On malleja ja hedelmiä… Ja sitten on oikeita naisia!
(kuva)
Naisvartalo on tapetilla tuttuun tapaansa. Joanna Palmén ja Eeva Kolu (vain pari esimerkkiä mainitakseni) nostivat esiin muotimaailman normimalleista poikkeavan, mutta tavallisten tallaajien maailmassa täysin norminaisen kokoisen naiskuvan. Hienoa, että media tuo esille yhä enemmän myös ”lihaisampia” naisia ”luuviulujen” rinnalle, mutta… Itseäni on aina häirinnyt naismallien vartaloiden lähes täydellinen symmetrisyys. Missä ovat mallit, joiden leveä lantio ja takapuoli saavat vastaparikseen pienet rinnat? Entä missä ovat naiset, joiden pieni takapuoli ja kapea lantio jäävät leveiden hartioiden varjoon?
Evoluutiopsykologit ja ties mitkä tiedemiehet- ja naiset ovat tukineet asiaa vuosikymmeniä ja todenneet, että symmetria viehättää ihmistä eniten. Harvat meistä kuitenkaan ovat yläkuvan kaltaisia täydellisiä tiimalasivartaloita (”hourglass”), vaan kurvien ja kurvittomuuksien kirjo on enempi alapuolella olevien kuvien kaltainen. (Ja nythän puhutaan pelkästään naisvartaloista.)
(kuva)
(kuva)
(kuva)
Eli kuten kuvista näkyy, meitä on toden totta moneksi! Silti median välittämä naismalli on lähestulkoon poikkeuksetta yksipuolisen symmetrinen:
(kuva)
Kyse lienee markkinamiesten ja -naisten tavoitteista myydä mahdollisimman tehokkaasti ja paljon. Symmetrisiä mainoskuvia katsellessa potentiaalinen ostaja kun viehättyy kuvasta nähden siinä itsensä. Tämä valheellinen projisointi saa sitten aikaan sen, että joko kaupan sovituskopissa tai kotona peilin edessä tuskastellaan, kun housujen nappi ei menekään kiinni, vaikka reisissä on vielä löysää, tai kun bikinien yläosa tippuu päältä, mutta alaosa jumittuu jo polvien kohdalla!
Ainakin itse haluaisin nähdä mainoskuvissa yhä enemmän normaalipainoisia, erilaisia vartalomalleja edustavia malleja. Samalla näkisi kätevästi heti, että minkälaiset vaatteet sopivat kullekin vartalotyypille parhaiten. Valitettavasti ihan kaikki naiset eivät osaa ostaa omaa vartaloaan imartelevia vaatteita, vaan pukeutuvat väkisin minimittaan tai ”makkarankuoreen” ja kokevat sitten olevansa liian lihavia ja jotenkin vääränlaisia. Tosiasiassa kyse on kuitenkin siitä, että he yrittävät ahtautua median syöttämien muotikuvien symmetrisiin naisvartalomittoihin ja niiden mukaan valmistettuihin vaatteisiin. :/