Pohja se on päihderiippuvaisellakin

Päihderiippuvuus. Addiktio. Siinä kaksi sanaa, jotka ovat tulleet eteeni viime aikoina yhä uudelleen ja uudelleen. Tänään luin Kaksi prosenttia blogin erittäin hyvän ja oikein kuvaavan jatkokirjoituksen kirjoittajan kokemuksista alkoholistivanhemmista, narkomaaniveljestään ja omasta päihdeongelmasta. Mieleeni on palautunut joitain tilanteita kolmen vuoden takaisesta sekä ajastani vankilassa, missä valtaosalla oli jonkinasteinen päihdeongelma. Jälkimmäisen osalta oli todellakin outoa olla vähemmistössä ja seurata, kuinka monella elämän katkerimmat päätökset on tehty jonkinlaisessa alentuneessa tietoisuudentilassa.

Päihderiippuvaisten kurimuksen taustalla on usein jokin tunne (ns. musta möykky), jota heidän psyykeensä ei kykene käsittelemään pirstaloitumatta. Päihteen mukanansa tuoman euforian avulla riippuvainen pääsee käsiksi tunnetilaan, joka on täysin vastakkainen taustalla vellovaan käsittelemättömään tunnetraumaan. Juuri tuo euforia yhdistää kaikkia riippuvaisia, joten päihderiippuvaiset ovat vain yksi joukko.

Päihderiippuvaisen kannalta vaikeaksi eheytymisen tekee päihteen suora negatiivinen vaikutus hippokampuksen ja mantelitumakkeen eli amygdalan rakenteeseen. Kun päihde lamauttaa etuotsalohkon toimintaa, niin aivojen ylemmät osat menettävät otettaan muisti- ja tunnetoiminnoista, mikä johtaa taas näiden alueiden valtataisteluun. Tästä syystä humalainen saattaa vuodattaa tunnontuskiaan hyvinkin auliisti tuntemattomille ja ajautuu hyvin herkästi tunnekuohun valtaan sekä muistaa asioita omasta subjektiivisesta näkökulmastaan väärin. Ja mikä ikävintä, rakenteelliset muutokset ovat usein hyvin pysyviä. Vankilassa puhuttiinkin usein narkkiaivoista: Henkilön tilasta, jossa käytös selvin päin ei juurikaan eroa käytöksestä tuhannen tukka täynnä -tilassa.

Käytön lopettaminen on vain ensimmäinen askel

Riippuvaisten muodostamissa ryhmissä on kaiken lisäksi sellaiset sosiaaliset käytösnormit, jotka muovaavat riippuvaisen ajatus- ja toimintamalleja. Tämä voi ilmetä esimerkiksi hyvinkin mustavalkoisena ajatteluna siitä, että on olemassa me ja muut. Muut ovat siis heitä, jotka ovat ikään kuin vapaita minkäänlaisista riippuvuuksista. Tämä mustavalkoinen ajattelu seuraa ihmistä, vaikka jättäisikin päihteet. Minnesota-hoidon tehokkuus piilee juurikin tässä: Päihteistä irti pääseminen on vain ensi askel, seuraavaksi pitää ryhtyä koulimaan vääristyneitä ja vaikeuksia aiheuttavia ajattelu- ja toimintamalleja, jotka aktivoituvat esimerkiksi vaikeiden tunteiden ilmetessä.

Eppu Normaalin nokkamies Martti Syrjä on yhtyeen dokumentissa sanonut, että pohjalla on käytävä. Pohjalla käyminen tarkoittaa käytännössä sitä, että riippuvaisen kaikki lähimmäiset kääntävät tämän vahingolliselle käytökselle selkänsä ja käytöksestä aiheutuva hyöty on pyöreä nolla vastoinkäymisiin nähden. Riippuvaisen pitää joutua eräänlaiseen taistele tai pakene tilanteeseen, jossa hän joko jatkaa itsetuhoisuuttaan jatkamalla päihteidenkäyttöä tai raitistuu ja alkaa työstämään itseään. Itseään, ei muita (valitettavan usein raitistumisen saavuttanut käyttää rajallisia voimiaan ympäristön perkaamiseen, vaikka muutos tapahtuu itsen kautta.)

Riippuvuuksista on mahdollista päästä eroon, mutta se on helvetin vaikeaa ja vaatii vittumaisen määrän työtä sekä itsetutkiskelua. Jos luulee, että aito raitistuminen on vain kiinni käytön lopettamisesta, niin on todella väärässä. Se käyttö nimittäin on enemmänkin oirehtimista jostain, jota käyttäjä ei pysty kohtaamaan itsessään. Se voi olla esimerkiksi tällainen: Minä olen tarvitseva ihminen, enkä ole saanut tarvitsemaani huolenpitoa ja huomiota lapsuudessani.

Hyvinvointi Ystävät ja perhe Mieli Terveys

Vesa-Matti ”Vesku” Loiri In Memoriam

Vesku oli yksi niistä suomalaisista taiteilijoista, jonka olisin halunnut tavata hänen vielä eläessään. Hänen kanssaan olisin mielelläni keskustellut Lapista ja siitä mitä kutsutaan Lapin hulluudeksi. Sillä sitä hän minulle kuvasti eniten: Miestä, jonka piti matkata pitkiksi ajoiksi Lappiin Inarin maisemiin löytääkseen vastaukset itseä askarruttaviin kysymyksiin. Vastaukset, jotka löytyvät vain syvältä omasta itsestä.

Muistan isäni puhuneen Loirista yksityishenkilönä pariin otteeseen. He, jotka liikkuivat vuosikausia sitten Loirin kantapaikoissa kertoivat, että hänet saattoi usein nähdä istumassa täydessä kapakassa yksin omassa pöydässä. Siitäkin huolimatta, että hänet tunnistettiin jo pitkän matkan päästä. Tänään kirjoitetaan heistä, jotka pitivät itseään Veskun hyvänä ystävänä. Mutta kuinka lähelle Vesku oikeastaan heidät päästi? Kuka tunsi Veskun aidon minän? Uskallan väittää, että ei kovinkaan moni. Ja he jotka hänet tunsivat, eivät tule todennäköisesti haastatelluiksi tulevina viikkoina.

Muistan yhden ohjelman, jossa Vesku kertoi Lapin mökillään tapahtuneesta kohtaamisesta yksinäisen suden kanssa. Hän luonnehti kohtaamista korostamalla sanaa yksinäinen ja toteamalla, että ikään kuin susi olisi viitannut hänelle kintaalla huomatessaan siinä seisovan pelkän ihmisen. Voin täysin ymmärtää miksi tuo kohtaaminen on jäänyt hänelle elävästi mieleen. Kun moni haluaa tulla tunnistetuksi massasta, niin sitten on meitä, jotka haluavat sulautua takaisin massaan ja tulla kohdelluksi kuin kuka tahansa tavan tallaaja.

Ehkä tuo on sen taustalla, että musiikki oli niin lähellä Veskun sydäntä. Olen saanut itse todeta, että muusikkopiireissä ihmiset ovat huomattavasti lähempänä toisiaan kuin teatteripiireissä. Bändissä laulajakin on vain yksi instrumentti yhden joukossa, vaikka ihmiset tulisivatkin vain katsomaan bändin keulakuvaa. Aivan samalla tavalla kuin teatteriesitystä tai elokuvaa. Mutta meille näkymättömässä maailmassa, missä valtaosa taidetyöstä tehdään, tämä näyttäytyy hyvin erilaisena työskentelytapana ja suhtautumisena toisiin muusikoihin. Musiikki on esitettävänä taiteena niin haasteellista, että kaikki ovat samalla viivalla. Sooloilusta ja korokkeelle nostamisesta on harvoin mitään todellista hyötyä. Usein sillä on sen sijaan kielteinen vaikutus.

Mielestäni monet muistokirjoitukset eiliseltä olivat erittäin asiallisia ja kunnioittavia, sillä niissä nostettiin Loirin mittava työ muuallakin kuin elokuvissa ja TV:ssä. Toisaalta olen taas pahoillani siitä, että tällaista muistelua tehdään vasta asianomaisen kuoleman jälkeen. Olisihan se ollut hienoa, että näitä asioita olisi tuotu esille jo hänen eläessään hieman enemmänkin. Mutta toisaalta luulen, että kyllä Vesku taisi tietää olemassaolonsa merkityksen omana elinaikanaan. Ja sen millaisen jäljen hän jätti tähän maailmaan tulkinnoillaan niin näyttelijänä, muusikkona kuin myös yksityishenkilönä. Toivon vain, että hän sai vastaukset omiin kysymyksiinsä Lapin maisemien keskellä ennen suureen tuntemattomaan matkaamista.

Puheenaiheet Musiikki Ajattelin tänään Uutiset ja yhteiskunta