tehdä. 

Rakastan tehdä listoja. Melkein minkä tahansa asian suunnittelu on vähintään puolet koko homman hauskuudesta, ja kun asiat on näpsäkästi kirjattu ylös paperille, tuntuu koko elämäkin vähän hallitummalta. Tiedän, että turha suunnitelmallisuus varsinkin kesäloman ajankäytön suhteen ahdistaa joitakin ihmisiä – lomalla pitää olla spontaani, mennä minne nenä näyttää ja tehdä mitä mieleen juolahtaa kun kerrankin voi! No niin pitääkin.

Mutta kun kirkastan itselleni mitkä ovat ne muutamat jutut, mitkä ainakin haluan ehtiä kesällä tekemään, muistan ja ehdin ne varmemmin tehdä myös tämän pohjoisen lyhyen kesän aikana. Haluan nimittäin minimoida sen ajan, kun ulkona on ihanin heinäkuu ja meidän perhe ähisee sisätiloissa lapsen ruokailu- ja päiväuniaikataulujen ja tekemättömien piknikeväiden ja ties minkä suunnittelemattomien asioiden kurimuksessa. Sen sijaan aion olla ulkona nauttimassa siitä ihanasta kesästä herkullisten piknikeväiden, miehen, lapsen ja ystävieni kanssa.

DSC_0042.JPGDSC_0024.JPG

Siispä tänä kesänä aion ainakin…

1. Uida luonnonvesissä niin paljon kuin ehdin.

2. Tehdä retken Pihlajasaareen ystäviemme ja lasten kanssa, mukana viltit ja eväät koko päiväsi. Pihlajasaaressa on muuten paikka, josta pääsee uimaan tikkaita pitkin kalliolta suoraan syvään veteen. Helteisenä kesäpäivänä, kallion hohkatessa kuumuuttaan, vesi on ihanan virkistävää ja laivan kulkiessa ohi aallot kasvavat valtaviksi!

3. Katsella englantilaista dekkaria mökin yläkerrassa sateisena iltana.

4. Aurinkoisina aamuina pakata viltin, aurinkovoiteet, lukemista ja lapsen rattaisiin ja suunnata merenrantaan nauttimaan kesäpäivästä ystäväni ja lapsensa kanssa. Päivän tärkeimpänä valintana se, syödäänkö lounasta Carusellissa vai Ursulassa vai haetaanko salaatit Mokosta.

5. Tehdä muutaman päivän turistivisiitin entiseen kotikaupunkiini Kuopioon. Kesä-Kuopio on ihana: Puijo, Kallavesi, Väinölänniemi, tori…

6. Osallistua johonkin kesäiseen tapahtumaan. Pari kesää on mennyt ohi ilman yhtäkään tammerfestiä tai porijazzia – tänä vuonna haluan päästä käymään jossain!

DSC_0063.JPGDSC_0068.JPG

7. Syödä kotimaisia mansikoita ja mustikoita niin paljon kuin jaksan.

8. Käydä melomassa kajakilla mökkirannasta lähisaaren ympäri.

9. Urheilla läpi kesän. Haluan ainakin päästä pelaamaan tennistä ulkokentälle, sukeltamaan (siellä reissussa sitten) ja ratsastamaan! Ja tietenkin juosta, juosta ja juosta – pt:n tekemästä juoksuohjelmasta on nyt ensimmäinen viikko takana, paljon lisää tulossa.

10. Nauttia täysillä näistä hoitovapaan viimeisistä kuukausista ennen syksyllä koittavaa töihin paluuta. Ettei tarvitse sitten syksyllä miettiä, miksi en osannut arvostaa tarpeeksi niitä hitaita – vaikkakin aikaisia – aamuja ja kaikkia lapsen höpsötyksiä ja kotkotuksia päivä päivältä kehittyvästä puheesta ja puheen ymmärryksestä aina raivostuttavaan vimmaan kiivetä kirjahyllyyn ja pöytien päälle.

facebook / bloglovin / blogipolku

Suhteet Oma elämä Mieli Höpsöä