Vielä kerran, minun hääpukuni

Vietin aamupäivän kahvikuppi kädessä ompelijaystäväni sohvalla. Vaihdoimme kuulumisia hääpukuni yli, ystäväni neuloi laahuksen pitsiin tulleet muutamat pienet reiät taitavasti piiloon. En enää osaa edes näyttää, missä kohtaa nuo pienet reiät olivat! En ole ottanut pukuani esiin pesulareissun jälkeen kuukausiin pukupussista, ja siinä kaunista pitsipintaa silitellessäni minut valtasi aivan hillitön haikeus. Puimme puvun ompelunukelle, ja vetäessäni vetoketjun kiinni muistin sen huiman tunteen vatsanpohjassa sinä päivänä kun paistoi elokuun aurinko, kaikki oli täydellistä ja minä ja mieheni noustiin kukkasateessa vaaleansiniseen kuplavolkkariin.

Voi kuinka rakastankaan pitsimekkoani. En olisi voinut enää edes kuvitella enemmän minun näköistäni hääpukua, ja siinä oli ihanaa viettää päivä tuntien oloni vähintäänkin prinsessaksi. 

1404936_10151882835589678_717589659_o.jpg

Sinne se nyt laitettiin pukupussiin, ja minä olen parin klikkauksen päässä puvun myyntiin laittamisesta. Mietin vielä raaskinko, mutta mitä minä sillä oikeasti tekisin. Ja tarkemmin tutkailtuani tulen tosi iloiseksi ajatuksesta, että tuo mekko pääsisi kruunaamaan jonkun toisenkin hääpäivän.

1397219_10151882832114678_136783977_o.jpg

Muistan ikuisesti, kuinka minua heikotti kaasoni sujauttaessa kengät jalkaani. 

img_4086.jpg

Siinä se kaikessa kauneudessaan valloitti ystäväni olohuoneen. Ikkunassa näkyi lunta ja oloni oli epätodellinen: noin vuosi sitten samoihin aikoihin sovitin tätä Morsiusgallerian pukukopissa ja tiesin että menisin tässä puvussa naimisiin.

img_4123.jpg

Ja mekon alta ilmestyi vielä kehräävä apurikin!

img_4092.jpg

Aikani fiilisteltyäni totesin, että onneksi meillä on muistot ja valokuvat tuosta päivästä, ja että kulkee hääpäivä meidän mukanamme ilman suurta pukupussiakin, jolle ei sitä paitsi löydy oikein edes mistään tilaa. Vaikka pussin sisältä aikamoisen kaunis ilmestys paljastuukin. 

 

 

Jos muuten joku teistä haaveilee pitsisestä hääpuvusta (tai tiedätte jonkun joka haaveilee), niin laittakaahan minulle meiliä: le************@***il.com. Laitan mielelläni lisäkuvia, ja mekkoa pääsee sovittamaan Tampere-Rauma-Laitila-akselilla. Mekon merkki on White One, malli Nido, koko 34 (suurta mitoitusta kuitenkin, sillä olen yläkropastani noin kokoa 36, usein ostan kyllä jopa M-kokoa, morsiusgallerian ompelijan mukaan sivusaumoissa suurennusvaraa ainakin koon verran vielä. Niin ja olen 174 cm pitkä ja minulla oli noin 7cm korkkarit jalassa, helmaa lyhennetty hieman edestä). Helmaan on teetetty rannelenkki, pieni nappi sekä siimalenkki, joiden avulla pitsilaahuksen saa nostettua nätisti ylös. Kurkkasin Morsiusgallerian sivuille ja mekkoa myydään edelleen, sekä minulla yhä kuitit tallella. Olen valmis luopumaan puvusta noin puolella sen ostohinnasta: 600e, ja mukaan saa koristevyön ja kevyen vannehameen.

 

 

Ensimmäiset kaksi kuvaa: Jan Sundman

 

Muoti Oma elämä Trendit

Vartin reissu Afrikkaan

img_4043.jpg

img_4051.jpg

20140110-135659.jpg

Kahlasin lukioikäisenä lähikirjaston jokaisen Afrikka-aiheisen kirjan läpi. Se alkoi vähän vahingossa, kun lainasin Alexandra Fullerin kirjan nimeltä Ei hunningolle tänään. Afrikkalainen lapsuuteni. Tämän jälkeen pakenin teini-iän myrskyjä milloin Karen Blixenin, Kuki Gallmanin, milloin Ernest Hemingwayn, ja milloin kenenkin mukana Afrikan ihmeellisyyteen. Toisilla ikäisilläni oli seinillä bändijulisteita, minun sänkyni yläpuolella oli jättikokoinen leijonajuliste ja lehdestä repäisty Kilimanjaro aamuauringossa. Kirjoitin ylioppilaskirjoituksissa äidinkielestä L:n sen ansiosta, että sain valita esseeni aiheekseni ”Kaunokirjallisuus oppaana vieraaisiin maihin”. Maan sijasta kohteenani oli kokonainen manner, jonka olin romantisoinut runotytön mielessäni hulluksi, upeaksi ja ihmisen kokonaan nielaisevaksi.

Vaikka Afrikka-eskapismini onkin tässä vuosien mittaan laantunut, seuraan edelleen mahdollisuuksien mukaan melko aktiivisesti silmiini osuvia uutisia, artikkeleita ja näyttelyitä Afrikasta. Enää linssini eivät ole aivan ruusunpunaiset ja tai romantisoidut, ja usein median välittämät uutiset saavat lähinnä sisuskaluni puristumaan kasaan.

Silti kirjahyllyssäni odottaa lukemistaan  tälläkin hetkellä kolme Afrikkaan sijoittuvaa kirjaa. Ja kun asiat eivät mene aivan putkeen, avaan parin vuoden takaisen löytöni Akateemisen alesta. Steve Bloomin kuvaama Living Africa -valokuvateos antaa minulle sen saman tunteen, jonka koin lähikirjastoni sohvan nurkassa 16-vuotiaana. Valokuvat ovat niin hätkäyttävän kauniita, että kadotan hetkeksi ajantajuni ja unohdan kaiken mieltä painavan. Kuvittelen aivan samalla tavalla ne kaikki mausteet, kuumuuden, hiekan, lian ja jonkin ihan pohjattoman tunteen joissa iltapäiväni teini-ikäisenä vietin. Heti tulee helpompi olo.

Onko kellään muulla samankaltaisia harrastuksia?

 

Suhteet Oma elämä Kirjat Ajattelin tänään