Rakastuminen on etuoikeus

Call me by your nameCall me by your name on elokuva, jolle on pakko antautua. Hitaasti, mutta varmoin ottein se onnistuu tavoittamaan jotain totta: kaunista, noloa, kipeää, mullistavaaa, välillä taas pientä ja arkista. Esimerkiksi sen nuoruuden tunteen, kun kesä tuntui jatkuvan ikuisesti. Milloinkohan olisin viimeksi ollut sellaisessa olotilassa, jossa päivä seuraa toistaan leppoisasti ja välillä tylsästi, ilman huolta huomisesta, takaraivossa tykyttävää painetta, tarvetta ottaa lyhyestä lomasta kaikki irti. Tunnistettavasti totta on myös se fiilis, kun odottelee elämän alkavan, sillä eihän tämä vielä voi sitä olla. Sitä kun vasta odottelee tulevansa omaksi itsekseen, ja kaikki tapahtuu niin tuskallisen hitaasti.

Tärkeimpänä totuutena kaikista on tietysti ensirakkauden ihanuus ja kipeys, jonka ohjaaja Luca Guadagnino näyttää vastaansanomattomasti vähän vaivaannuttavana ja kaikin puolin kohtuuttomana, jonain joka ei mahdu mihinkään olemassa oleviin raameihin. Oikeasti ihastumisen aiheuttamasta järkyttävästä hämmennyksestä tuskin pääsee koskaan, eikä kuulukaan päästä. Rakastuminen on kaikessa tuskaisuudessaan etuoikeus, joka ei kaikkien kohdalle osu koskaan – ei ainakaan yhtä täydellisenä, kuten nuoren Elion isä pojalleen sanoo. Koskettava ja viisas puhe, joka käsittääkseni löytyy suunnilleen sellaisenaan myös André Acimanin romaanista. Laitoin heti lukulistalle.

Ihana Pohjois-Italiaan sijoittuva Call me by your name on toki muutenkin. On laiskoja iltapäiviä puutarhassa, uinuvia pikkukyliä, pitkiä illallisia, akateemista jorinaa, kitaran näppäilyä, öisiä uintiretkiä, kahdeksankymmentäluvun shortseja ja ruskettuneita sääriä, converseja tanssilattialla. On soundeja, Psychedelic Fursia ja Sufjan Stevensiä. On bertoluccimaista tunnelmaa ja sitä kihelmöivää tunnetta. Toisaalta se on elokuvana myös juuri riittävän epätäydellinen, omaa verkkaista tahtiaan etenevä. Call me by your name on vallatonta A bigger splashia hienovaraisempi ja vähemmän alleviivatulla tavalla seksikäs, mutta ehdottomasti sitäkin. Surumielinen ja toisaalta autuaan toiveikas. 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen

Miehet, vaimot ja sihteerit

Synkin hetkiNiin kuin valon määrä, myös elokuvakevät on lupaavassa nousussa. Perjantaina saa ensi-iltansa kovasti odottamani Call me by your name, seuraavalla viikolla taas läpeensä kehutut Disaster Artist ja Florida Project. Sitä ennen alkuvuoden ensi-iltojen parhaimmistoa taitaa edustaa Synkin hetki, valtiomiesperiodidraama brittiläisittäin dramaattisesta ajanjaksosta toisen maailmansodan tuoksinassa.

Christopher Nolanin viime vuonna vaikuttavasti dramatisoimia Dunkirkin tapahtumiakin sivutaan, mutta pääpaino on tietysti itse valtiomiehessä eli epäsuotuisalla hetkellä kruunun ja monen muunkin päänvaivaksi pääministeriksi nousevasta Winston Churchillista. Epäpätevänä historioitsijana en uskalla arvailla kuinka laveita tarinallisia vapauksia tarinassa on otettu, mutta lopputulos on varman laadukasta, hyvin näyteltyä ja vetävää draamaa humoristisen kuivakalla dialogilla sekä ajoittain hiukan pompöösin puolelle luiskahtavalla tunteen paatoksella.

Myös näistä syistä Synkin hetki kannattaa panna merkille:

Gary Oldman. Oscar-kausi lähestyy, ja tässä teille yksi todennäköinen voittajaehdokas. Lähes tunnistamattomaksi maskeerattu Oldman on roolissaan mainio, ja ehkä itsekin varsin kuivakan huumorintajun omaava ja kuvia kumartelematon näyttelijä löysi Churchillin hahmosta sopivaa tarttumapintaa.

Miehet ja valta. Kuten periodielokuvilla usein on tapana, Synkin hetki valaisee hyvin sukupuolten tasa-arvoa ja yhteiskunnallista vallankäyttöä 40-luvulta tähän päivään. Hear, hear -huutoja älämölöävän alahuoneen istunnoissa: vain miehiä. Sotakabinetissa: vain miehiä (naisilta on kuulemma pääsy kielletty). Armeijassa: vain miehiä. Naisrooleja elokuvassa on kaksi, vaimo ja sihteeri.

Sanat. Churchill oli myös kirjailija ja Synkimmässä hetkessä politiikkaa tehdäänkin ennen kaikkea oikeilla sanoilla, radiopuheissa, parlamentissa, kirjeissä. Taitava retoriikka siirtää sodan ja rauhan välillä nykivää viisaria, ja kirjallinen sivistys on valtaa. Eräänkin tviittaavaan presidentin aikakaudella sellaista on vähän ikävä.

Stoner. Ohjaaja Joe Wrightin työlistalla on kuulemma seuraavaksi elokuvaversio John Williamsin Stonerista, joka kuuluu viime vuosien ehdottomasti vaikuttavimpiin lukukokemuksiin. Pääosissa Tommy Lee Jones ja Casey Affleck. Odotan, tätäkin.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen