Nyt se on todistettu: suomalainen ei ymmärrä mitä rasismi on

Helsingin Sanomien Nyt-liitteen uutinen Simpsonien intialaisesta hahmosta Apusta hyppäsi Facebook-feediini. Amerikkalainen koomikko Hari Kondabolu käsikirjoitti The problem with Apudokumentin viime vuoden puolella, jossa käsiteltiin Apun ongelmallisuutta. Koko Apun hahmo on rakennettu täysin rasististen stereotypioiden pohjalta.

Hesarin kommenttikenttä todisti sen, mitä olin usein epäillytkin: suomalaiset eivät ymmärrä rasismia. Suuri osa ei edes tiedä mikä on rasismia ja mikä ei. Tästä kielivät muun muassa seuraavat kommentit:

“Kenties elovena-tyttökin on rasistinen hahmo!? Hän edustaa nimittäin vaaleatukkaisena ja sinisilmäisenä alle 1% minoriteettia maailman väestöstä.”

“Esim. Suomalaisille nauretaan ympäri maailman pukeutumisen ja puheen takia… Ja uskonnosta en ees viitti alottaa…”

“Entä Archie Bunker:in roolihahmo, joka loukkaa valkoista keskiluokkaista miestä yleistämällä meidät rasisteiksi

“Oikeastaan stereotypioita ja ”rasistisuutta” näkee hyvin monissa komediasarjoissa koska se on tietynlainen viihteen muoto. simpsonien hahmoista iso osa perustuu stereotypioihin mm. talonmies willie, sarjakuvakaupanpitäjä, poliisimestari, se ydinvoimalan omistava miljonääri (siitä on kauan kun olen viimeksi katsonut niin nimet vähän hukassa), joten ihmettelen miksi juuri apu nostettiin esiin.

Olisin halunnut lähteä Facebookin kommenttikentässä vellovaan keskusteluun mukaan, mutta aikaisemmista kerroista viisastuneena olen oppinut, että tuulimyllyjä vastaan on turha taistella.

rasismi-valtasuhteet.jpg

Minä seuraamassa Facebook-keskusteluja turvallisen etäisyyden päästä. 

Nopeana kertauksena: tummaihoinen ei voi koskaan olla rasisti. Rasismi tarkoittaa yhden ryhmän alistamista tai alistetun aseman ylläpitämistä toisen ryhmän toimesta. Valkoisiin saatetaan suhtautua negatiivisesti, vihamielisesti tai jopa väkivaltaisesti, mutta se ei muuta vallitsevaa valta-asemaa mitenkään. Valkoihoinen ei koskaan ole altavastaaja vaan etuoikeudet pysyvät, sillä siisti. Tummaihoinen ei siis voi olla rasisti ellei hänellä ole valtaa alistaa valkoihoista. Kuten Aamuyön lapset -blogissa todettiin, käänteistä sortoa ei ole olemassakaan. Naiset eivät voi sortaa miehiä eivätkä seksuaalivähemmistöt heteroita, koska valtasuhteiden puitteissa se ei vain ole mahdollista.

Pilailu valkoisen, etuoikeutetun miehen kustannuksella tarkoittaa nykyisten valtasuhteiden ja käyttäytymismallien haastamista. Kun kohteeksi joutuvat vähemmistöt, haastamisen sijaan valtasuhteita vain vahvistetaan, koska vähemmistöt ovat valmiiksi alisteisessa asemassa. On aivan eri asia vertailla stereotyyppisesti toteutettua valkoista poliisimestaria kuin intialaista kaupanpitäjää.

Tämän tekstin perusteella voin varmuudella väittää, että ei, Elovena-tyttö ei ole rasistinen hahmo. Jos et vieläkään ymmärtänyt miksi, olet luultavasti idiootti. Teidän kanssanne keskustelemisesta tekee hankalan se, että ette ymmärrä lukemaanne.

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta

Mikä Mielensärahoittaja?

mielensarahoittaja_blogi.jpg

Blogien esittelytekstit ovat aina niin kuolettavan tylsiä ja epäilen kenenkään niitä turhan tarkasti lukevan. Siksi erittäin tiivistetysti: pidän tasa-arvosta, sarkasmista, hyvästä vegaaniruoasta, korkeista koroista (enkä tarkoita kenkiä), rahasta ja varsinkin palkankorotuksista. Puhun mielelläni feminismistä, urasta ja järkevästä kuluttamisesta. En pidä kulutushysteriasta, sovinistisista kommenteista tai korkeista koroista (nyt tarkoitan kenkiä). Raivostun, kun joku epäilee osaamistani, mansplainaa tai pahinta – tekee molempia yhtä aikaa.

Haluan menestyksekkään uran, paljon rahaa pankkitilille ja pelastaa maailman ihmiskunnan sille aiheuttamalta suht varmalta tuholta. Mielensärahoittaja -blogissa puhun urasta, rahasta ja feminismistä, luultavasti parisen kertaa viikossa. Tervetuloa mukaan!

 

Suhteet Oma elämä