Täyden kulhon vertauskuva

3522561259_c9e4414c0c_b.jpg

Kun istuin alkuviikosta palaverissa vankilan sosiaalityöntekijän kanssa ja nivoimme yhteen vankeuteeni liittyviä vaiheita, hän kysyi: ”Mitä opit vankeutesi aikana?” Mietin hetken ja pohdiskelun jälkeen totesin tiivistetysti: ”Antamaan anteeksi itselleni.” Hän kuunteli tarkkaan, kun selitin hänelle mitä tarkoitin sillä. Kerroin, että ilman sitä olisin jumiutunut syyttelemään itseäni omista teoistani, enkä olisi pystynyt jatkamaan eteenpäin. Eteenpäin tiellä, jonka aikana syväluotasin elämäni eri vaiheet ja ne risteyskohdat, jotka lopulta johtivat väkivallan tielle ja sen myötä vankilaan.

Eilen annoin jälleen anteeksi itselleni tilanteen, jossa minun ja Ihanaiseni vanhimman lapsen välille syntyi konfliktitilanne. Se eskaloitui kriisiksi, jossa oli useita pahoitettuja mieliä ja epäonnistuneita tavoitteita, vaikkakin ne olivat jaloja sellaisenaan. Suurin epäonnistumiseni oli ollut se, etten kyennyt hyväksymään omaa rajallisuuttani omien tunteideni ilmaisijana. Annoin periksi ja esiteinille jäi melko epäselväksi se, että hänen sanansa voivat satuttaa hyvin syvästi. Niin minua tai Ihanaistani. Tai ketä tahansa muuta, joka vain kykenee jonkinlaiseen sisäiseen tunne-elämään ja on vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa.

Anteeksiannon taidon avulla en jäänyt jumiin tuohon kriisiin, vaan pystyin ottamaan askeleen eteenpäin. Sen seurauksena sain tyhjennettyä mieleni ja pystyin palaamaan tuohon hetkeen myöhemmin tietoisempana, täysin omasta tahdostani. Näin tekemäni virheet, jotka positiivisen sijaan vaikuttivat negatiivisesti. Näin tilanteen opettavaisena, enkä arvovaltatappiona. Siis sellaisena, jona aikuinen voi konfliktin lapsen kanssa kokea. Opin muista, mutta ennen kaikkea opin itsestäni. Opin lisää omista vajavuuksistani.

Ääriä myöten täynnä olevaa ei voi täyttää

Vertauskuvallisesti sanottuna, minä olen kuin kulho. Täyttä kulhoa ei voi enää täyttää ja jatkamalla kaatamista ei saa kuin sotkua aikaiseksi. Kannu, josta kaadetaan, on minun itseni käsissä ja sen sisältö on minun mielipiteeni.

Tuon vertauskuvan sanoma on se, että mielipiteet voivat tukahduttaa todelliset aistihavainnot ja tehdä sokeaksi kulloisessakin hetkessä vallitsevalle tilanteelle. Mikään ei estä kehittämästä itseään niin tehokkaasti, kuin oma mielipide itsestä. Minä en tarvitse tätä tai tästä ei ole mitään hyötyä minulle tai en minä kuitenkaan kehity tässä tai tämä on turhaa työtä. Tällä tavalla itsestään ajattelevan seurassa on ensinnäkin hyvin epämiellyttävää oleskella, mutta ennen kaikkea tällä tavalla ajatteleva aiheuttaa itsellensä tarpeetonta kärsimystä. Ja kärsimys voi olla suoraan itsellensä aiheutettua tai muiden avulla tuotettua, vaikkei henkilö itse kokisikaan kärsivänsä. Kärsimys, mitä ei itsessään tunnista, on ehkä katalinta ja vahingollisinta kärsimystä mitä voi olla. Sellaista kokeva voi pitää kokemaansa tunnetta jopa onnellisuutena! Vankilat pursuavat tällaisia ihmisiä, mutta poikkeuksiakin löytyy. Ne vain ovat todella harvassa.

Jos luet tätä ja ajattelet, ettei tällaisen vankilakundin kirjoitukset voisi tarjota yhtään mitään, niin olet silloin varmaan täysin oikeassa itsesi kannalta juuri tällä hetkellä. Toisaalta, jos ajattelisit näin, niin et olisi lukenut tähän saakka tai olisit ainakin vain suorittanut lukemisesi silmäillen ja etsien jotain josta provosoitua. Kulhosi on siis ääriä myöten täynnä, eikä sen sisälle mahdu enempää. Minun kannustani kaadettu mielipide ei pysy sisällä, vaan valuu reunojen yli.

Jos taas luit tänne saakka ja lukemaasi pohtien, ehkäpä hieman sisäistäen, suosittelen täyttämään kulhoasi monipuolisemmin muistakin kannuista. Monta tällaista suositeltavaa kannua löytyy esimerkiksi kirjastojen hyllyiltä, elämänkerta-kategorioista ja sieltä, missä sijaitsevat buddhalaisen elämänfilosofian teokset.

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Lapset

Mervola-gate ja sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturit

15124190066_5002df1c45_b.jpg

Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola onnistui siinä mitä tavoitteli mielipidekirjoituksellaan: Herätti mielipiteiden tulvan. Sehän mielipidekirjoituksen tarkoituskin on, synnyttää kannanottoja puolesta tai vastaan, hyvässä tapauksessa jostain sieltä väliltä. Se ei minua yllättänyt, että tällaisen hyvin provosoivan kirjoituksen myötä vastasi kutsuun myös sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturit. Tosin minulle tuo joukko näyttäytyy tässä keskustelussa hyvin ironisessa sävyssä.

Minä en pidä syviä rinta-aukkoja tai bikinien ei-peittävää aluetta mitenkään vaivaannuttavana tai seksuaalisena häirintänä. Pukeutukoot ken tahtoo julkisella paikalla (nettifoorumit mukaan lukien) miten lystää, kunhan vain pukeutuu ja ottaa kanssaeläjät jollain tavalla huomioon. Tästä jälkimmäisestä syystä en pukeudu Borat-painiasuun tai pelkkiin miesten speedostringeihin julkisella paikalla, sillä massasta löytyy taatusti mieltänsä pahoittavia ihmisiä. Niin miehiä kuin naisia. Niinpä valitsen pukeutumiseni julkisesti tilanteen mukaisesti ja yksityisesti jätän mieluummin pukeutumatta tyystin. Tapani ajatella näin rajoittaa minua… Ei niin kuin piirun vertaa.

Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturit vetoavat siihen, että pukeutuminen on kannanotto. No totta helvetissä se on. Sillä annetaan itsestä ensivaikutelma tai ylläpidetään identiteettiä. Sillä halutaan myös tehdä jonkinlainen vaikutus ympärillä oleviin ihmisiin, ei kai sitä muuten kysyttäisi paremmalta puoliskolta: ”Kumpi näistä kesämekoista näyttää paremmalta päälläni?” Se minkä nämä soturit unohtavat on se, että vain hieman voimme vaikuttaa passiivisin keinoin miten toiset ajattelevat pukeutumisestamme. Tai ylipäätään mistään muustakaan. Soturitätiä tai -setää vituttaa varmasti se fakta, että tietynlainen pukeutuminen voi aiheuttaa katsojassa täysin tavoiteltuja reaktioita tai sitten ei.

Ahdasmielisten luokkakokous

Soturit muuten toistavat sitä samaa ahdasmielisyyden kaavaa, mistä he itse niin paljon parjaavat. Heistä ei ole OK, jos joku tohtii tuoda julki oman heidän näkövinkkelistä virheelliseksi katsotun mielipiteensä. Julkisessa keskustelussa on se ikävä puoli, että omaakin mielipidettä voidaan kritisoida ja toden totta, sitä kritisoidaan. Se harvoin sopii näille sotureille, vaan sen sijaan he käyttävät maalittamisen keinoja. Siis niitä samoja, joita heidän vastustamansa ahdasmieliset käyttävät. Juuri tämän takia minua ei juurikaan kiinnosta seurata tällaista keskustelua, koska sen tarjoama arvo minulle on pyöreä nolla. Ihan riittävästi olen koulukiusattuna saanut kuulla vittuilevaa puhe- ja kirjoitustapaa, jonka ainoa tarkoitus on vain loukata kohdettaan. Missähän se oikeudenmukaisuuden raja sitten menee? Tiedä sitä.

Nykyään seksuaaliseksi häirinnäksi voidaan katsoa minkä vain toiminnan, mikä liittyy sosiaaliseen kanssakäymiseen. Jos katsot toista riittävän pitkään, niin tämä voi kokea olonsa epämukavaksi. Riittää vain, että hän alkaa olettaa sinun katsovan sinua ”sillä silmällä.” Tämän vuoksi katselenkin usein mieluummin kaukaisuuteen tai puiden latvoja. Pahoitan tietenkin tällä heidän mielensä, jotka haluaisivat minun katsovan heitä ”sillä silmällä.” Mutta kun en ole mikään ajatusten lukija.

Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturit pyrkivät jonkinlaiseen utopiaan, missä kukaan ei häiritse ketään (heidän mielestään seksuaalisella tavalla) ja omia mielipiteitä saa esittää vapaasti kenenkään niitä kritisoimatta. Voi hyvä sentään. Jo pelkästään ihmisen luontaiset käyttäytymismallit (mihin sisältyy tavoite jatkaa sukua!) ja yleisluontoinen seksuaalisuus (halu tulla kosketetuksi ja koskettaa), jotka ilmenevät myös tavoissa ajatella sekä puhua, tekevät tuon utopian saavuttamisen mahdottomaksi. Sen huomatessaan he tyytyvät vain siihen, että saisivat yhtä pahan olon aikaiseksi toisille kuin heillä itsellään on. Se on, ladies and gentlemen, kiusaamisen syvä ydin ja lähtökohta.

Puheenaiheet Syvällistä Tasa-arvo Uutiset ja yhteiskunta