Lumoava Teemestarin kirja on vakuuttava esikoisteos

En tiedä miksen ollut kuullut Emmi Itärannasta aiemmin, ennen tämän uusimman Kuunpäivän kirjeet -romaanin julkaisua. Innostuin heti muutaman arvion luettuani tästä nuoresta scifi-kirjailijasta ja joulukuussa luin tältä vuonna 2015 ilmestyneen Kudottujen kujien kaupungin. Pidin kirjasta, mutta en rakastanut sitä. Sen sijaan Itärannan esikoisteosta, Teemestarin kirjaa, huh: tätä kirjaa tosiaan rakastin!

Itärannan tyyli on omalaatuinen, mutta selkeä: kyseessä on jonkinlainen runollinen dystopia. Kudottujen kujien kaupungissa ja Teemestarin kirjassa on itse asiassa molemmissa hyvin samantapainen asetelma. Jossain lähitulevaisuudessa eletään tuhotulla maapallolla ja päähenkilö on sopeutunut hyvin asemaansa uudessa normaalissa, koska hän ei muusta tiedä. Kunnes tapahtuu jotain, joka rikkoo kuvion ja menneisyydestä paljastuukin jotain mitä virallisissa historiankirjoissa ei kerrottu. Myös loppuratkaisut jäljittelevät toisiaan, mutta jostain syystä nämä samankaltaisuudet eivät niin haittaa. Tai ehkä jos olisin lukenut Teemestarin kirjan ensin, olisin saattanut pitää Kudottujien kujien kaupungin samankaltaisuuksia ärsyttävänä, eli ehkä lukujärjestys oli onnekas sattuma.

Teemestarin kirja kertoo nuoresta Noria Kaitiosta, jonka isä toimii maaseudun pikkukaupungissa arvostettuna teemestarina. Ilmastonmuutoksen myötä sulaneet ikijäätiköt saivat meret tulvimaan vuosisatoja aiemmin, ja makeasta vedestä on selviytyjille tullut vähäinen resurssi, jonka kiintiönmukaista käyttöä valvotaan sotilasvoimin. Norian isä alkaa vhikiä tytärtään teemestarien saloihin ja paljastuu, että teemestarit valvovat salaisia lähteitä, joiden olemassaoloa ei saa paljastaa. Mutta kuten Itäranta kirjoittaa:

”Kun hiljainen tila salaisuuden ympärillä kerran särkyy, se ei voi enää eheytyä. Säröt pitenevät ja levenevät,kurkottavat kauas ja haarautuvat kuin maanalainen rihmasto, kunnes lopulta on mahdotonta sanoa, mistä se alkoi ja päättyykö se minnekään.”

Itäranta kertoo loppujen lopuksi dystooppisesta maailmastaan varsin vähän. Tätä voisi kritisoida, sillä tuntuu että taustatarinaan jää aukkoja, ja toisaalta myös siksi, että scifissä yleisestikin mielestäni luodut maailmat ovat kiinnostavimpia. Se, miten nykytilanteeseen on päästy ja miten asiat vaihtoehtoisessa tulevaisuudessa on järjestetty. Mistään tästä ei kerrota mitään, ja Kudottujen kujien kaupunkia lukiessa mieleen tuli väkisinkin, että tietääköhän Itäranta vastausta itsekään. Perinteiseen fantasiakirjallisuuteen kun kuuluu, että kirjailija tuntee luomansa maailman yksityiskohdat käytettyjen kolikoiden arvoista hallitsijasuvun linjastoon vuosisatojen taakse. Teemestarin kirjassa tämä yksityiskohtien vähyys ei haittaa, uppouduin upeasti soljuvaan ja kauniiseen kieleen niin täydellisesti. Jollain tapaa kieli ehkä myös etäännyttää, sillä tunnelma on kuin unessa ja jopa ”pahoja” tapahtumia seuraa jotenkin etäältä.

Haluaisin tavallaan antaa myös minipienen miinuksen ehkä aavistuksen päälleliimatusta ilmastonmuutosteemasta, mutta toisaalta näinä aikoina, voiko sitäkään alleviivata liikaa. Lumoava teos, jonka soisi kuuluvan vaikkapa lukion lukuohjelmaan.

Kulttuuri Kirjat

Circo Aereon in_between -striimi tarjoaa maailmanluokan nykysirkusta kotoa käsin

Kuva: Cirko – Uuden sirkuksen keskus

Circo Aereota voi pitää Suomen vanhimpana ammattimaisesti toimivana nykysirkusryhmänä. Ryhmän uusimman esityksen piti saada ensi-iltansa Cirko – Uuden sirkuksen keskuksessa viidellätoista esityksellä, ja jatkaa sen jälkeen esityskauttaan Berliinin Chamäleon-teatterissa puolen vuoden ajan. Koronapandemia muutti suunnitelmat täysin ja nyt in_between -esityksen ensi-iltaa juhlittiin virtuaalisesti viime torstaina. Ensi-illan jälkeen esitys on vielä katsottavissa tallenteena torstai-iltaan 4.2. asti, ja halvin lippuvaihtoehto kustantaa kokonaiset 5€ (+ toimituskulut). Vielä ehtii siis nähdä maailmanluokan nykysirkusta kotoa käsin ja varsin edulliseen hintaan!

in_betweenissä on lavalla kuusi huikean taitavaa esiintyjää ympäri maailmaa. Sen kummempaa juonta esityksessä ei ole, kuten nykysirkuksessa useinkaan, vaan esitys koostuu erilaisista kohtauksista. Kohtaukset ovat hauskoja, villejä, erikoisia, visuaalisesti upeita, toiset pidempiä ja toiset lyhyempiä. Näemme mm. käsilläseisontaa baaritiskin päällä, jonka toisessa laidassa odottavasti sormiaan pöytään naputtelee luuranko. Villit kotibileet, joissa esiintyjät roikkuvat lampuista ja sukeltavat sohvan ja seinien sisään. Näemme uskomattoman taitavaa pari-akrobatiaa sekä tasapainottelua riikinkukonsulalla. On myös herkkää ilma-akrobatiaa sekä köysillä että renkailla sekä huikeanvarmaa jonglöörausta. Musiikki tukee numeroita saumattomasti, luoden tunnelman, joka kantaa helposti kotisohvalle asti. Kabareehenkeä korostaa leikittely esiripulla sekä ”tirehtöörin” välispiikit (joskin puheosuuksia varten olisi pitänyt mikittää esiintyjä erikseen, nyt puheesta oli aika vaikea saada selvää).

Olin etukäteen aika skeptinen siitä miten nykysirkusesitys taipuu verkkoversioksi, mutta oikein kelvollisesti se taipui! 60-minuuttinen esitys oli juuri sopivan napakka siihen, että jaksoi keskittyä räpläämättä puhelinta, ja kohtausten tiheä vaihtuvuus piti huolen siitä, että esitystä todella jaksoi seurata. Livenä in_between olisi toki toiminut varmasti upeasti: monet hienovaraisemmat kohtaukset, jotka pelaavat erityisesti valojen luomalla tunnelmalla, eivät siirtyneet ruudulle niin hyvin. Muutenkin esityksen valaisu oli ehkä tehty liveversiota varten ja joissain kohdissa näyttämö oli ruudulta katsottuna liian tumma tai liian valoisa, jotta yksityiskohtia olisi erottanut tarpeeksi. Eikä mikään tietenkään korvaa live-esityksen tunnelmaa, erityisesti sirkusta on mielestäni ihana katsoa katsomosta käsin ja pidättää henkeä yhdessä muun yleisön kanssa jonkun vaativan tasapainoilu- tai ilma-akrobatianumeron aikana. Kuitenkin parasta nykysirkuksessa on mielestäni se, miten esitystä katsoessasi et voi koskaan tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Nykysirkus – ilman varsinaisia silmänkääntötemppujakin – on mielestäni niin lähellä taikuutta kuin mitä ihminen nykymaailmassa voi kokea ja oli aivan IHANAA kokea se täydellinen yllätetyksi tulemisen tunne jälleen.

Jos nykysirkus kiinnostaa, mutta olet kokenut lajin vieraaksi tai esitykseen ei helposti tulisi lähdettyä, on tässä hyvä matalan kynnyksen vaihtoehto. Suosittelen lämpimästi!

Lisätiedot ja liput striimiesitykseen Facebookissa tai Cirkon sivuilla.

Kulttuuri Teatteri