Batmobile jalkojen jatkeena – tai mistä pyörätuolini palaset koottiin?
Yhteistyössä Talart:n ja Tarta:n kanssa
Selkänoja saatu blogiyhteistyön merkeissä
Yksilöllinen pyörätuoli on parhaimmassa tapauksessa luontainen jatke keholle, apuväline jonka käyttämistä ei tarvitse erikseen miettiä. Kun alkuvuonna kokeilin uutta pyörätuoliani ensimmäistä kertaa, koin sen heti hyväksi! Ei tarvinnut miettiä erikseen mitä tehdä ja miten, liikkuminen oli niin luontevaa. Tiesin sen heti: Tässä on minulle täydellinen pyörätuoli, minun Batmobile.
Aiemmin keväällä kerroin yhdessä Talart oy:n kanssa, kuinka yksilöllinen pyörätuoli suunnitellaan. Nyt on aika kertoa mistä palasista minun uusi tuolini koottiin, ja miksi tiettyihin valintoihin päädyttiin.
Kuva: Mika Toivanen
Kuva: Mika Toivanen
Kun pyörätuoliani lähdettiin suunnittelemaan valikoitui malliksi JT-speed. Mittojeni mukaan tehtiin tuoli, joka on juuri minulle sopiva, ja kohtaa minun yksilölliset tarpeeni. Joitain päätöksiä tiedettiin tehdä aiemman tuolini perusteella. Mittausvaiheessa kävi ilmi mm. se, että aiemmassa tuolissani istuin liian korkealla, näin ollen kelausasentoni ei ollut keholleni optimaalisin. Uudessa tuolissa huomasin heti, kuinka paljon helpommin sain kelausliikkeen luotua, kun kädet pääsivät liikkumaan laajemmalla alueella.
Olin kokenut käsilleni oikein hyviksi The Surge:n kelausvanteet ja Spinergyn vanteet, joten ne siirrettiin vanhasta pyörätuolistani tähän uuteen. Tiesin myös heti, että haluan uudessakin tuolissani olevan saksijarrut. Matkustan paljon junalla ja koen, että saksijarruilla pitävyys on erinomainen. Käsieni heikkoudesta johtuen en voinut valita jarruja, jotka painetaan peukalolla rengasta vasten kiinni, tarvitsen laajemman otteen. Kaikki tällaiset pieneltä vaikuttavat yksityiskohdat luovat yhdessä käyttäjälleen toimivan kokonaisuuden.
Suomen sääolosuhteet ovat niin vaihtelevat ja ongelmaiset, että ne asettavat haasteita myös pyörätuoleille. Vaikka pienet ja suorat vaatelaidat saattaisivatkin näyttää tyylikkäimmiltä, toimivat renkaiden päälle kaartuvat laidat lokasuojina räntä- ja lumisateessa, eivätkä mudat roisku vaatteille. Olisin itse ehkä valinnut vaatelaidat puhtaasti ulkonäön perusteella, mutta onneksi Talart:n jätkät tietävät mitä tekevät ja osaavat myös kertoa asiakkailleen eri vaihtoehdoista. Myös jalkalautani mallia pohdittiin yhdessä. Oikean jalkani vaikea virheasento aiheuttaa hieman ongelmia kyydissä pysymiseen, joten jalkalaudan oli tärkeä olla tarpeeksi suuri, jotta jalkani eivät tipahtelisi. Pyörätuolia suunniteltaessa oli jo tiedossa, että käyttööni tulisi myös FreeWheel nokkapyörä, joten jalkalauta tehtiin heti sellaiseksi johon FreeWheelin saa suoraan kiinnitettyä. Sääolosuhteet vaikuttavat myös edessä oleviin tukipyöriin, joten on erittäin hyvä, että pyörien vaihto on nopeaa ja helppoa. Olen itse tykästynyt pieniin tukipyöriin niiden ketteryyden vuoksi. Talvella vaihdatan pyörätuoliini aina hieman leveämmät tukipyörät, jotta liikkuminen pehmeässä lumessa olisi helpompaa. Mutta näin kesäaikaan on käytössäni pienet tukipyörät, joissa on hieno ominaisuus: Led-valot syttyvät pyörän liikkeestä, jolloinka värikkäät valot tuovat turvallisuutta minulle, ja näen paremmin myös maastoa. Nämä Volcanic wheels vilkkuvalorenkaat olen hankkinut omakustanteisesti, mutta loppusyksystä saavat valorenkaat siirtyä hyllylle, ja pyörätuolini mukana tulleet tukipyörät siirtyvät jälleen käyttööni.
Jo pelkät sääolosuhteet vaikuttivat siis paljon pyörätuolini ratkaisuihin!
Helpoin ratkaisu koko suunnitteluvaiheessa koitti, kun Talart:n Teemu esitti kysymyksen: ”Minkä värinen runko laitetaan?”. En muista odottiko Teemu edes vastaustani, vai katsahtiko hän vain vaatteitani, jotka olivat jälleen kokonaan mustat. Mattamustaa, se on se väri minkä minä Batmobilelleni valitsin, kuinkas muutenkaan. Musta väri on itselleni niin itsestäänselvyys, että kun keväällä apuvälinekeskuksessa vaihdettiin istuintyynyni toiseen malliin, ompelin itse tyynylle heti täysin mustan suojuksen sillä hopea reunus oli liian värikäs. (Sivuhuomautuksena vielä, että istuintyynyt eivät tule pyörätuolien mukana, vaan ne valitaan fysioterapeuttien kanssa erikseen tarpeiden mukaan.)
Kuva: Mika Toivanen
Yksi isoimmista muutoksista uuteen pyörätuoliini oli selkänoja. Koska selässäni on useasta eri syystä johtuvaa ongelmaa, tuli selkänojan kohdata paitsi tarpeeni, tuli sen olla myös provosoimatta tiettyjä oireita. Matala selkänoja on itselleni tärkeä, enkä kipujeni vuoksi pystykään käyttämään korkeampaa. Saan myös enemmän apuja kelaamiseen ja esim. kynnysten ylittämiseen matalalta selkänojalta, kun saan liikkeen tulemaan käsieni lisäksi selältä. Tarta:n ergonomisiin ja muotoiltaviin selkänojiin olin tutustunut jonkin verran jo aiemmin. Koska en tarvitse selkänojalta niinkään tukea kehonhallintaan, päädyttiin kohdallani heti Tarta:n malleista Emys versioon. Pehmustetut nikamat tuovat mukavuutta istumiseen, ja ergonomisen muotoilunsa ansiosta auttavat kehoani jaksamaan.
Selkänojassani on monta erinomaista puolta, jotka ovat hyödyksi jokapäiväisessä elämässä. Saan irroitettua koko selkänojan muutamassa sekunnissa rungosta, jolloin saan pyörätuolini palasteltua atomeihin pienien autojen takaluukkuun. Lentokoneella matkustaessani otin selkänojan käsimatkatavaroihini, jolloin pystyin olemaan varma siitä, etteivät pehmusteet likaannu tai rikkoonnu ruumassa. Tarta:n selkänojat kiinnittyvät pieneen adapteriin, jonka kallistuskulmaa voi säätää itse helposti kuusikoloavaimella. Näin ollen voin itse tarvittaessa muuttaa kulmaa sopivammaksi.
Koska pyörätuoli on iso osa minua, tulee sen sopia minulle myös tyylillisesti. Yhteistyön merkeissä Tarta maalautti selkänojani haluamallani kuvioinnilla. Mahdollisuuksia olisi voinut olla vaikka kuinka paljon, sillä firma kykenee tuottamaan kuviointeja valokuvista ja erilaisista logoista. Itse halusin kuitenkin jotain tyylikästä, mutta maltillista ja näin ollen päädyin mustaan marmorikuviointiin.
Talart oy on Tarta selkänojien virallinen maahantuoja, lisätietoa löytyy heidän sivuiltaan, sekä Tarta:n omilta sivuilta.
Kuva: Mika Toivanen
Uudelle pyörätuolille oli tarvetta ja useampia syitä, enkä voisi olla lopputulokseen tyytyväisempi. Räätälintyönä naapurikaupungissa valmistettu pyörätuolini on iso osa minua ja arkeani, ja se kohtaa kaikki tarpeeni. Asia josta minulle huomautetaan usein on se, että kuljen ääneti lujaa vauhtia vilkkuvalorenkaani välkkyen… no mitäs muuta sitä Batmobilelta voisikaan odottaa?
Kuva: Mika Toivanen
Pyörätuolini penkin alla näkyvän nahkataskun olen tehnyt itse. Näin ollen vammaispysäköintilupani ja pieni kuusikoloavain kulkevat aina mukanani.