Ladataan...

Nyky-Suomessa ei ole miesten ja naisten töitä, vaan jokainen voi tähdätä juuri haluamalleen alalle sukupuolestaan riippumatta. Miehet ovat kuitenkin selvästi yliedustettuina yritysmaailmassa, sillä maassamme vain noin kolmasosa yrittäjistä on naisia. Hyvien ideoiden puutteesta tämä epäsuhta ei varmasti johdu, joten potentiaaliset naisyrittäjät olisi vain saatava esiin koloistaan.

Moni nainen on ehkä pyöritellyt päässään ajatusta oman yrityksen perustamisesta, mutta alkuun pääseminen, mahdolliset rahalliset riskit sekä yrittäjyyden stressaavuus ja kuormittavuus saattavat mietityttää. Entä kuinka saada yritys menestymään ja päästä omille jaloilleen usein haastavan alun jälkeen? Realistinen asennoituminen yrittäjyyteen on paikallaan, mutta turhan pessimistisiä ajatuksia ei kannata päästää omien unelmien tielle. Ryhdy siis sinäkin rohkeasti tuumasta toimeen! Tästä artikkelista löydät 10 pohdinnan arvoista vinkkiä alkuun pääsemiseen ja menestymiseen.

1. Tee sitä, mitä rakastat

Yrittäjän on todella pureuduttava oman alansa kiemuroihin, ja yritykselle on etenkin sen alkutaipaleella uhrattava roimasti aikaa ja työpanosta. Tämä sujuu tietysti tuskattomimmin silloin, kun valittu ala on todella lähellä sydäntä. Rakkaudella tehty työ näkyy myös lopputuloksessa

2. Älä pelkää epäonnistumista

Virheillä ja epäonnistumisilla on ikävä kyllä tapana kiusata naisia suuremmissa määrissä kuin miehiä, ja mokat voivat jäädä vaivaamaan pitkäksikin aikaa itseluottamusta vahingoittaen. Aloittelevan yrittäjän olisi kuitenkin syytä pyrkiä kovettamaan kuorensa tällä saralla, koska epäonnistumisia on varmasti luvassa. Ne kuuluvat asiaan ja ovat ainoa tie onnistuneeseen lopputulokseen ja menestyvään yritykseen. Uskalla siis rohkeasti poistua omalta mukavuusalueeltasi äläkä pelkää virheitä tai epäonnistumisia – ne ovat parhaita mahdollisia oppitunteja ja kuuluvat jokaisen yrittäjän elämään.

3. Pidä järki päässä, mutta uskalla myös ottaa riskejä

Naisia on yrittäjinä huomattavasti miehiä vähemmän, ja naisjohtoisia yrityksiä leimaa usein tietynlainen varovaisuus – esimerkiksi raha-asioissa. Tämä on tietysti usein pelkästään hyvä juttu, mutta liika varovaisuus ei ole yrittäjälle aina hyväksi. Uskalla siis unelmoida isosti, asettaa kunnianhimoisiakin tavoitteita ja myös ottaa riskejä silloin, kun se on paikallaan. Holtittomaksi hurjapääksi ei tietenkään tarvitse tai kannatakaan ryhtyä, vaan harkinta ja perustellut päätökset kannattavat aina.

4. Ota avuksi konsulttiyritys

Aloitteleva yrittäjä, jolla ei ehkä vielä ole edes työntekijöitä, joutuu vastaamaan todella monesta eri asiasta. Kaikki niistä eivät välttämättä ole sitä ominta aluetta – eikä tarvitsekaan olla. Palkkaa parhaat konsulttipalvelut ratkaisemaan monimutkaisia ongelmia, niin voit keskittyä itse tekemään sitä, minkä osaat parhaiten.Kuinka saada yritys menestymään? 10 vinkkiä aloittelevalle naisyrittäjälle!

Konsultteja on tarjolla joka lähtöön, oli haussa sitten uuden yrityksen perustamisen yksityiskohtiin erikoistunut asiantuntija tai prosessiosaaja. Omaan tarpeeseen löytyvää apua löytyy siis varmasti, eikä olekaan mikään ihme, että konsulttipalveluiden käyttö kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. Yhä useampi yrittäjä antaa esimerkiksi markkinoinnin suunnittelun ja toteutuksen yrityksen ulkopuolisen osaajan vastuulle. Digitalisaation aikakautena myös IT-ulkoistaminen voi olla hyvä idea, jotta yritykselle elintärkeä tietotekniikkapuoli tulee varmasti hoidettua parhaalla mahdollisella tavalla.

Konsultin hyödyntäminen ei ole vain suurten yritysten luksusta, vaan siitä hyötyy myös pieni ja toimintaansa vasta aloitteleva yritys. Uusia näkökulmia saa vaikkapa liikeidean kehittelyyn, kun taas myöhemmässä vaiheessa hyötyä voi tuoda konsultin johdolla tehtävä projektityö.

5. Verkostoidu ja ylläpidä suhteitasi

Verkostoitumisen tärkeyttä työelämässä painotetaan vuosi vuodelta enemmän, mutta perinteiseen suomalaiseen minäkuvaan verkostoitumistaidot eivät useinkaan istu. Aloittelevan yrittäjän ei kuitenkaan kannata suhtautua verkostoitumiseen pelottavana asiana tai ahdistavana pakkona, vaan antoisana mahdollisuutena. Mieti, ketä jo tunnet, ja hankkiudu sen lisäksi rohkeasti paikkoihin, joissa verkostoitumista voi tapahtua – verkostoon voi kuulua niin entisiä työ- ja opiskelukavereita kuin lasten harrastusten kautta tuttuja ihmisiäkin. Myös sosiaalinen media, etenkin LinkedIn, on loistava väline verkostoitumiseen ja olemassa olevien suhteiden ylläpitämiseen.

6. Aseta selkeitä tavoitteita ja seuraa niiden toteutumista

Jos yrittäjä ei ole määritellyt, millaisia tuloksia toivoo tietyllä aikavälillä tai missä haluaa yrityksensä olevan jonkin tietyn ajan kuluttua, voi oikeaan suuntaan lähteminen tuntua haastavalta. Jotta tavoitteita kohti voisi määrätietoisesti pyrkiä, on niitä ensin asetettava itselleen ja yritykselleen. Tavoitteiden on hyvä olla selkeitä ja mitattavia, jotta niitä on helppo seurata. Näet, kuinka yrityksesi kehittyy ja tiedät nokan olevan kohti oikeaa suuntaa – tärkeää ja motivoivaa!

7. Brändää yrityksen lisäksi myös itsesi

Brändi on yrityksen kuva ja vaatii onnistuneena paitsi luomista, myös hoitamista, kehittämistä ja kasvattamista. Kertaalleen mietitty brändi ei riitä, vaan sen kanssa on tehtävä töitä jatkuvasti. Brändin tulisi näkyä kaikkialla yrityksen olemassaolossa ja toiminnassa.

Etenkin pienemmän yrityksen brändiin tarvitaan mukaan yrittäjä itse. Onnistunut brändi on inhimillinen, samaistuttava ja pidettävä – parhaimmillaan voit olla kuin oman yrityksesi kävelevä mainos!

8. Ota tuki ja apu vastaan

Naisyrittäjän arki ei aina ole helppoa, eikä kaikkea uuteen ja kenties haastavaankin elämänvaiheeseen liittyvää tarvitse kantaa vain omilla harteillaan. Aloitteleville yrittäjille on saatavilla monenlaista apua ja tukea, eikä näitä mahdollisuuksia kannata jättää hyödyntämättä. Asiantuntija-avun lisäksi myös läheisten tuki on aina tarpeen, joten ihmissuhteita ei kannata laittaa täysin jäähylle kiireen keskelläkään. Perheen kanssa vietetty aika antaa energiaa, ja myös eri alalla työskentelevät ystävät voivat olla kullanarvoisia keskustelukumppaneita, joilta saa paitsi tukea myös uutta näkökulmaa ja tuoreita ajatuksia omiin ideoihin ja mahdollisiin ongelmiin liittyen.

9. Usko itseesi ja yritykseesi

Niin sanottu huijarisyndrooma on yleinen ajatusvääristymä erityisesti korkeasti koulutettujen naisten keskuudessa. Siitä kärsivä uskoo saavutustensa olevan hyvästä onnesta ja oikeasta ajoituksesta johtuvia, eikä omaa osaamista pidetä kummoisena. Jos tällaiset ajatukset tuntuvat tutuilta, yritystä perustaessa on korkea aika antaa niille satikutia.

Ole rohkeasti itsevarma, luota omaan osaamiseesi ja arvosta saavutuksiasi. Älä vähättele yritystäsi, vaan seiso selkä suorassa sen takana. Osaat mitä luultavimmin enemmän kuin kuvittelet osaavasi.

10. Älä unohda vapaa-aikaa

Itsenäisellä yrittäjällä ei ole ylhäältäpäin määrättyjä työaikoja, mikä on monelle yksi houkuttelevimmista syistä oman yrityksen perustamiselle. Kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa, sillä monen yrittäjän työpäivät venyvät helposti hurjasti yli perinteisen työajan. Asioita ei yksinkertaisesti voi jättää puolitiehen, sammuttaa tietokonetta ja lähteä vihellellen kesäpäivää viettämään – yrittäjällä on vastuu yrityksensä asioiden hoitamisesta. Yhtä lailla yrittäjällä on kuitenkin myös vastuu pitää huoli omasta jaksamisestaan ja inhimillisistä työskentelyajoista. Äärimmilleen viety puurtaminen polttaa nopeasti loppuun ja vie kaupan päälle maun koko yrittämisestä.

Vapaa-aika antaa energiaa, ja hyvinvoiva yrittäjä saa taatusti aikaan parempaa jälkeä kuin hermoromahduksen partaalla puurtava stressaaja. Muista siis tehdä riittävästi myös työn ulkopuolisia asioita, levätä ja viettää aikaa läheistesi kanssa. Silloin tällöin turhan pitkiksi venähtävistä työpäivistä ei kuitenkaan ole syytä potea huonoa omaatuntoa, sillä nekin kuuluvat yrittäjän arkeen. Seuraavana päivänä voi sitten panostaa vapaa-aikaan!

Rohkeasti liikkeelle!

Moni nainen kuvittelee oman yrityksen perustamisen olevan vaivalloinen ja kallis prosessi, vaikka todellisuudessa alkuun voi monissa tapauksissa päästä hyvinkin kivuttomasti. Aloittaa voi vaikka perustamalla toiminimen oman päivätyön oheen ja hoitamalla sitä kautta pienimuotoista liiketoimintaa. Toiminimen perustaminen ei ole hankala homma ja apuakin on saatavilla.

Pieni yritys ei välttämättä tarvitse edes kirjanpitäjää – joskin sellaisesta voi olla apua suunnittelussa jo ennen toiminnan aloittamista. Tärkeintä on kuitenkin ottaa rohkeasti se ensimmäinen askel, ja usein hommat lähtevätkin sen jälkeen rullaamaan kuin omalla painollaan, jos vain kiinnostusta riittää.

Naisyrittäjien määrä on jatkuvassa kasvussa, mutta heitä tarvitaan tähän maailmaan edelleen rutkasti lisää. Jos sinulla on kiinnostava ja mieleinen liikeidea, anna sille mahdollisuus toteutua!

Ladataan...

Konsulttien hyödyntäminen nähdään helposti isojen yritysten hyödyntämänä voimavarana, mutta myös pk-yritykset voivat hyötyä konsultin palkkaamisesta siinä, missä suuremmat pörssiyhtiötkin. Ulkopuolinen konsulttiapu saattaa olla jopa vielä ratkaisevampaa pk-yritysten kohdalla, sillä omien resurssien hyödyntäminen oikeissa asioissa on jopa vielä keskeisemmässä roolissa yrityksen menestymisen kannalta. Erityisesti pienten yritysten kohdalla myös vääriin asioihin investointi voi kostautua pahemman kerran, joten suurten päätösten tueksi voi olla järkevää hyödyntää myös yrityksen ulkopuolista näkemystä. 

Konsulttien tarpeellisuutta kuitenkin kyseenalaistetaan usein, sillä pidetään hieman outona, että yritys ei pyri itse ratkaisemaan ongelmiaan. Yrityksen käytössä olevat resurssit kuitenkin ovat aina rajalliset, minkä takia kaikkea ei suinkaan ole järkevää tai tarkoitus tehdä omin avuin. Usein voi olla paljon kustannustehokkaampaa turvautua ulkopuoliseen apuun yhtiön ongelmien ratkaisemiseksi. Konsulttiapuun turvautuminen takaa sen, että jokaista työtä on hoitamassa osaava ja ammattitaitoinen henkilö. Konsulteilla on vuosien kokemus eri toimialoilta ja tehtävistä, joten miksi haaskata tällainen saatavilla oleva mahdollisuus.  

Millaisissa asioissa konsultti voi yritystä auttaa?

Yrityksen palkkaaman konsultin työmaata voi olla esimerkiksi liikkeenjohdon konsultointi tai yrityksen markkinointiviestintä. Hänen pyrkimyksenään on auttaa firman johtoa oivaltamaan asioita, joita ei syystä tai toisesta ole yrityksessä pohdittu. Pyrkimyksenä on avata uusia näkökulmia, joilla tavoitellaan yhtiön toiminnan kehittämistä ja sitä kautta tuloksen parantamista. Konsultit voivat syventää analyyseja ja esimerkiksi kertoa, missä ja miten yritys voi lisätä myyntiä tai miten leikata kustannuksia.  
Usein yrityksessä on ollut tietyt toimintatavat käytössä pitkään. Toiminta jatkuu samalla tavoin ikään kuin tottumuksesta ilman, että toimintatapojen tehokkuutta tai toimivuutta edes osataan kritisoida. Konsultin tehtävänä on ravistella ja kyseenalaistaa yrityksen toimintatapoja sekä tarvittaessa löytää niiden tilalle uusia ratkaisuja, jotka vievät yrityksen toimintaa eteenpäin. 
  
Konsultit toimivat tehtävässään puolueettomina ilman oman edun tavoittelua, joten heillä ei ole myöskään mitään syytä rajoittaa käytössään olevien tietojen tarjoamista yrityksen hyväksi. Erilaisten päätösten tueksi tarvitaan riittävä määrä oikeaa tietoa. Heidän hyödyntämisestään voi olla suuri apu tämän tiedon keräämiseksi. Joidenkin päätösten taustalla tarvitaan täydellinen käsitys siitä, mikä toimii tai ei toimi.
 
Yhtiössä saattaa olla toimiva ja osaava markkinointitiimi, mutta totuus kuitenkin on, että jokainen yritys tarvitsee markkinointikonsultointipalveluita. Konsulttiapuun turvautuminen ei suinkaan tarkoita yrityksen omien työntekijöiden ammattitaidon väheksymistä tai arvostelua. Konsultin tehtävä on auttaa yritystä löytämään uusia näkökulmia, mikä etenkin markkinointiviestinnän kentässä on erittäin tärkeää. Kyseinen toimiala on todella laaja, minkä takia konsultin apua voidaan hyödyntää esimerkiksi varmistuksena siinä, että yritys tosiaan hyödyntää juuri kyseiselle yritykselle oikeita markkinointiviestinnän kanavia ja mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Konsultin apuun voidaan turvautua esimerkiksi markkinointisuunnitelman laatimisessa.
  

 

Ulkopuolinen apu laajentaa näkökulmia
 
Kun joskus ollaan liian lähellä ongelmaa, voi olla vaikea nähdä kokonaiskuvaa. Pienessä yrityksessä eri näkökulmia on luonnollisesti rajallisemmin käytössä kuin suuremmissa yrityksissä, joissa henkilöstön määräkin on yleensä toista. Tämän vuoksi ulkopuolisen näkökulman hyödyntäminen on tärkeää myös pienten yritysten toiminnassa.
  
Ulkopuolista näkökulmaa kaivataan yrityksissä erityisesti vaikeiden ratkaisujen kohdalla. Yrityksessä saattaa olla jo jokin ajatus asian ratkaisemisesta, mutta etenkin päätöksissä, joilla on laajoja vaikutuksia pitkälle tulevaisuuteen, kaivataan myös ulkopuolisen tekemää arviota tilanteesta. Konsultit ovat sitoutumattomia, minkä johdosta heidän on helpompi olla objektiivisia ja avoimia. Ulkopuolinen näkökulma voi nostaa esiin asioita, joiden vaikutuksia yrityksessä ei ole itse osattu huomata tai tulkita.   Konsulttipalveluja tarjoavilla tahoilla on yleensä laajempi perspektiivi eri asioihin, sillä työskenteleväthän he useiden eri tahojen kanssa ja ovat sitä kautta päässeet laajemmin rakentamaan omaa näkemystään. Pienyrityksessä tällaista näkökulmaa harvoin löytyy oman yrityksen resursseista. Asioita voidaan päätyä tarkastelemaan kokonaan uudesta näkövinkkelistä, mikä usein johtaa sellaisiin uusiin ja innovatiivisiin ratkaisuihin ja ideoihin, joihin ei ehkä ilman ulkopuolista tukea olisi voitu päästä. 
  

 

Rajalliset resurssit hyödynnettävä järkevästi
 
Resurssit yrityksessä ovat rajalliset ja toisinaan ne eivät yksinkertaisesti riitä kaikkeen tarpeelliseen. Etenkin pk-yrityksille kokonaan uuden työntekijän palkkaaminen on arvokas ja sitova investointi, joten voi olla järkevämpää ostaa ulkopuolelta sellaisia palveluita, joihin yrityksen omat resurssit eivät yksinkertaisesti riitä. Varsinkin pienen yrityksen kohdalla uutta henkilöä palkatessa korostuu se, että henkilön todella tulee olla oikea henkilö juuri siihen tehtävään, johon lisäresurssia tarvitaan. Jo pelkästään uuden henkilön rekrytointiprosessiin uppoaa paljon yrityksen voimavaroja, jos se tehdään huolellisesti. Ylimääräisen työntekijän palkkaaminen sitoo yritystä pitkälle tulevaisuuteen.
  
Konsulttipalveluita ei hyödynnetä kokopäiväisesti, toisin kuin yleensä yrityksen omia työntekijöitä, joten niiden hyödyntäminen työntekijän palkkaamisen sijasta on yleensä taloudellisesti yritykselle järkevämpää. Konsultti sen sijaan toimii tilapäisenä työntekijänä juuri niin suurella panoksella kuin firman oma tarve on. Apuun voi turvautua juuri niin usein tai harvoin kuin koetaan tarpeelliseksi ja budjetti sen mahdollistaa. Konsulttien hyödyntämisen puolesta puhuu myös se, että niihin on mahdollista turvautua aina oman budjetin sallimien mahdollisuuksien mukaan ilman pitkää sitoutumista.   Osa yrityksen hankkeista saattaa myös olla kertaluontoisia, minkä takia uuden työntekijän palkkaaminen ei ole edes mahdollista. Hankkeiden onnistumisen kannalta on kuitenkin tärkeää, että niihin saadaan ammattitaitoisten ihmisten panos, joten konsultointipalvelut ovat mitä paras ratkaisu tämänkaltaisiin tilanteisiin. 
   Ulkopuoliselle konsultille ei myöskään tarvitse tarjota yrityksen omalle henkilöstölle tarjottavia etuja, kuten lakisääteistä työterveyden palveluita, puhumattakaan tietysti muista henkilökunnalle tarjotuista eduista ja kannustimista, joilla yrityksen usein haluavat palkita osaajiaan.