Terveiset Vekkulasta

Täällä ollaan, uudessa kodissa. On kaksi nojatuolia ja pieni, mummolan navetasta tongittu lampaantalja. On kaksi hempeää krumeluurikakluunia odottamassa klapeja ja syysiltojen tulta.

vekkula.jpgvekkulaface.jpg

Ihmeelliseltä ja onnelliselta tuntuu. En kestä välitiloja, joten vaadin, että tulemme tänne yöksi heti sinä päivänä, kun avaimet saadaan käteen. Se päivä oli eilen. Aleksi roudasi urhoollisesti futon-patjamme tänne ja yläkertaan. Suloa nukuttaessa kuulin ekaa kertaa joutomaan tuolla puolen kolisevat satamajunat. Ne tuovat joka ilta iloisia matkustajia Ruotsin-laivalle ja sieltä takaisin. Romanttinen, tyynnyttävä ääni.

Pihalla nähtiin jo ensimmäinen vapaana ilakoiva kissakin. Hyvä merkki. Tervetuloa saaresta kaupunkiin, Miska ja Veli.

Viikkaan tarmokkaasti käsipyyhkeitä pinoon ja etsin optimaalista kaappia niille. Tämä on ihmeellinen vaihe, kun kaikelle etsitään paikkaa. Aluksihan kaikki näyttää aina ihanalta: niin paljon säilytystilaa! Saa nähdä, pitääkö ensi-innostus kutinsa. Mutta voi hyvät hyttyset, miten nautin tästä tilasta. Neliömäärä ei ole ihanan kodin tärkein kriteeri, mutta kyllä siitäkin saa paljon irti. Nam.

Palaan jälkiruokakulhojen lajittelupajalle, kuulemiin! Tervetuloa kylään!

 

Ps. En usko, että kebab-ravintolat säilyisivät pystyssä, ellei olisi ilmiötä nimeltä muuttokausi, jolloin jokainen haarukka ja lautanen on vielä kadoksissa ja joka ilta yhdeksältä huomataan, ettei olla syöty mitään ja juostaan vuorotellen joku kammottava styrox-rasia kadun toiselta puolen. Sinne meni se ruokaremppa sitten, niiiii.

Pps. Jos lähtisit etsimään puutarhakalusteita (etkä asuisi Helsingissä Peroban välittömässä läheisyydessä), mistä lähtisit liikkeelle? Olen saanut jo kaksi suositusta ”kirppikseltä”, mutta en muista koskaan nähneeni kirppiksellä puutarhakalusteita! Johtunee siitä, etten ole koskaan sellaisia etsinyt.

Suhteet Sisustus Oma elämä Mieli

Porvari matkustaa paremmin

Pieni porvarisvinkki kotimaan lomamatkaajille: heinäkuun loppuun saakka ykkösluokan eli ns. business-luokan junaliput ovat VR:llä kaikki -25%. Esimerkiksi välillä Tku-Hki tämä tarkoittaa, että ykkösluokassa matkaa vain 4 eurolla kalliimmin kuin kakkosessa. Empiiriset testini osoittavat, että neljälle eurolle saa ihan tarpeeksi vastinetta:

1) tyhjän tai lähes tyhjän vaunun, ellei matkusta  ihan primetime-vuoroilla (ja itse asiassa varmaan silloinkin näin heinäkuussa – siksihän tämä alennus on keksittykin…)

2) superviileän vaunun, jossa ei haise hiki vaikka kuinka nuuhkisi

3) rajattomasti kahvia ja teetä

4) kuivia, muoviin pakattuja muffinseja (en testannut, mutta jos meinaa nälkään pyörtyä, niin parempi kuin ei mitään?)

5) iltapäivälehdet, Hesarin, HBL:n.

= Kahvi+lehti maksaa asemalla vähintään 4 euroa – avot, bisneskläässi maksoi itsensä takaisin.

 

Hyi, sehän mainostaa VR:ää! Miksi ihmeessä?

Pendelöin aikanaan yli vuoden päivittäin Helsinkiin töihin rantarataa pitkin. Kaksi tuntia aamulla, kaksi tuntia illalla. Juna oli ihan minuutilleen ajallaan 95% kerroista. Siksi en ole koskaan päässyt oikein VR:n vihaamiseen makuun, vaikka minunkin junailu-uralleni on mahtunut inhottavia ja raivostuttavia kokemuksia. (Keskitän vihani Verohallintoon ja Kelaan, kiintiönsä kullakin.) Enimmäkseen suomalaiset junat kulkivat ainakin pari vuotta sitten hienosti,  ja konduktööreistä valtaosakin on huumorintajuista, lupsakkaa sakkia. Tämä on minun kokemukseni. (Paikallisliikenteestä ei ole kattavaa kokemusta.) Siksi.

Kulttuuri Matkat