Mieli ja kroppa – kaksi erillistä olentoa?

Ja minä kun kuvittelin olevani yksi kokonaisuus, johon kuuluu kiinteästi toisiinsa vaikuttaen kroppa (keho, vartalo, ruumis) ja mieli (henki, sielu tai mikä se onkaan, joka tekee ihmisestä persoonan ja joka herättää kehon eloon). Mutta ehei, tässä ruudun takana on mieli ja kroppa, kaksi erillistä olentoa.

Televisiossa mainostetaan jotakin supervitamiinikapselia, joka saa kropan liikkeelle. Kroppa ei enää rajoita tekemistä, vaan vitamiinikapselin takia se jaksaa mukana mielen aktiivisessa elämässä. Mieli on siis se joka vie, kroppa on se joka seuraa mukana.Toisaalta kroppa myös tietää mitä se haluaa syödä, mitä juoda ja miten liikkua. Mielen pitää siis luottaa kropan tuntemuksiin, koska niin saavutetaan parhaat lopputulokset.

Vielä pitäisi erottaa kropan todelliset tuntemukset ja kropan yritykset huijata henkistä minää. Ja entäs mielen huijaukset kroppaa ja sitä itseään kohtaan, miten opin erottamaan ne todellisista tarpeista ja kropan tuntemuksista? Nyt sitä mentiin sitten upottavalle suolle ja liian kovaa vauhtia. Jos kroppa tuntee tarvitsevansa irtokarkkeja nyt heti ja mahdollisimman paljon, uskooko mieli sitä? Huijaako se mieltä vai ilmoittaako se tarvitsevansa karkkia toimiakseen optimaalisella tavalla? Voiko mieli sanoa, että hei nyt sinä huijaat, tässä mitään irtokarkkeja tarvita? Koska jos mieli vaatii, että kroppa tottelee unohtamaan ne irtokarkit, se itse unohti vaatimuksen kuunnella kropan tarpeita. Kroppa voi nimittäin tehdä lakon, ilmoittaa, että jos sinä et kuuntele minua ja anna minun käydä ostamassa irtokarkkeja, minä en vie sinua treffeille maailman ihanimman miehen kanssa tai nolaan sinut elämäsi tärkeimmässä työhaastattelussa.

Entä jos kroppa ilmoittaa välttämättömästä tarpeestaan lähteä juoksulenkille kaatosateeseen, vaikka sillä ei ole sadevaatteita eikä se ole aiemmin juossut? Onko siis lähdettävä ja annettava kropan kärsiä tarpeidensa tyydyttämisestä kipeillä lihaksilla ja flunssalla? Entä jos mieli sanoo ei ja kroppa kyllä, kuka vie ja kuka seuraa?

Ja entäs sitten mielen, eli huippumanipuloijan ja sohvaperunan todelliset ja laiskuuteen perustuvat tarpeet ja ”tarpeet”? Kuka ne tunnistaa todellisiksi ja tarpeellisiksi tai huijaukseksi ja yritykseksi saada enemmän sohva-aikaa ja vähemmän hikipisaroita?

Ei, kyllä nyt meni liian monimutkaiseksi. Minä taidan sittenkin pysytellä yhtenä kappaleena, jossa on kaksi toistaan tukevaa ja toisistaan riippuvaista ulottuvuutta. Henki taistelee mielihalujen ja itsekurin kamppailuja ja kroppa vie kokonaisuutta paikasta toiseen, tuottaa itselleen ja mielelle erilaisia aistimuksia ja viestittää omalla tavallaan kokonaispersoonastani ulospäin. Minua ei olisi ilman näitä kahta, siksi me pysyttelemme tiiviisti kimpassa.

Suhteet Oma elämä Suosittelen Ajattelin tänään

Täytyykö kauneuden takia tosiaan kärsiä?

Luksusmerkin kengät tuntuvassa alennuksessa, kivasti osoittavat tiettyä sosiaalista statusta ja taloudellisia mahdollisuuksia, jalassa aivan helvetilliset mutta näyttävät hyvältä. Ostatko, käytätkö?

Treenaaminen vituttaa, suussa maistuu verelle, lenkkipolulla tai salilla vietetty aika tuntuu hukkaan heitetyltä, mieluummin lysähtäisit sohvalle hyvän kirjan tai hömppäsarjan ääreen. Lysähdätkö vai jatkatko irvistelyä?

Epilaattorilla karvojen kiskominen meinaa kivun takia viedä tajun mutta jaloista tulee ihanan pehmeät. Lopputulos on ihan sama, koska jalat menevät kuitenkin ensin sukkahousuihin ja sitten farkkuihin tai lämpökerrastoon ja toppahousuihin, kumppania, joka sivelisi silkinpehmeitä sääriä, ei ole tai kumppani ei muuten vain huomaa karvattomia jalkoja. Kiskotko karvat irti vai annatko kasvaa?

Täytyykö kauneuden takia tosiaan kärsiä? Eikö muka ole olemassa kenkiä, jotka ovat yhtä aikaa mukavat jalassa ja kauniit katsella? Graduohjaajani tokaisi viime talvena ennen seminaari-istuntoa toppavaatteista kuoriutuessaan, että on aikoinaan viettänyt talvipäiviä leikkipuistossa hytisten eikä enää suostu palelemaan. Samaa mieltä olen minäkin. Vedän suosiolla päälleni säkkimäisen mutta lämpimän takin ja toppahousut farkkujen päälle sen sijaan että hytisisin jossain tyylikkäässä villakangastakissa viidentoista asteen pakkasessa. En myöskään tunge leveisiin ja suuriin jalkoihini yksiäkään korkokenkiä, joissa on yli viiden sentin korot, ja ne matalatkin vain erityisen hyvästä syystä. Miten kymmenen sentin piikkikoroilla juostaan ahdistelijaa karkuun mukulakivikadulla? Ja onko polvet koukussa käveleminen kaunista? 

Huomaako kukaan toisen ihmisen kivuliasta kauneuden eteen tekemääsä työtä ja antaako kukaan siitä tunnustusta? Blogissa kaunis asukuva herättää ihastusta ja ooh kuinka sä olet upea -hehkutusta, mutta käveleekö bloggari loppupäivän niillä taivaita hipovilla koroilla vai pistääkö hän korot kassiin ja vaihtaa tilalle paksut ja mukavat talvisaappaat? 

En tarkoita sitä, etteikö itseensä saisi panostaa tai itsestään pitää hyvää huolta tai laittautua kauniiksi. Ei. Tarkoitan sitä kauneudenhoitoa, jossa kärvistellään epämukavissa tilanteissa tai vaatteissa sen takia, että ajatellaan sen tuottavan tietyntyyppistä kauneutta ja hyväksyntää tietyissä piireissä tai ihmisissä. Tuottaako sellainen kauneus mielihyvää tai kasvattaako se itsetuntoa? Tekeekö sitä oman itsensä takia vai siksi että tulisi hyväksytyksi tai että sitä odotetaan? 

Sori vaan kauneuden takia itsellenne kipua tuottavat, mutta perustelu kauneuden takia pitää vähän kärsiä ei uppoa minuun. Miksi kärsiä, ja onko kärsimystä tuottava kauneus oikeasti tavoiteltavan arvoista kauneutta?

Kauneus Meikki Suosittelen Ajattelin tänään