Helpompaa arkea

thumb_P2140425_1024.jpg

Arki tuntuu joskus tosi tahmealta ja tunkkaiselta. Ajatukset on tukossa eikä tee mieli tehdä mitään ylimääräistä. Tuntuu, että kunhan päivästä selviää jotenkuten kasassa, niin se on jo saavutus.

Tietynlaiset rutiinit tekee kuitenkin kaikesta vähän helpompaa. On muutamia sellaisia pieniä asioita, jotka auttaa pitämään hyvää virettä yllä.

thumb_PC291954_1024.jpg

Kun kävelee hitaasti joka paikkaan, niin olo on vähemmän stressaantunut. Tekaistu kiireen tuntu on pahasta. Harvoinpa mulla on oikeasti niin kiire mihinkään, että pitäisi kävellä pikavauhtia. Siksi mieluummin löntystelen ja katselen ympärilleni ja olen vain ihan omien ajatusteni kanssa.

Kun viikon ruuat miettii ja ostaa edellisenä viikonloppuna jo etukäteen, helpottaa se elämää aika lailla. Mulla on tämän kanssa parantamisen varaa, mutta oikeasti tiedän, että olisi ihanaa, kun ei joka päivä töiden jälkeen tarvitsisi miettiä illallisen sisältöä, vaan ainekset odottaisi kotona valmiina.

Uusien reseptien kokeileminen, ihan vaikka vaan sellaisten perusruokien. Silloin ei tule syötyä aina niitä samoja makaronilaatikoita tai nakkikastikkeita, vaan saa lisää varianssia arkikokkailuun. Eikä ala kyllästyttää. 

Omien eväiden ottaminen töihin muuten vähentää stressiä puolenpäivän aikaan, kun mielessä pyörii vain yksi kysymys: ”mitä tänään söisi lounaaksi?”. Tietääpähän ainakin mitä saa ja samalla myös säästää rahaa aika lailla. Ja miten ärsyttävää se onkaan, kun jonain päivänä ei ole eväitä mukana ja mikään lähiravintoloiden lounasvaihtoehto ei houkuttele. Siinä kohtaa tuntuu, että heittää rahaa hukkaan, kun joutuu pakon edessä maksamaan kympin sellaisesta ruuasta, mikä ei edes ole erityisen hyvää. 

Taukojen pitäminen töissä on sellainen asia, mikä oikeasti vaikuttaa tehokkuuteen ja työn laatuun  ja tietenkin omaan mieleen. Tämä asia on mulla vielä työn alla, mutta olen luvannut itselleni, että pidän tänä vuonna enemmän taukoja. Vaikka olisi kiire päivä töissä, niin välillä pitää jättää työt odottamaan ja lähteä vaikka moikkaamaan työkaveria toiselle puolelle toimistoa. Sitten työpisteelle palaa taas paljon virkeämpänä, kun on välissä saanut muuta ajateltavaa. Kun ilmat on taas paremmat ja aurinko paistaa, niin aion lähteä kesken päivän kiertelemään toimiston lähikatuja vaikka kymmeneksi minuutiksi. Ajatukset tuulettuu ja aivot saa happea. Niin, ja otan mukaan ne työkaverit, jotka ei myöskään malta tauottaa.

thumb_P2140436_1024.jpg

Sitten pari ruokailuihin liittyvää juttua. Aamu kannattaa aloittaa isolla lasillisella vettä. Aineenvaihdunta lähtee vauhdikkaammin liikkeelle ja keho saa yön paaston jälkeen nesteytystä. Veden juominen ylipäätään päivän aikana on tosi tärkeää, ettei keho kuivu. Hyvä keino muistaa juoda, on pitää vesilasia työpöydällä ja juoda useampi sellainen päivän aikana. Jos ei pysy laskuissa määristä, niin voihan työpöydälle kantaa parin litran kannun ja pitää huolta, että se on tyhjennetty päivän päätteeksi.

Toinen juttu on säännöllinen syöminen. Kun syö tasaisin väliajoin, niin nälkä ei ehdi tulla jättimäiseksi, eikä tule ahmittua esimerkiksi isoa lautasellista pastaa yhdeltä istumalta, minkä jälkeen iskee taatusti väsymys.

Illat kannattaa rauhoittaa. Puhelin, läppäri ja tabletti siis pois vaikka tunti ennen sänkyynmenoa. Jos somettaa koko illan, niin aivot käy aika ylikierroksilla, eikä uni meinaa tulla. Sen sijaan voisi ottaa jotain ihanaa kofeiinitonta teetä ja ihan vaikka jutella jonkun kanssa.

thumb_PC291956_1024.jpg

Viikon treenien suunnittelu etukäteen. Oli ne sitten jumppia, salia, lenkkiä tai muuta, niin liikuntakerrat kannatta merkata kalenteriin jo edellisellä viikolla. Tulee paljon helpommin mentyä, kun aivot on jo etukäteen sisäistäneet treenihetkien ajankohdat. Ja työpäivänkin koittaa automaattisesti saada ajoissa pakettiin, kun tietää, että viideltä pitää olla jo jumpassa. Mulle sopii parhaiten urheilu suoraan töiden jälkeen. Sitten voi loppuillan löllöillä kotona ja mennä aikaisin nukkumaan. 

Ja mikä ihana olo se onkaan, kun on käynyt rääkki-jumpassa, tullut kotiin ja suihkun jälkeen saa vuorautua lämpimiin ja pehmeisiin kotivaatteisiin ja käpertyä viltin alle katsomaan Master Chef Australiaa. Ihan kohokohtia tavallisina arkipäivinä.

Yksi vahvasti henkisen puolen juttu: osta sesongissa olevia leikkokukkia. Alle vitosen tulppaanikimppu ei ole oikeasti juuri mitään. Mutta minkä ilon sen väriloisto tuokaan kotiin moneksi päiväksi.

Näillä vinkeillä tsemppiä alkavaan viikkoon! 🙂

Kommentit (4)
  1. Kukat tarttuu kyllä helposti kauppareissulta mukaan, muuten tulisi ehkä ostettuakin harvemmin. 🙂

     

  2. Kukkaset piristää aina, olen myös alkanut ostaa niitä melkein kerran viikossa kauppareissulta mukaani 🙂 Lähimarketissa on kukkaset vastassa heti ensimmäisenä kun astuu sisään, ja siitä tulee monesti napattua jotakin – tänään esimerkiksi kolme 1,50euron ruukkuesikkoa.

    Tuo vedenjuonti on minustakin hankalaa. Juon yleensä kuuden desin vesipulloni tyhjäksi työvuoron aikana, mutta suurempi määrä tuntuu vaikealta! Tulee ihan hirveän täysi olo. Ehkä koitan lasillinen kerrallaan suurentaa määrää kevään aikana 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *