Ei hymyilytä

22-shes-gotta-have-it.w710.h473.2x.jpgSpike Leen samannimiseen kasarielokuvaan pohjautuva She’s Gotta Have It on kiinnostava veto Netflixiltä ja jotenkin jo kuusikymppiseksi ehtineeltä ohjaajalta itseltään. Leen artsusti mustavalkoinen debyyttipitkä 30 vuoden takaa (Netflixissä sekin) on vielä aika haparoivan oloinen, mutta vaikka niin Brooklyn kuin ajatkin ovat muuttuneet, aihepiirissä on yhä potkua. Perinteisen pariutumisen tai perheellistymisen sijaan omaehtoisista seksisuhteista ja vaikkapa taiteen tekemisestä kiinnostunut nainen, etenkään muu kuin valkoinen sellainen, ei edelleenkään ole se yleisin keskushenkilö.

Tapansa mukaan yhteiskunnallisia aiheita pelkäämätön Spike Lee nostaa suoraan esiin gentrifikaation, black lives matter -liikkeen, seksismin ja Trumpin, vaikkakin välillä kömpelön alleviivaavasti. Terävimmillään She’s Gotta Have It on heti alkupuoliskolla väläyttäessään seksuaalisen häirinnän skaalaa ”arkipäiväisestä” katuhuutelusta väkivallan uhkaan ja olemalla vähättelemättä siihen liittyvää ahdistusta. Samalla väännetään sopivasti #metoo-keskustelun jälkimainingeissa rautalangasta, että häirintä ei ole uhrin syy: ei sen että kävelet yöllä kadulla, ei sen että pitäisi olla varovaisempi, ei niiden tiukkojen housujen, ei sen seksikkäään mekon.

Päähenkilö Nola Darlingin häirinnästä sisuuntuneet katutaideteokset perustuvat kuulemma taiteilija Tatyana Fazlalizadehin Brooklynistä maailmalle levinneeseen Stop telling women to smile -katutaidekampanjaan. Eipä paljon tällainen meininki hymyilytä.

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään

Karua kauneutta

GodMiesten välinen kiihkeä romanssi maaseudulla, lampaiden kaitsentaa, hiljaisia hetkiä iltanuotiolla. Frances Leen God’s Own Country tuo eittämättä mieleen Brokeback Mountainin, mutta intiimin pienimuotoinen brittielokuva on onneksi ihan omanlaisensa.

Ison eron Ang Leen elokuvaan tekee jo se, minkälainen rooli homoseksuaalisuudella on päähenkilöiden elämässä. God’s Own Countryssa homous on jos ei nyt aivan sivujuonne, niin ei pääasiakaan. Saman tarinan olisi hyvin voinut kertoa myös heterosuhteesta. Ja vaikka syrjäseudulla raskaan ruumiillisen työn ja miehisen puhumattomuuden vaikutuspiirissä ollaankin, homoseksuaalisuus ei ole salaisuus eikä elokuvan yllä leiju väkivallan tai sosiaalisen eristämisen uhka.

Harmaan vihreissä sävyissä kylpevillä, utuisilla maisemilla sen sijaan on Yorkshiren maaseudulla itsekin kasvaneen Francis Leen elokuvassa merkittävä osa. Omaan näköalattomuutensa jumiin jäänyt nuori Johnny herää näkemään karun kauneuden ja nummien vapauden vasta Romaniasta Englantiin kulkeutuneen Gheorghen avulla. Kotiseuturakkauden lisäksi God’s Own Country näyttää kuitenkin myös eurooppalaisen nykytodellisuuden, jossa osalle jää kiertävän ja syrjityn halpatyövoiman rooli.

Orastavan rakkauden ohella God’s Own Country tavoittaa koskettavasti kasvun hetken vihaisesta teinistä ihan oikeaksi ihmiseksi. Sellaiseksi, joka uskaltaa ottaa vastuunsa ja avautua jollekin paljon syvemmälle kuin pikapanoille pubin vessassa. God’s Own Countryssakin vilahtaa niitä vähemmän onnekkaita, joiden elämässä jurous ja katkeruus on ottanut vallan. Toisaalta, kokonaiseksi kasvaminen onkin sitten elämän mittainen matka. 

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen Ajattelin tänään