Urheilu ja hedelmöityshoidot osa II

Ja tässä lupaamani jatko-osa edelliseen postaukseen 🙂

Urheilu alkionsiirron jälkeen

Aikaisemmin ajateltiin, että välittömästi alkionsiirron jälkeen olisi hyvä makoilla paikallaan ja edelleen joissakin paikoissa suositellaan hetken lepäämistä toimenpiteen jälkeen. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että ylösnouseminen ja liikkeelle lähteminen välittömästi alkionsiirron jälkeen itseasiassa parantaa raskaaksi tulemisen todennäköisyyttä ja vaikuttaa siltä, että vuodelepo saattaakin itseasiassa olla haitallista (Gaikwad Fertility Sterility 2013). Nykysuositusten mukaan heti alkionsiirron jälkeen kannattaa siis nousta ylös ja lähteä liikkeelle. IVF-hoitojen alkutaipaleella potilaita saatettiin ohjeistaa täydelliseen vuodelepoon vuorokaudeksi tai jopa kahdeksi viikoksi (ASMR Guideline)! Huh, tuntuu nyt aika käsittämättömältä ajatukselta että pitäisi makoilla kaksi viikkoa. Onneksi tutkimustietoa karttuu koko ajan ja käytännöt muuttuvat.

Urheilusta alkion siirron jälkeen on tehty yllättävän vähän tutkimuksia. Sillä on eroa tehdäänkö siirto tuoreeltaan vai pakastealkiolla: tuoresiirto tehdään niin lyhyellä aikavälillä munasolupunktion jälkeen, että varovaisuutta urheillessa kannattaa ehkä edelleen noudattaa kohonneen munasarjatorsion riskin vuoksi. Tuoresiirron jälkeen liikunnan ei ole kuitenkaan havaittu huonontavan siirtotuloksia (Sõritsa, J Assist Reprod Genet 2020). Täytyy silti huomioida, että tässä tutkimuksessa aktiivisuutta mitattiin askelmittarin kanssa, liikunnan laadusta ei ole sen tarkempaa tietoa. Huomioitavaa on myös, että päivän askelmäärän keskiarvo tutkimukseen osallistuneilla oli noin 5000 askelta mikä on aika vähän, jos mietitään että UKK-instituutin mukaan suositeltava aktiivisuus olisi vähintään 9000 askelta päivässä (UKK-instituutti). Moni tutkimukseen osallistuneista vähensi urheilun määrää alkionsiirron jälkeen, vaikka siitä ei ollut annettu erillistä ohjeistusta. Liikunta ei näyttänyt tässä tutkimuksessa vaikuttavan negatiivisesti niilläkään potilailla, joilla liikunnan määrä oli suurin. Toisaalta paljon liikkuvien potilaiden määrä oli tässä tutkimuksessa pieni ja siksi täysin pitäviä päätelmiä ei voi tämän perusteella tehdä suuntaan tai toiseen. Myöskään pakastealkionsiirron jälkeen liikunnallinen aktiivisuus ei vaikuttanut huonontavan alkionsiirron tuloksia (Zemet Reprod Biol Online 2021). Tässäkin tutkimuksessa tutkittavat vähensivät liikuntamäärää alkiosiirron jälkeen ja askelmäärä jäi UKK-instituutin suositusta pienemmäksi. Näiden tutkimuksien perusteella voisi vetää kuitenkin sellaisen johtopäätöksen, että ainakaan pieni/kohtalainen määrä liikuntaa ei näyttäisi haittaavan alkion kiinnittymistä.

Urheilu raskauden aikana

Raskauden aikaisen urheilun ajatteleminen tuntuu tässä vaiheessa vielä ainakin omalla kohdalla kovin kaukaiselta. Sivutaan nyt kuitenkin myös raskauden aikaisia liikuntasuosituksia tässä saman tien hiukan, koska siihenhän näillä hoidoilla kuitenkin tähdätään. Duodecim Terveyskirjastoon on koottu aika tiivis ja hyvä paketti liikuntasuosituksista raskauden aikana, suosittelen perehtymään tähän sitten kun aihe tulee ajankohtaiseksi 🙂 (Terveyskirjasto). Minusta oli jotenkin aika hassua, että tässä ohjeistuksessa erikseen mainittiin, että raskaana ollessa ei kannata mennä laitesukeltamaan. Tässä on varmaan ajateltu, että joku hyvävointinen saattaisi alkuraskaudessa sukeltamista oikeasti miettiä. Jostain syystä mieleeni tuli kuitenkin heti huvittava kuva siitä kuinka joku viimeisillään raskaana oleva yrittää ahtautua tiukkaan märkäpukuun!

Urheilu ja miehen hedelmällisyys

Treenaaminen saattaa vaikuttaa positiivisesti sperman laatuun (Jóźków Am J Mens Health 2017). Yleisesti liikunnalla ajatellaan olevan positiivinen vaikutus miehen hedelmällisyyteen, mutta poikkeuksen tekee intensiivinen pyöräilyharrastus, joka saattaa olla haitallinen – miehillä jotka pyöräilivät yli 5h viikossa oli heikompi sperman laatu (Wise Fertility Sterility 2011). On esitetty, että pyöräilyn negatiivinen vaikutus voisi selittyä kivesten lämpötilan nousulla ja mekaanisilla vaurioilla.

Vaikka ei varsinaisesti aiheeseen liity, niin en malta olla mainitsematta tässä yhteydessä dopingaineita ja niiden vaikutusta hedelmällisyyteen (vaikka naiivisti haluaisin sanoa, että doping ei urheiluun kuulu!). Paitsi kilpaurheilijat, myös kuntourheilijat (sekä miehet että naiset) käyttävät dopingaineita esimerkiksi lihasmassan kasvattamisen toivossa. Osa ihmisistä saattaa myös käyttää dopingaineita tietämättään, kun lisäravinnepurkki ei sisälläkään aivan sitä mitä tuoteseloste lupaa. Anabolisten steroidien käyttö vaikuttaa sekä miesten että naisten kohdalla hedelmällisyyteen ja saattaa olla syy lapsettomuuden takana. Osalla pareista dopingin käyttö saattaa tulla ilmi vasta lapsettomuuspoliklinikan tutkimuksissa (Artikkeli kuntodopingista).

Yhteenveto

Täysin varmoja, tutkimuksiin perustuvia ohjeita urheilusta hedelmöityshoitojen kaikissa eri vaiheissa siis ei voida antaa. Ehdottomasti voidaan kuitenkin sanoa, että urheilu on hyväksi eikä kaikkea liikuntaa kannata hoitojen takia laittaa tauolle (ainakaan koko ajaksi). On hyvä ottaa myös huomioon, että osalle ihmisistä urheilu voi olla elintärkeä selviytymiskeino ja liikkumisen vähentäminen saattaa lisätä stressin määrää, mikä vuorostaan vaikuttaa siten negatiivisesti terveyteen. Osa nykyisistä suosituksista ei pohjaudu tieteellisiin tutkimuksiin, vaan on ehkä tehty enemmän ”varmuuden vuoksi”, paremman tiedon puutteessa. Urheilla saa, mutta ehkä on viisasta jättää ne kaikkein intensiivisimmät treenit väliin ainakin stimulaation ja munasolupunktion aikoihin, jolloin riski munasarjatorsioon on suurimmillaan. On tärkeää huomioida se, että ihmiset ovat yksilöitä ja se mikä sopii toiselle, saattaa olla toiselle huono. Ihmiset reagoivat esimerkiksi stimulaatiolääkkeisiin hyvin eri tavoin. Tämän vuoksi yleisohjeita sopivasta liikunnasta on todella hankala antaa. Kuuntele omaa kehoasi ja mieti millainen liikunta tuntuu sinun kohdallasi hyvältä! 🙂

hyvinvointi terveys
Kommentit (4)
  1. IVF NRO 1 01/2022
    7.8.2022, 14:55

    Kiitos linkeistä. Olen OYSissä hoidoissa, ja sieltä sain tosiaan ohjeen suullisesti. Tuolloin yritin kaivaa noista muistakin paikoista löytyykö aiheesta mitään kirjallista, mutta eipä sitä tosiaan löytynyt. Myöskään IVF hoidon alussa mukaan annetuissa ohjeissa ei aiheesta lukenut yhtikäs mitään.
    On tämä toki aiheena sellainen, että itsesyytöksiin voi saada aihetta pienemmässäkin. Keskustelupalstat on täynnänsä tiettyyn aikaan otettuja punaviinejä, kuumavesipulloja ja ties mitä keijupölyä. Jos olonsa saa paremmaksi tekemällä taikoja, se kaikille sallittakoon. Eiköhän raskaus kuitenkin lähde jos alkio on terve ja olosuhteet muuten on ok – riippumatta lasillisesta punaviiniä 🙂

    Alkaa ne ”tavallisetkin” raskaudet normaali määriä ratsastavilla, tanssijoilla yms. Kuitenkin on syytä ymmärtää että todella suuri määrä ja rankka liikunta ja hoikkuus (kuten paikoitellen omalla kohdallani) voi vaikuttaa raskaaksi tuloon eli kyllä niitä treenejä on syytä tiettyinä aikoina vähän keventää.

    Nyt hoitotauolla saakin onneksi urheilla ja nauttia sen edestä.

    1. Hyvin sanottu! Itsekin harkitsen investoivani kuumavesipulloon tai kauratyynyyn. Vaikkei siitä olisi oikeasti mitään hyötyä, niin tuskin haittaakaan. Uskoisin että se lämpö ainakin tuntuu mukavalta 🙂 Mitäpä sitä ei tässä tilanteessa kokeilisi onnistumismahdollisuuksien maksimoimiseksi!

      Hyviä urheiluhetkiä hoitotauolla ja tsemppiä seuraavaan kiertoon kun sen aika koittaa, toivottavasti tärppää! 🙂 Laitoin muuten sinun kommentistasi viisastuneena kuumavesipullon lisäksi ostoslistalleni myös löysät housut, kiitos siitä vinkistä 😀

  2. IVF NRO 1 01/2022
    6.8.2022, 12:03

    Minulle pakastealkion siirron jälkeen selkeästi kiellettiin muutaman päivän ajaksi hyppimistä, tärähtelyä ja pomppimista aiheuttava liikunta. Eli tanssikielto minulle. Tämä tuli täytenä yllätyksenä kun luulin että liikuntaa saa harrastaa. Ekan siirron jälkeen jouduin sitten heti perumaan illan ja seuraavan päivän treenit.
    Itkuksihan se autossa meni kun ajattelin että kivan treenin avulla saan ajatukset tästä showsta hetkeksi pois…

    Kuulemma ”hitaita saa tanssia” – no, mun tasolla lasken, että myös nostoja sisältävät hitaat ei tainnut olla se mitä tällä tarkoitettiin….. Myös ratsastus mainittiin, eivät suosittele sitä pariin päivään siirrosta.
    Syynä tähän he kertoivat, että kun herkkä pieni alkio laitetaan kohdun limakalvoon, voisi tärähdykset irrottaa sen. Pari päivää siis rauhallista, sitten voi liikkua normaalisti.

    Koska tästä ei ollut tekstissäsi mainintaa, epäilen, että kyseessä on tällainen varovaisuuskielto ilman virallista faktatietoa. Ja varmaan myös sairaalakohtaisia eroja.

    Haluan tätä parin päivän varovaisuutta tärähdyksien välttämisessä kuitenkin jatkossa noudattaa – onhan jokainen alkio saatu kasvatettua valtavalla vaivalla ja kannattaa siis yrittää tehdä se mitä itse voi.

    1. Tosi kurjaa että liikuntakielto täräytettiin sinulle tuolla tavalla ihan yllätyksenä, ja kun olit vielä ehtinyt niin kovasti odottaa treenejä! Jos asia sinulle perusteltiin nimenomaan sillä, että se haittaisi alkion kiinnittymistä, ajattelisin että kyse on varmaankin nimenomaan ”varmuuden vuoksi” -ohjeistuksesta. Tutkimuksia siitä kuinka raskas liikunta tai hyppiminen alkionsiirron jälkeen vaikuttaa ei tosiaan ole tehty. Ei voida varmasti sanoa, että raskaasta liikunnasta olisi alkionsiirron jälkeen haittaa, mutta toisaalta ei ole voitu todistaa myöskään, että liikuntaa olisi täysin turvallista harrastaa alkionsiirron jälkeen ihan mielin määrin.

      Täytyy sanoa, että nuo sinulle annetut perustelut kuulostavat silti ehkä hiukan vanhahtavilta. Jos ajatellaan että kaikenlaiset tärähdykset saattaisivat irrottaa alkion, eihän sitä uskaltaisi edes yskäistä! Aikaisemmin tosiaan kuviteltiin, että kohtu on kuin kahvikuppi ja alkio saattaa ihan helposti luiskahtaa ulos, jos siirron jälkeen nousee edes pystyasentoon ensimmäisten kahden viikon aikana (saati sitten harrastaa minkäänlaista liikuntaa). Onneksi alkio ei niin vain tipahda kohdusta ulos, muutenhan vauvoja ei syntyisi lainkaan… Alkionsiirron jälkeen kohdun paksut seinämät suojelevat sitä, eikä alkio pääse tipahtamaan.

      Olen kuitenkin ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että alkionsiirron jälkeen on varmasti viisasta ottaa varman päälle, ainakin siinä tapauksessa, jos on yhtään riskiä siitä, että syyllistää itseään liikunnasta jälkikäteen, mikäli alkio ei tarraakaan kiinni. Mielestäni kannattaa toimia niin, ettei tarvitse ”jossitella” ja aiheuttaa itselleen stressiä sillä tavalla. Nämä hoidot ovat ilman itsesyytöksiäkin aivan tarpeeksi rankkoja. Kyse on kuitenkin vain muutamasta päivästä, kun ”hikeä, verta ja kyyneleitä” on vuodatettu siihen pisteeseen pääsemiseksi parhaimmassakin tapauksessa jo useita kuukausia!

      Voi hyvin olla, että sairaalakohtaisia eroja ohjeistuksissa on. Yritin vielä selvittää, mitä eri yliopistosairaaloiden potilasohjeet neuvovat liikunnasta alkionsiirron jälkeen. HUS:in ja OYS:in sivuilta en löytänyt ollenkaan julkisesti saatavilla olevia potilasohjeita, mutta muiden yliopistosairaaloiden sivuilla potilasohjeet olivat saatavilla. Liikunnasta näissä ohjeissa on kuitenkin mainittu todella vähän, jos ollenkaan.
      Tässä linkit yliopistosairaaloiden potilasohjeisiin alkionsiirrosta:
      TAYS: https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Potilasohjeet/Hormoni_ja_lapsettomuushoidot
      TYKS: https://hoito-ohjeet.fi/fi/haku?hakusana=alkionsiirto*
      KYS: https://ohjeet.kuh.fi/wwwOhjeet.asp?query=alkionsiirto#

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *