Ovatko lapset ihmisoikeus?

Myotä ja – vastoinkäymisissä – blogin Hanna R. vinkkasi edellisen postaukseni kommenttiboksiin YLE:n Ajankohtaisen kakkosen sijaissynnytystä koskevaan lähetykseen. Kannattaa katsoa, löydät lähetyksen täältä!

Tämä onkin hyvä hetki lopulta myös minun avata sanainen arkkuni asiasta.

”Koska en voi tulla raskaaksi, ei minulla ole LUPAA tehdä lapsia tähän maailmaan. Sen sijaan voin tehdä jonkun orpolapsen onnelliseksi.” Näin ajattelin aikaisemmin, kuten eräässä vanhemmassa postauksessa mainitsin. Sitten minulla oli hyvin silmiäavaava keskustelu vastikään äidiksi tulleen ystäväni kanssa. Hän sanoi suoraan, että samalla lailla hänen oma raskaaksitulo oli itsekäs valinta. Myös hänellä oli mahdollisuus ja valinta pelastaa se orpo, joten miksi juuri minun pitäisi pelastaa maailma?

Olen pohtinut tätä aihetta paljon. Todella paljon. Sekä sijaissynnytyksen, adoption, että luonnollisen lapsensaannin kannalta. Aihe on niin monisyinen ja tunnepitoinen, ettei yksi postaus riitä sitä käsittelemään. Sillä tulenkin kirjoittamaan aiheesta enemmän seuraavana kolmena TORSTAINA (nopeampaan tahtiin en uskalla sitoutua). Teksteissä mainitaan ainakin Case Gammy, Kanki Kaikkonen, sijaissynnytyksen epäeettisyys ja adoption vaikeus.

OLEN USEIN TÖRMÄNNYT MYÖS KOMMENTTIIN ”LAPSEN SAANTI EI OLE IHMISOIKEUS”. USKALLAN OLLA ERI MIELTÄ – MINULLA ON AIVAN SAMA OIKEUS TULLA ÄIDIKSI KUIN MUILLAKIN NAISILLA.

Perhe Raskaus ja synnytys

The weirdest thing is that it doesn’t feel weird

Tuo oli suunnilleen lause, jota toistelin tänään useammankin kerran. Reilu kolme kuukautta pois töistä ja tänään ensimmäinen työpäivä. Voitte kuvitella, että aika monelle sain kertoa reissun huippuhetkistä ja että uteluihin, onko nyt outoa olla takaisin töissä:  the weirdest thing is that it doesn’t feel weird.

Aamulla ajelin töihin ja katselin kauniita, kotoisia maisemia auringonpaisteessa. Mietin, miten kaikki tuntuu ihan normaalilta. Täysin normaalilta. Ja jotenkin myös mukavalta, vaikka olihan edessä maanantai ja työpäivä. Edes julmetunmoinen ruuhka kaupunkiin tullessa ei saanut hyvää tuultani pilattua.

Tiimini ja pomoni ottivat minut iloisesti vastaan, mitään isompia muutoksia ei ollut reissun aikana tapahtunut. Eli takaisin samaan, tuttuun ympäristöön ja hommaan. Toisaalta ihan kivaa, toisaalta pitää nyt miettiä, mistä ammentaa motivaatiota vielä yhdeksi vuodeksi.

Ai niin, unohdin kertoa lopputuleman mahdollisesta uudesta duunipaikasta, josta kirjoittelin aikaisemmin täällä (Urahaaveet vs Vauvahaaveet) ja täällä (Pari hyvää uutista vapun kunniaksi). En saanut sitä duunia. Olin kuulema ihan täpärällä, mutta sitten lopulta kuitenkin esimies päätti toisin. Hän tosin kryptisesti mainitsi, että haluaisi nähdä minut tulevaisuudessa heidän maaorganisaatiossa ja muutoksiahan tapahtuu aina… Juuh.

Mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvä startti oli arkeen. Nyt vaan totutellaan tähän uuteen rytmiin, jossa mm. aikaa Lilyssa surffailuun ja bloggaamiseen on huomottavasti vähemmän kuin vielä viime viikolla. Huomenna pitää aloittaa myös arkikuntoilu, eli salikamppeet mukaan.

Kivaa viikkoa kaikille!

kuva_maanantai.jpg

Kuva / Picture source

Puheenaiheet Ajattelin tänään