Raapaisu tekijänoikeuksia

Julkiseen keskusteluun on tullut viime kuukausina tervetullutta rajanvetoa ja keskustelua siitä, mitkä ovat suunnittelijoiden ja tekijöiden oikeudet omiin töihinsä sekä missä menee vaikutteiden ja inspiraation sekä kopioinnin välinen raja.

Esimerkki: Henkilö A on taideteollisuusalan pienyrittäjä ja suunnittelee erilaisia tekstiilitöitä, esimerkiksi pussukoita, laukkuja, pehmokavereita. Henkilö B näkee käsityö- tai designmessuilla A:n suunnittelemia pehmokavereita, ottaa niistä kuvia ja käsistään näppäränä henkilönä tekee kotona hyvin samanlaisen pehmon kuin näki A:n messupöydällä. Onko B kopioinut A:n työn vai saanut vaikutteita?

Esimerkki: Henkilö C kirjoittaa blogia. Hän löytää jostain nettilähteestä blogitekstiin sopivan kuvan, jonka linkittää omaan blogiinsa kysymättä lupaa kuvaajalta D. C kuitenkin ilmoittaa blogissaan kuvan yhteydessä sen lähteen. Onko C toiminut oikealla tavalla? Voiko D vaatia kuvan poistamista C:n blogista ja korvauksia kuvansa luvattomasta käytöstä?

Esimerkki: Henkilö E saa ystävältään postikortin, jonka kuvan on suunnitellut henkilö F:n yritys. E ihastuu kuvaan, skannaa sen tietokoneelle, tulostaa kuvan ja silittää sen kiinni t-paitaansa. Voiko näin toimia vai rikkooko E F:n tekijänoikeuksia?

Esimerkki: Henkilö G tekee väitöskirjaa, joka käsittelee kuvanveistäjä H:n tekemiä veistoksia. G kiertää kuvaamassa teoksia ja liittää ne osaksi painettavaa väitöskirjaansa. Onko H:lla oikeuksia G:n valokuviin, koska niissä on hänen veistoksiaan? Voiko kauppakeskus IJK kieltää G:tä kuvaamasta tiloissaan olevaa veistosta, vaikka G tarvitsisi ehdottomasti kuvan teoksesta ja H antaisi siihen luvan? Voiko H puuttua mitenkään veistostensa kuvaamiseen ja kieltää valokuvien julkaisemisen?

Kulttuuri Suosittelen Raha

Kirjamessuilla

Kävin perjantaina monen vuoden tauon jälkeen pyörähtämässä kirjamessuilla Helsingissä. Ja yksin! En massiivisen kirjahyllynperkaamisurakan jälkeen halunnut yhtään kirjaa ostaa, vaan menin messuille kuuntelemaan haastatteluja ja keskusteluja. Monia kirjoja hypistelin tai katselin haikaillen kaukaa, mutta syy ostamattomuuteen oli tämä: en olisi voinut ostaa kuin yhden kirjan, joten minkä olisin valinnut? entä jos se olisi ollut pettymys? entä jos jokin toinen olisi ollutkin parempi ja saanut kenties pysyvän paikan hyllystä? pettymyksen olisin kuitenkin jossain vaiheessa lahjoittanut, myynyt tai vienyt kiertoon.

Monta hyvää keskustelua jäi varmasti kuulematta, mutta kuulemistani nautin eniten joka tapauksessa kahdesta. Jaakko Selin esitteli uutta matkakirjaansa ja Laura Kolbe, Maria Lyytinen ja Leena Parkkinen keskustelivat Jane Austenista. Yhteistä näille kahdelle keskustelulle oli se, että niitä käyvät ihmiset olivat innostuneita aiheesta josta puhuivat ja nauttivat siitä, että he saivat kertoa siitä kuulijoille, ilman mitään itsekorostuksen tai liioiteltua itsensä esille tuomisen tarvetta. Minusta on viehättävää, kun ihminen puhuu siitä, mistä on innostunut ja kiinnostunut. Jane Austen -keskustelun kolme naista olivat hyvin asiantuntevia ja sivistyneitä, mutta ilman sellaista minä tiedän tietäväni enemmän kuin te ja alennun nyt kuitenkin kertomaan tiedoistani teille, ja keskustelivat toistensa kanssa, eivät vain vastanneet siihen kysymykseen, joka heille esitettiin. Jaakko Selin taas jutteli noin sadalle ihmiselle niin kuin olisi istunut tuttavan kahvilassa, kertoi esimerkiksi tarinan speedo-uikkari-kuvasta, joka oli valittu kirjan takakanteen ja joka monilta olisi saattanut jäädä tietoisesti unohduksiin valokuva-albumin sivujen väliin.

Lopuksi pari pientä ja turhaa huomiota: Matti Vanhanen on oikeasti tosi pitkä, Sofi Oksanen pystyy puhumaan todella pitkiä pätkiä hengittämättä sisään ja Juha Itkonen on yllättävän pieni ja hento.

Kulttuuri Kirjat