Vesipaasto – hidas kuolema vai totaalinen kehon puhdistus?

Kyllä, valitsin noinkin radikaalin otsikon juuri sen takia, koska osa teistä ajattelee, ettei vesipaastosta voi olla minkäänlaista hyötyä. Innostuin lukemaan asiasta todella paljon erilaista faktatietoa ja muiden ihmisten kokemuksia. Haluan jakaa mahdollisimman monen ihmisen kanssa oman tulevan kokeiluni, koska uskon vahvasti siihen, että tällä metodilla saadaan huikeita tuloksia aikaan. Suomessa tämä näyttää olevan aika kiistelty asia.

 

Paastoamisessa on kyse siitä, että ihminen lakkaa syömästä konkreettisena ajankohtana kokonaan. Kiinteän ruoan saanti päivässä on nolla. Suomessa puhutaan usein mehupaastoista ja detox-kuureista, kun halutaan puhdistaa kroppa ja hiukan laihtua. Tällöin ihmisen keho saa suurin piirtein kaikki tarvittavat vitamiinit, eikä sen toiminta muutu radikaalisesti. Vesipaastossa on kyse aivan erilaisesta toiminnasta. Sen aikana (1-21pv) ei juoda eikä syödä yhtään mitään, paitsi tavallista vettä. Paaston pituudesta ja ihmisen lähtökunnosta riippuen voi laihtua jopa 20kg yhden paastojakson aikana. Samalla luvataan, että kehon mittarit nollaantuvat ja erilaiset sairaudet ja allergiat voivat kadota kokonaan. Kuulostaako hullulta? Ei edes.

 

383930225_0.jpg

 

Moni teistä, kun kuulee sanan ”vesipaasto” kuvittelee ajatuksissaan nälkiintyvän anorektikon, jolla on psyykkisiä ongelmia ja ennen kaikkea syömishäiriö. Kyseisellä henkilöllä ei varmaankaan ole voimia liikkua edes kotoa ulos, puhumattakaan lenkistä tai salilla käymisestä. Niinpä, mistä niitä voimia saadaan, jos syöminen on kielletty… Nyt haluan koota yhteen muutamia faktoja ja tuoda esiin sen aurinkoisemman puolen 😉

 

  • Lyhyesti ja selkeästi sanottuna vesipaaston aikana keho alkaa käyttämään varastoja hyväkseen. Vesipaastossa ei ole kyse siitä, että ihmisen kehosta poistuu vesi ja sitä myöten laihtuu. Ei.
    Aivot tarvitsevat glukoosia (sokeria) toimiakseen –> Ensimmäisen paastopäivän (tai parin) aikana keho käyttää kaiken varastoidun glukoosin hyväkseen –> Kun nämä varastot ovat loppu, kroppa alkaa tuottaa glukoosia lihaksista –> Kuitenkin, koska keho ei voi tietää, kuinka kauan elimistön säästötila on päällä, se alkaa polttaa rasvoja, säästellen lihaksia. (Monet luulevat, että paaston aikana lihakset katoavat ja rasvat jäävät. Tämä ei pidä paikkaansa sillä, jos ihminen paastoaa 14 pv ja elimistö polttaisi pelkkää proteiinia, ihminen kuolisi. Muistakaa että sydänkin on lihas!)

 

  • Ylipaino lähtee. Jos kuluttaa enemmän kaloreita, kuin syö – laihtuu. Loogista? Kyllä. Painoa lähtee lihaksista mutta ennen kaikkea rasvasta, mikäli sitä on paljon.

 

  • Elimistö uudistuu. Unenlaatu paranee, stressin määrä pienenee, pääkipu (myös migreeni) jää taakse. Ihon, kynsien ja hiusten laatu paranee. Kuona-aineet poistuvat. Paaston aikana on täysin normaalia tuntea lievää pahoinvointia, pääkipuja, heikotusta ja pitkäaikaista kylmyyttä kropassa. Täytyy myös muistaa, että hampaiden pesu on paastopäivinä kielletty! Syljen koostumus muuttuu ja se vaikuttaa tuhoisasti hammaskiilteeseen. Pelkkä huuhtelu sopivalla suuvedellä riittää.

 

  • Nälän tunne seuraa vain ensimmäiset pari päivää. Sen jälkeen monen paastonneiden mukaan näläntunne katoaa lähes kokonaan. Kyse on kehon (ja ennen kaikkea mielen) tottumisesta paastoon. Ensimmäisten kolmen-neljän päivän jälkeen myös energisyys kasvaa. Kenellekään ei suositella suuria fyysisiä rasituksia, mutta kävelylenkkejä, ulkona olemista ja kevyttä salitreeniä ei tarvitse (eikä pidä) sulkea pois.

 

  • Paasto vaatii oikeanlaisen valmistautumisen siihen sekä sen lopettamisen. Valmistautumiseen on hyvä varata muutama päivä, riippuen paaston kestosta. Lopettaminen on yhtä tärkeää kuin itse paasto ja kestää yhtä kauan (tästä kirjoitan vielä myöhemmin). Jos sitä ei tee oikein, voi löytää itsensä pahimmassa tapauksessa sairaalasta. Oma terveys ennen kaikkea! Paasto ei ole terveydellä leikkimistä, vaan tapa parantaa elämänlaatuaan. Pidempiä paastoja suositellaankin tehtäväksi ainoastaan asiantuntijan valvonnan alla… Perusterve ihminen voi paastota pidempiäkin ajanjaksoja ilman terveyshaittoja.

 

 

Kaikki nämä seikat olen lukenut moneen otteeseen erilaisista kirjoista, nettisivuista ja nähnyt kerrottavan dokkareissa. Suositelen katsomaan YLEn esittämän dokkarin paastoamisesta 🙂 En ole biologi, enkä lääkäri, enkä siten väitä näitä todeksi. Jaan vain mielipiteitäni. Mielipiteitä ja kokemuksia, sillä tästä päivästä lähtien aloitan oman paastoni ja aion raportoida siitä tähän blogiin. En tiedä, haluaako kukaan tietää tästä sen enempää, mutta itse aion kokeilla.
 

xxx,

Vickys

Kommentit (8)
  1. Olen aloittanut pehmeän laskeutumisen syömisessä kaksi viikoa sitte ja nyt olen kolmatta päivää vesipaastolla ja aijon jatkaa.
    Minun pehmeä laskeutuminen tarkoitti sitä että siirryin syömään 6/18 järjestelmään eli aamiainen klo 9 salatti lounas 12 ja lämmin ateria ennen klo 15
    Paaston jälkeen aijon palata takaisen 6/18 järjestelmään.
    Saan nähdä mitä puntari helmikuun viimeinen päivä näyttää.

  2. Julia Rantala
    13.11.2019, 19:26

    Haluan tietää enemmän ja kuulla sinun paastostasi

    1. Seuraava raportti ensi tiistain kun viikko on tullut täyteen vesi paastossa.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *