Aikaero ja aika ero vol 2

DSC06888.jpg

Eilen kirjoitin täällä skypepuhelusta lakimiehen kanssa. Saimme sopivan ajan sovittua ja tänäaamuna olimme kuuden jälkeen kärppänä virittelemässä skypeyhteyttä. Ihmettelimme, miksi lakimies ei ota puhelua vastaan. Hmm… luenpas uudelleen sen meilin, jossa ajasta sovittiin. 5. toukokuuta 5pm PST (Pacific Standard Time). Aaarrrgh, meidän ajassa se tarkoittaa 6. toukokuuta 7am. Vaikka asiasta ihan postauksen kirjoitin (eli siis jollain tasolla asiaa ajattelin), niin siltikin aikaero teki tepposet. Huomenaamuna uusi yritys.

DSC06855.JPG

Saavuimme eilen 5 päivän Phuketissa oleilun jälkeen Khao Lakiin. Onpa aika ero fiiliksessä, vaikka matkaa on vain vajaa parisataa kilometriä. Siinä missä Phuket oli tuttuun tapaan melko hustle and bustle, niin Khao Lakissa off season tuntuu selvästi. Phuketissa suurin osa turisteista oli aasialaisia, mutta Khao Lakin muutamat turistit ovat joko eurooppalaisia tai ausseja. Täältä löytyy kaikki saksaksi tai jopa suomeksi. En osaa sanoa, onko se hyvä vai huono asia.

DSC06879.jpg

Iso osa Khao Lakin hiljaisuudesta tietenkin johtuu, että eurooppalaisten lomakausi on ohi ja alkaa jälleen syksyn pimeyden ja kylmyyden iskiessä. Toinen syy on Similan saarten ja sen kansallispuiston sulkeutuminen. Epävakaamman sään ja merenkäynnin vuoksi saaret ovat  kokonaan ”kiinni” toukokuun puolesta välistä lokakuun puoleen väliin. Me halusimme sinne sukeltamaan ja yllätys olikin melkoinen, kun kysäisimme hotellin sukellusshopista asiaa ja he sanoivat, että kesäkaudella he sukeltavat vain Phuketissa… Siis damn, me juuri tulimme sieltä ja ajatus parin tunnin ajomatkasta ja venematkasta ennen pinnan alle pääsyä ei kyllä houkuttanut. Lopulta löysimme pienen diveshopin, jotka edelleen tekevät reissuja Similanille ja huomenna hypätään taas ihmettelemään kaloja ja muita mereneläviä. Niin ja note to herself – ensi kerralla kannattanee vähän paremmin tutkia etukäteen mm. tällaisia asioita.

DSC06881.jpg

Kaikki kuvat otettu tämän päiväiseltä skootteriretkeltä. Ajelimme Khao Lakista parinkymmenen minuutin päähän (no, me heitettiin vahingossa aikalailla pidempi lenkki) Kho Kho Khaon saarelle, jossa suunnistimme Hapla Beachelle. Olimme koko piiiitkällä rannalla ainoat turistit ja nautimme autiosta hiekkarannasta täysillä. Off season, yeah!lista.jpg

Kulttuuri Raskaus ja synnytys Matkat

Aikaero ja aika ero

Kirjoitin juuri meiliä kalifornialaiselle lakimiehelle, joka mahdollisesti edustaa meitä sijaissynnytyssopimuksen valmistelussa. Ehdotin sopivia aikoja skypekeskusteluun vielä tänään tai huomenna. Se olikin hieman hankalampaa, koska aikaero Thaimaan (niin, olemme Kambodzan jälkeen jälleen Thaimaassa) ja Kalifornian välillä on 14 tuntia! Eli ainoastaan varhaisin aamulla tai myöhään illalla on sopiva, että molemmat osapuolet ovat hereillä.

Kuten mainitsin täällä, niin olemme saaneet ensimmäisen alustavan version sijaissynnyttäjän ja meidän aiottujen vanhempien välisestä sopimuksesta. Ja jo nyt on tullut yllätys vastaan sopimuksen suhteen. Halusimme alunperin edustaa itse itseämme, mutta siinä missä Oregonissa tämä oli mahdollista, niin nyt sijaissynnyttäjän ollessa Kaliforniasta meitä pitääkin edustaa lakimies Kalifornian lain mukaan. Osavaltioiden välillä on siis aika eroja, ihan tällaisissa pienissäkin asioisssa.

Emme halunneet käyttää lakimiehen palveluja tähän sopimukseen, koska sijaissynnytystoimistoltamme saamamme sopimuspohja sinällään kattaa kaikki kohdat normaalien käytäntöjen mukaan. Vaikkakin lähes 30 – sivua pitkä, sopimus on helppolukuinen ja -tajuinen ja meillä ei ole mitään eritystoiveita tai muita vaatimuksia sopimukseen, joten ajattelimme säästää lakimiehen palkkion muuhun.

Toisaalta se on huojentavaa, kun on asiantuntija ajamassa meidän oikeuksia tässä asiassa. Ja mikäli jompi kumpi osapuoli vaatii jotain erityistä sopimukseen tai muuten sopimuksesta tulee erimielisyyttä, niin meidän ja Jessican ei tarvitse noista asioista kasvokkain vääntää, vaan sen tekevät lakimiehemme. Ehkä tämä on hyvä loppuprojektin kannalta, koska ei olisi kiva alkaa yhteistyötä mikäli henkilökohtaiset välit olisivat hieman hiertyneet jo sopimuskiemuroista. 

Toivottavasti saadaan pian puhelu aikaiseksi ja kuivat sopimuspykälät hoidettua. Itse sopimuksesta ja sen sisällöstä kirjoittelen myöhemmin lisää, koska kyllä se aika mielenkiintoinen ja ajatuksiakin herättävä nivaska on. Ja viimeistään sitä lukiessa alkaa olemaan tietoinen kaikesta mikä voi mennä vikaan

Perhe Raskaus ja synnytys