Paras itse tehty mysli

Mun arkirutiineihin sopii parhaiten se, että syön 3-4 tunnin välein. Pidemmäksi venähtäneet ruokailuvälit kyllä huomaa kropassa ja mielessä. Ajatukset sumenee ja tulee kiukku, mahaan ja päähän alkaa sattua. Siks yritänkin pitää kiinni siitä, että nappaan suuhun säännöllisesti jotain. Aamiainen – lounas – välipala – illallinen – iltapala. Sillä kaavalla mennään yleensä arkisin. Toki välillä voi lipsua, jos vaikka tapaa kavereita suoraan töiden jälkeen tai lähtee jonnekin viettämään iltaa, mutta selkeästi paras olo tulee, kun noudatan tuota hyväksi havaittua ateriarytmiä.

Joillekin välipalojen keksiminen tuottaa tuskaa. Varsinkin jos pitäisi keksiä, että mitä ihmettä helppoa ja valmista voisi ottaa töihin mukaan. Mun iltapäivän välipala töissä on yleensä rahkaa, vadelmia ja hunajaa. Välillä niiden lisäksi nappaan muutaman pähkinän tai mantelin, jos on vaikka joku pidempi jumppa tiedossa töiden jälkeen ja kaipaan lisäpuhtia. Tai sitten ihan muuten vaan, jos pähkinöitä on tarjolla mun työpöydällä.

thumb_P8300393_1024.jpg

Jos välipaloihin kaipaa vaihtelua eikä esimerkiksi halua syödä leipää, on mysli ja jugurtti hyvä vaihtoehto. Mulle ei kaupan valmiit myslit maistu, vaikka olen niitäkin useampaa erilaista kokeillut. Aina niissä on joku juttu pielessä. Joko niissä on kuivattuja hedelmiä, rusinoita tai kookoslastuja tai sitten sokeria, joita en mysliini halua. Usein valmiit pussimyslit on myös liian kuivia mun makuun. Onneksi voi tehdä itse. Ja kaiken lisäks vielä helposti ja halvasti. Tietää sitten tasan tarkkaan, mitä suuhunsa laittaa ja saa just sellasen cocktailin, mistä itse tykkää. 

thumb_P8300398_1024.jpg

Kun teen mysliä, se sisältää usein ainakin seuraavat ainesosat:

  • 1,5 dl rypsiöljyä (voi käyttää myös oliiviöljyä, mutta rypsiöljy on miedomman makuinen)
  • Muutama ruokalusikallinen hunajaa
  • Kaurahiutaleita
  • Erilaisia pähkinöitä ja manteleita (mä käytän yleensä tätä sekoituspussia)
  • Kurpitsansiemeniä
  • Auringonkukansiemeniä
  • Seesaminsiemeniä
  • Teelusikallinen vaniljajauhetta (esim. tää)

Murskaa pähkinöitä pienemmiksi esim. morttelissa. Kuumenna öljyä ja hunajaa kattilassa sen verran, että saat ne hyvin sekaisin, mutta älä anna niiden kiehua. Lisää kaikki loput ainekset öljy-hunaja seokseen ja kääntele lusikalla sekaisin. Sitten vain pellille leivinpaperin päälle uuniin paahtumaan 175 asteeseen noin vartiksi. Mysliä kannattaa käännellä pari kertaa paiston aikana, jotta saa tasaisemman paahdon.

thumb_P8300400_1024.jpg

Tää mysli on vähän granolan tyyppistä ja hunaja tuo siihen kivan makeuden. Ja tää ei oo yhtään kuiva eikä liian irtonainen. Parasta on se, jos tän saa onnistumaan niin, että mysliin tulee pieniä möykkyjä, kun ainesosat tarttuvat keskenään kiinni öljyn ja hunajan ansiosta. Ja jos päivittäisten hyvien rasvojen kerääminen lautaselle tuottaa päänvaivaa, niin tästä myslistä ainakin saa niitä kivasti pähkinöiden ja siementen muodossa.

Kertokaa, jos ootte tätä kokeilleet ja myös, että mitä tykkäsitte 🙂

Kommentit (2)
  1. Hyvältä vaikuttaa, täytynee joskus itsekin kokeilla tehdä ”DIY-mysliä” niin saa juuri sellaista kuin haluaa. Itsekään en pidä kaupan myslien rusinoista, kookoslastuista tai lisätystä sokerista.

    1. Joo, kannattaa kokeilla ehdottomasti 🙂 Ja tätä voi varioida just valitsemalla eri pähkinöitä ja siemeniä tai lisäämällä tai vähentämällä hunajan määrää.

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *