Pirtsakka, pirtsakampi, pirtsakkain

Jokin aika sitten luulin tietäväni millaista tekopirteys voi pahimmillaan olla. Olin hyvin väärässä, sillä loppukevään ja tämän kesän aikana sain tahtomattani jakaa aikaani tekopirteyden perikuvan kanssa. Toisinaan se oli ihan huvittavaa, mutta useimmiten melko kuluttavaa ja joskus suorastaan raivostuttavaa. Kutsun jatkossa kyseistä ihmistä teksteissäni Pirtsakaksi.

Pirtsakka oli jostain saanut päähänsä sen, että vain aurinkoinen ja lämmin sää oli sellainen, jolloin ihminen voi nauttia olostaan. Niinpä hän ei omasta mielestään voinut ymmärtää niitä ihmisiä, jotka pitivät optimilämpötilana esimerkiksi liikkumisen suhteen +17-+20 asteen lämpötilaa tai heitä, jotka paloivat herkästi suorassa auringonvalossa.

Huomasin, että auringonvalo ja lämpötila korreloi voimakkaasti hänen tekopirteystasonsa kanssa. Ja teki sen teennäisyyden helpommin havaittavaksi. Sillä korkeammat lämpötilat tekevät liikkumisesta haastavampaa ja kuluttavampaa, mitä joutuu valitettavasti tekemään kesäteatteriesityksessä. Pirtsakan naama siis meni usein mutruun siitä syystä, että liikkuminen oli helteellä paljon kuluttavampaa.

Niinpä Pirtsakka näytti oman pirteytensä teennäisyyden jokaisena hellepäivänä, jolloin hän sai sitä mitä tilasi. Minun olisi tehnyt pariin otteeseen mieli sanoa, että ”nauti nyt helteestä täysin rinnoin!” Mutta tyydyin sitten puhumisen sijaan ylläpitämään toimintakykyäni juomalla runsaasti vettä ja nauttimalla runsaasti suoloja. Näin ollen pystyin kohauttamaan olkapäitäni, kun hän kysyi: ”Miten sinä jaksat tätä hellettä?”

Pirtsakalla oli jokin ongelma toisten ihmisten neutraaleja olotiloja kohtaan. Hän kysyi hämmentävän usein minulta, että ”onko sinulla joku ongelma?” istuessani tyynesti paikallani ja keskittyessäni tyhjentämään oman mieleni ennen esitystä. Hänelle ei tuntunut kelpaavan rehellinen vastaus, vaan kysymys toistui näytelmäprojektin aikana useita kertoja.

En tiedä mitä tekopirteyden koko taustalla Pirtsakalla on, mutta tiedän sen olevan hyvin itsekeskeinen defenssi traumaattiselle kokemukselle. Pirteys hänen kohdallaan on falskia, ja vieläpä härskillä tavalla, joten se vaikuttaa jatkuvalta teeskentelyltä. En yhtään ihmettele, jos joidenkin ensivaikutelmat hänestä ovat olleet mielenkiintoisia.

Kokolailla totuushan on se, että et voi säteillä sellaisesta mitä ei ole olemassa. Tekopirteys on ihan yhtälailla defenssi ympäristön ja itsen välillä, kuin masentuneen ihmisen itsesuggestio itseään vastaan vähättelyn ja tuomitsemisen keinoin. Se vain näyttää melko kornilta ulospäin.

Hyvinvointi Hyvä olo Mieli Teatteri

Diivat ympärillämme – Ja heidän mielipiteensä

Näytelmämme voitti yleisön suosikki -äänestyksen viime tammikuussa Työväen näyttämöpäivillä (TNP). Sitä edelsi mielettömän hieno projekti kokonaisuutena, aina ensimmäisestä lukuharjoituksesta viimeiseen kumarrukseen viimeisessä esityksessä Mikkelin vanhalla sotkulla. Tuohon väliin mahtui lukematon määrä naurunremakkaa, liikutusta ja syvissä mietteissä istumista vaikeiden teemojen äärellä. Ja siellä täällä näytelmän verhoissa tuli yhden jos toisenkin kerran taputettua kanssanäyttelijää olalle, juuri ennen tämän näyttämölle saapumista. Tuota projektia on jäänyt aidosti ikävöimään, sillä niin hyvä se lopultakin oli. Hyvä tarina ja hyvät tekijät.

Nyt minulla on äärimmäisen kipeäksi heittäytynyt akillesjänteen kiinnityskohta, joka on ärtynyt kevään ja kesän aikana liiallisen rasituksen takia. Iso vaikutus on ollut kesäprojektilla, jonka harjoitukset osoittautuivat jo hyvissä ajoin raskaiksi. Kaiken lisäksi hahmostani muotoutui ikävästi sellainen, joka piti pitää elossa liikkeen avulla. Tällaiset fyysiset ongelmat eivät varmaankaan tuntuisi niinkään ikäviltä, jos muut asiat projektissa olisivat tuoneet tukea tällaiseen ongelmaan. Vaan valitettavasti näin ei käynytkään.

Kesäprojektini oli järjestyksessään viides harrastajanäytelmä, johon olen osallistunut kuluneen puolentoista vuoden sisään. Ja samalla ensimmäinen, jonka päättymiseen laskin päiviä. Joskaan en tuonut sitä missään vaiheessa esille, vaan odotin herkeämättä viimeistä esitystä. Tähän projektiin oli eksynyt ohjaajan lisäksi kaksi suurta taiteilijaa sekä ensikertalainen, jonka mielestä näyttelemämme teksti oli ”ihan paska!” Projekti oli siis pelkästään haastava, eikä se oikeastaan tuonut mitään positiivista ryhmän sisällä esille. Ainoa asia mikä sai jatkamaan ja pysymään ruodussa olivat yleisön lämpimät ja positiiviset reaktiot. Lasten ilmeet ja se, miten he imeytyivät paikoitellen tarinaan täysin.

Välillä olisi tehnyt mieli huutaa suoraa kurkkua projektin aikana, erityisesti näille taiteilijoille. Ohjaajan kanssa tulikin otettua kerran oikein kunnolla yhteen, jolloin tosin pystyin pitämään tyyneyteni ja selitin, miksi hänen oma toimintansa oli ollut harjoituksissa väärin. Mutta esityskaudella jouduin pitämään mielitekoni sisälläni ja tyydyin kuuntelemaan, kuinka taiteilijat dissasivat projektia ja muistelivat, miten he olivat ehkä kenties joskus tehneet yhteistyötä ammattinäyttelijöiden kanssa, ja miten ammattiteatterissa hoidetaan asiat tai miten ”hän” olisi asiat parhaakseen tehnyt ohjaajan sijasta. Huoh, saatana. Pari kertaa taisinkin ajatella, että ”olisi niitä muitakin harrastuksia varmaan olemassa.”

Diivoja karkuun ei pääse oikein missään ympäristössä, ellei sitten sulje itseään täysin yhteiskunnan ulkopuolelle ja erakoidu. Aina on joku, jonka mielestä hänen oma mielipiteensä on kerrassaan mainio, siis täysin entuudestaan tuntematon. Tuossa aluksi mainitsemassani projektissa, joka niitti mainetta Mikkelissä, ei työryhmässä diivoja ollut, vaan he löytyivät katsomosta. Toisaalta näytelmämme oli sen verran laadukas työ, että nuo diivat harvoin jäivät jutustelemaan esityksen jälkeen. Ehkä sen takia tuota projektia jäinkin niin kovasti ikävöimään. Kukaan ei jäänyt pohdiskelemaan, että miten hän itse olisi tehnyt asiat paremmin.

Teatterin tekemisen ytimessä minulla itselläni kun ovat yleisön katseet. Se, että miten heillä hämärtyy todellisuuden ja sepityksen välinen raja ja hetken ajan he ovat jossain muualla, kuin omassa elämässään. Kaikissa projekteissa, joissa olen ollut mukana, on tämä toteutunut kirkkaasti. Totta kai joukossa on aina sellaisia, jotka eivät jostain syystä kykene heittäytymään, mutta he ovatkin selkeä vähemmistö. Eikä se ole heidän itsensä vika. Ehkä omalla tekemiselläni ja nöyrällä tekemisen asenteella hekin ovat saaneet jotain irti näistä näytelmistä. Ovathan he kuitenkin maksaneet lipustaan esitykseen.

Lopuksi: Ai että mä vihaan tekopirteitä ihmisiä. Kesäprojektissa olikin tällainen, mutta kerron seuraavalla kerralla enemmän siitä miksi en voi sietää tekopirteyttä.

Kulttuuri Teatteri Ajattelin tänään Syvällistä