Ihmeellinen Kambodza – Angkorin temppelit

DSC06408.jpg

Aloitan tämän postauksen toteamalla yksinkertaisesti, että Angkorin temppelit ovat todella upeat ja vierailun arvoiset. Me emme viettäneet alueella kuin kaksi päivää. Näimme paljon, mutta paljon jäi vielä näkemättä. Onneksi mukana oli opas, joka suunnitteli reitin fiksusti ja saimme kaksi päiväämme käytettyä tehokkaasti. Annan kuvien kertoa enemmän kuin minun jaaritteluni. Enjoy!

Angkor Wat – Alueen suurin temppeli, joka kattaa koko hindu-universumin ja on maailman suurin uskonnollinen rakennus. Ylläoleva kuva otettu aamuviiden aikaan auringon noustessa.

DSC06228.jpg

DSC06236.jpg

DSC06260.jpg

Tanssivia jumalolentoja – ”Apsara”.DSC06271.jpg

DSC06284.jpg

Näkymä Phnom Pakheng – temppelistä kukkulan päällä.

DSC06320.jpg

Eteläportti Angkhor Thom – temppelikaupunkiin. Sillan toisella puolella jumalat, toisella demonit kannattelevat ”Nagaa”, seitsenpäistä käärmettä.

DSC06454.jpg

Itäportti Angkor Thomiin.DSC06460.jpg

Bayon – temppeli oli minun suosikkini, jossa suuret buddhakasvot katsovat kaikkiin ilmansuuntiin temppelin useista torneista. Uskomaton.DSC06471.jpg

DSC06500.jpg

Babuon – temppeli. Katso alempaa kuvaa tarkemmin ja huomaat temppelin seinässä vasemmalla puolella suuret Buddhan kasvot. Temppelin seinämä on ollut nojaava Buddha, lähes satametrinen sellainen.
DSC06517.jpg

DSC06527.jpg

Elephant terrace. Tämä oli rakennettu Angkorin kuninkaallisille katsomoksi erilaisille huvituksille ja esityksille.DSC06534.jpg

Prea Khan – The City of GloryDSC06584.jpgBanteay Srei – The Lady Temple. Tämä temppeli on tehty punaisesta hiekkakivestä, joka on erityisen kovaa ja siitä syystä tässä temppelissä on todella yksityiskohtaisia ja hyvin säilyneitä kaiverruksia.

DSC06601.jpg

Ja loppuun se Angelina Jolien tähdittämän Tomb Raiderin kuuluisaksi tekemä temppeli – Ta Phrom. Temppelissä ikivanhat viikunapuut kasvavat raunioiden päällä tehden siitä erityisen mystisen.DSC06683.jpgDSC06637.jpg

DSC06655.jpg

Kulttuuri Matkat Suosittelen

#trendihaastaa – First they killed my father

kirja.jpg

Varmaan useimmat 80 – luvulla syntyneet ovat kuulleet Kambodzan punaisista khemereistä, maamiinoista ja Pol Potista. Niin minäkin, mutten tiennyt paljoakaan enempää ja mitä tarkalleen oli tapahtunut. Jonkin sortin sisällissota varmaan. Kambodzassa ollessa ja keskusteluissa oppaamme kanssa Khmer Rouge (punaiset Khmerit) nousi aiheeksi useamman kerran. Ymmärtääkseni Kambozdaa paremmin, tutkin heidän lähihistoriaansa hieman tarkemmin. Syvä järkytys!

Nämä punaiset khmerit olivat jotain niin pahaa, että jopa Hitler ja hänen SS – miehet saavat kovan vastustajan epäinhimillisyydessä ja julmuudessa. Vai mitä sanotte mm. näistä:

  • Huhtikuun 17. päivä 1975 he tyhjensivät kaikki Kambodzan kaupungit yhdessä päivässä. Jopa sairaaloista juuri leikatut, synnyttäneet ihmiset joutuivat verisinä kaduille. Jos he eivät totelleet, heidät ammuttiin.
  • Kaupunkilaiset koottiin re-education pakkotyöleireille ”Killing Fields”, joissa useat kuolivat nälkään tai aivan yksinkertaisiin sairauksiin aliravitsemisen vuoksi. Ja lääkäreitä ei ollut… koska he olivat oppineita ja siis tapettu.
  • Pol Potin tavoite oli utopistisen agraariyhteiskunnan luominen, jossa ihannointiin vuoristossa elävien köyhien viljelijöiden elämäntapaa. Kaikki, joiden katsottiin olevan uuden keskushallinnon ”Angkarin” vastustajia teloitettiin. Ja näitä olivat kaikki edellisen hallinnon alaisuudessa työskentelevät, ulkomaalaistaustaiset, varakkaat ja akateemiset. Jopa silmälasien käyttö koitui kuolemaksi, koska tämä kieli liiasta lukemisesta ja altistumisesta lännen turmeleville vaikutteille.
  • Ihmisiä kidutettiin mitä julmimmilla tavoilla. Heidän verensä valutettiin ja vieressä katsottiin kuinka kauan kestää kunnes he kuolevat ”tieteellisen” tutkimuksen nimissä. Heidän sisäelimet leikattiin ilman nukutusta. Heidät nyljettiin elävältä.
  • Punaisten khmerien on todistettu juovan vankien sappinesteitä, ennen heidän teloitustaan. Tai syövän heidän maksansa ja sydämensä, koska khmer uskomuksen mukaan se kasvattaa heidän urheuttaan.
  • 1975 – 1979 kestäneessä Pol Potin johtamassa kansanmurhassa kuoli lähteistä riippuen 2 – 3 miljoonaa henkeä, 1/4 koko Kambodzan väestöstä. Nykyään yli 70% Kambodzan väestöstä on syntynyt myöhemmin kuin 1979.pääkallot.jpg

Ostin samantien myös aiheeseen liittyvän kirjan ”First they killed my father – a daughter of Cambodia remembers”. Kirjan on kirjoittanut Loung Ung, joka oli Khmer Rougen ottaessa vallan viisivuotias. Hänen perheensä kuului parempaan keskiluokkaan ja siis Angkarin vainoamia. Loung Ung kertoo seikkaperäisesti evakuoinnista, elämisestä pelossa, julmuudessa ja nälässä pakkotyöleireillä, hänen vanhempien ja kahden siskonsa kuolemasta, hänen koulutuksesta lapsisotilaaksi. Ja hänen selviytymisestään.

Kun aloitin kirjan lukemisen, en voinut lopettaa ennen kuin olin saanut sen päätökseen. Useaan otteeseen kyyneleet valuivat poskillani. Surusta, vihasta ja epäreiluudesta. Kirja kuvaa niin julman terävästi kaiken sen vääryyden lapsen näkökulmasta. Ei tuollaista kauhua voi ymmärtää. ”We all know they feed us lies about the fathers coming back the next morning. Still there is nothing we can do to stop them. No one questions these disappearances, not the chief, not the villagers, not Ma. I hate the soldiers now as much as I hate the Angkar and their leader, Pol Pot. I etch their faces into my memory and plan for the day when I can come back and kill them.”

Omalta osaltani kirja oli silmiä avaava kokemus – miten jotain tällaista on voinut tapahtua vain 40 vuotta sitten? Ja silläpä taggaan sen Lilyn toimituksen jo pari viikkoa vanhaan haasteeseen ”Mikä kirja muutti elämäsi”. 

pääakallot 2.jpg

 

Puheenaiheet Matkat Uutiset ja yhteiskunta