Urheilu ja hedelmöityshoidot osa I

Olen urheillut koko ikäni. Nuorempana harrastin urheilua kilpatasolla ja vaikka nykyään en enää kilpaile, urheilen edelleen melko aktiivisesti ja harrastan liikuntaa jossain muodossa lähes päivittäin. Urheilu on hyvin tärkeässä osassa elämässäni ja halusin tarkastella tarkemmin sitä, millainen vaikutus liikunnalla on hedelmällisyyshoitoihin.

Käyn läpi tutkimustuloksia urheilun vaikutuksista koeputkihedelmöityshoidon eri vaiheissa. Keskityn tässä tosiaan vain IVF/ICSI-hoitoihin ja jätän muut ”kevyemmät” hoidot tällä kertaa käsittelemättä. Asiaa tuli lopulta sen verran paljon, että jaoin postauksen kahteen osaan luettavuuden parantamiseksi. Tässä ensimmäisessä osassa käydään läpi urheilu ennen hoitoja, stimulaation aikana ja munasolupunktion jälkeen.

Urheilu ennen hoitoja

Urheilun vaikutus hedelmällisyyteen on kaksiteräinen miekka. Liikunnalla on paljon edullisia terveysvaikutuksia ja sopiva määrä liikuntaa on hyväksi. Erityisesti liikunta vaikuttaa hyödyttävän niitä naisia, joilla on todettu polykystiset munasarjat (munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, polycystic ovary syndrome, PCOS) (Mena Hum Reprod Update 2019). Vaikka liikunnalla ajatellaan yleisesti olevan positiivinen vaikutus hedelmällisyyteen, erittäin rankka harjoittelu saattaa aiheuttaa ovulaatiohäiriöitä ja sitä kautta heikentää hedelmällisyyttä. Yhdessä meta-analyysissa todettiin että naisilla jotka urheilivat 30-60 min/vrk oli keskimääräistä pienempi riski anovulaatioon, kun taas niillä naisilla jotka urheilivat >60min/vrk riski anovulaatioon oli suurentunut (Hakimi Sports Medicine 2017). Huom! Tämä ei tarkoita tietenkään sitä, että kaikilla yli tunnin päivässä urheilevilla olisi ongelmia hedelmällisyyden kanssa. Sitä, kuinka paljon liikuntaa on sopivasti, on hyvin vaikea määrittää. Sopiva liikunnan määrä on hyvin yksilöllistä: se mikä on toiselle sopivasti saattaa olla toiselle liikaa.

Urheileminen ennen IVF-hoitojen alkua vaikuttaa olevan edullista hoitoja ajatellen. Liikunnallinen aktiivisuus ennen munasolupunktiota saattaa parantaa munasolupunktiossa saaliiksi saatujen munasolujen määrää (Sõritsa J Assist Reprod Genet 2020). Kahdessa hiljattain julkaistussa isossa meta-analyysissä todettiin, että ennen IVF-hoitoja liikunnallisesti aktiivista elämää viettäneiden ihmisten todennäköisyys tulla raskaaksi hoitojen myötä oli suurempi. Myös alkion kiinnittymisen todennäköisyys oli hiukan suurempi niillä jotka harrastivat säännöllistä liikuntaa, mutta tämä ero ei ollut tilastollisesti merkitsevä. (Kakargia Arch Gyn Obst 2022, Rao Reprod Biol Endocrinol 2018)

Urheilu stimulaation aikana ja munasolupunktion jälkeen

Stimulaation aikana liikunnan määrää saatetaan suositella vähennettäväksi munasolupunktion lähestyessä. Punktion jälkeen ohjeistetaan yleensä välttämään rankkaa, aktiivista liikuntaa kahden viikon ajan. Tyypillisesti ohjeistetaan välttämään erityisesti lajeja, joihin liittyy hyppimistä tai kiertoliikkeitä (esimerkiksi crossfit, kamppailulajit, telinevoimistelu, jotkin jooga-asennot yms). Sopivia liikuntamuotoja ajatellaan olevan ainakin esimerkiksi kävely ja jooga (ilman niitä kiertoliikkeitä).

Raskaan urheilun välttäminen hoitojen näissä vaiheissa perustuu lähinnä suurentuneeseen munasarjatorsion ja kystaruptuuran riskiin. Ennen munasolujen keräystä munarakkuloiden kasvua stimuloidaan lääkkeellisesti, aiheutetaan ns. superovulaatio jossa useita munarakkuloita kypsyy kerralla. Lääkkeiden takia munasarjat turpoavat ja ovat normaalia isommat ja hauraammat. Painavat munasarjat kiepsahtavat helpommin itsensä ympäri kuin tavallisesti ja tätä kutsutaan munasarjan kiertymäksi eli munasarjatorsioksi. Nopeiden liikkeiden ajatellaan altistavan munasarjan kiertymälle, ja ainakin minun mielestäni munasarjan kiepahtaminen äkillisen kiertoliikkeen seurauksena käy kyllä erittäin hyvin järkeen. Muutamia yksittäisiä tapausselostuksia urheilun jälkeen tulleesta munasarjatorsiosta on olemassa (Littman Hum Reprod 2003, Liu Am Fam Physician 2008, Yancey J Emerg Med 2012). Kunnollisia tutkimuksia siitä kuinka paljon munasarjatorsion riskiä liikunta lisää en valitettavasti löytänyt. Uskoisin että liikunnan ja munasarjatorsion yhteyden tutkiminen voi olla käytännössä aika hankalaa, koska tapauksia on onneksi todella vähän ja toisaalta tällainen tutkimus saatettaisiin katsoa epäeettiseksi.

Jos munasarja kiertyy itsensä ympäri, verenkierto estyy ja munasarja uhkaa mennä kuolioon. Pahimmillaan munasarjan kiertymä saattaa johtaa toisen munasarjan menetykseen, mikä tietenkin huonontaa lapsensaantimahdollisuuksia jatkossa entisestään. Munasarjan kiertyminen on onneksi hyvin harvinainen tilanne: tavallisesti munasarjatorsion todennäköisyys on vain 0,0002 %. IVF-hoitojen yhteydessä todennäköisyys on hiukan suurempi mutta edelleen onneksi melko matala n. 0,1 % (Robson Fertil Sterility 2000). Erityisesti hyperstimulaatiosyndrooma ja raskaus lisäävät munasarjatorsion riskiä ja todennäköisyysprosentti voi kasvaa vielä huomattavasti suuremmaksi.

Olettaisin, että nykyiset ohjeet raskaan liikunnan välttämisestä perustuvat varovaisuusperiaatteeseen, jota voidaan soveltaa jos jokin asia on tieteellisesti epävarma. Varovaisuusperiaatteen mukaan ”toimenpiteisiin on joskus tarpeen ryhtyä, vaikka haitasta ei ole täyttä varmuutta”. Koska munasarjatorsion mahdolliset seuraukset (munasarjan menetys) ovat raskaat, on ehkä parempi neuvoa varmuuden vuoksi vähentämään liikuntaa stimulaation ja munasolupunktion aikoihin niin kauan kuin munasarjat ovat turvoksissa. Täysin sohvan pohjalle ei kuitenkaan tarvitse jäädä, vaan kevyttä liikuntaa voi harrastaa omaa kehoa kuunnellen.

Jatkoa seuraa! Postauksen toisessa osassa on luvassa urheilu alkionsiirron jälkeen sekä raskauden alkamisen jälkeen. Lisäksi luvassa on myös lyhyt katsaus siihen, millainen vaikutus urheilemisella on miehen hedelmällisyyteen.

hyvinvointi terveys
Kommentit (2)
  1. IVF NRO 1 01/2022
    1.8.2022, 22:22

    Kiitos hyvästä artikkelista. Uskoisin lisäksi nyt ensimmäisen IVF:n kokeneena, että keho kertoo milloin se rankempi liikunta tulee lopettaa ja milloin sitä voi taas aloittaa varovaisesti. Itselläni ennen punktiota oli niin turvonnut vatsa ja munasarjat, että ihan kävelykin oli varsin kivuliasta jo useita päiviä ennen punktiota. Viimeinen ultra taisi jo olla niin, että ei huvittanut enää kävellä koko sairaalan läpi vaan kuljetus lähimmälle ovelle. Siinä ei urheilu sitten tullut kummemmin mieleen – perus venyttelykin tuntui, että jotain räjähtää. En mahtunut kuin puolisoni housuihin pitkään ennen ja jälkeen punktion.

    Olen urheilullinen, hoikka, pieni nainen jos tällä on asialle merkitystä.

    Vajaa kaksi viikkoa punktion jälkeen meillä oli muutto, ja munasarjat kipeytyivät edelleen aina, jos jotakin laatikkoja kannoin.Niinpä edelleen urheilu sai olla ja keskityin pakkaamiseen ja purkamiseen paikallaan. Tanssi oli mahdotonta ja ”pitkän” tauon jälkeen aloittaminen kävi hyvin verkkaisesti nopeasti kipeytyvien munasarjojen vuoksi.

    Tässä asiassa mielestäni keho tietää ja kertoo, milloin voi urheilla tosissaan.

    1. Onpa hauskaa, olin ajatellut ihan samalla tavalla kuin sinä! Olen hahmotellut postauksen jatko-osaa ja olin jo kirjoittanut siihen, että kannattaa kuunnella omaa kehoa ja miettiä urheilemista sen mukaan 😀 Olemme kaikki niin yksilöllisiä, että kaikille soveltuvaa ohjeistusta on mahdotonta antaa 🙂

      Auts, kuulostaapa rankalta tuo sinun kokemuksesi! Olettaisin että itselläni on varmaan samankaltaista luvassa… Kuvailisin itseäni samalla tavalla kuin sinäkin: urheilullinen, pieni ja hoikka. Sinänsä koko saattaa vaikuttaa, että joissain lähteissä on arveltu että hyperstimulaation riski voisi hoikilla potilailla olla suurempi (toisissa lähteissä tämä väite kyllä tyrmätään, asiasta ei taida olla ihan täyttä varmuutta). Minusta on jo ihan tavallisen ovulaation aikaan toisinaan epämiellyttävää tehdä kaikkea sellaista missä tulee tärähdyksiä, esimerkiksi töihin pyöräily saattaa tuntua mahassa vähän kurjalta. Olen aika varma, että juuri ennen punktiota/heti punktion jälkeen kun munasarjat ovat oikeasti turvoksissa, ei todellakaan tee mieli urheilla!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *