Reipas esikoinen!

”T:stä on varmasti apua sitten kun vauva tulee!” On neuvolatätikin todennut esikoisestamme jo useamman kerran. 

Ja veikkaan hänen olevan ihan oikeassa. Tyttäremme auttelee arjessa mielellään muutenkin, joten vaipan haku, puklurättien kuljetus ja sitterin kiikutus ainakin tulevat varmaan olemaan sellaisia asioita, joita tyttö hoitaa mielellään. 

 

Eräänä iltana tyttäremme selittikin jo isille: ”Minä vaihdan vauvan vaipan kun se haisee hyvälle, ja äiti vaihtaa vauvan vaipan kun se haisee pahalle.”

Yllättäen isiltä tuli vastaus: ”Isikin voisi tehdä äidin kanssa tollasen sopimuksen.”

Minun vastaukseni oli: ”Hah!”

 

Nyt loppuraskaudesta en ole tuntenut oloani mitenkään kaikista energisimmäksi ja aktiivisimmaksi enää. Kurjilla keleillä ei olla suunnattu ulos, mutta onnekseni olen voinut asettua kirjan tai kaukosäätimen kera sohvalle ja tytär on saanut leikkiä olohuoneessa. 

Välillä on rakennettu majaa. Välillä levitetty Muumilaakso tv-tason eteen ja toisinaan on barbiet saaneet kotinsa olohuoneeseemme. On ihanaa huomata kuinka taitava yksinleikkijä meillä onkaan! Vaikka toisinaan tyttö kovin kaipaa kaveria ja 2,5 tuntinen leikkihetki meni kaveruksilla hujauksessa, myös yksinään tyttö saa aikaansa kulumaan. 

Pieni prinsessamme myös majoittuu välillä sohvalle äidin lähelle. Silloin voi tehdä palapelikirjaa, katsoa elokuvaa tai lukea yhdessä. Eikä haittaa vaikka äiti ottaisi päiväunet, vaikka tyttö ei moisia enää joka päivä itse tarvitsekkaan. 

”Äiti, miksi nukut nyt?”

”Äiti vähän lepää.” 

Ja keskustelu on käyty. Tyttö leikkii ihan vieressä tai katsoo Pikku Kakkosen, äidin aina välillä tehdessä tarkastuksen silmää raottaen. 😀

image.jpg

Ja kun olen vaivautunut vetämään ulkovaatteet (joista takki on ainoa sopiva) päälle, ja olemme suunnanneet ulos, on riittänyt kun olen jaksanut tepsuttaa postilaatikolle ja takapihalle. Tyttö on mielellään istunut hiekkalaatikolla ja keitellyt ruokia Muumitalossaan, kun itse olen istunut kivellä peffanalusen ja viltin kera. 😀

 

image.jpg

Suhteet Oma elämä Lasten tyyli Raskaus ja synnytys

Onko tää normaalia?!

Se joka väittää, ettei toista kertaa synnärille suuntaavaa enää mietitytä mikään, sellainenhan on jo ihan konkari ja tietää satavarmasti koska synnytys käynnistyy ja onko tää nyt sitä, niin HAH!

Ihan yhtä pihalla ja kauhuissaan tässä ollaan. Nyt tosin stressaa kenties eri asioita. 

 

Kun esikoisen kanssa mietti, että selviäähän siitä kivusta ja ponnistuksesta, niin nyt tietää siitä selviävän vaikka synnytys veisi kaikenkaikkiaan sen melkein vuorokauden! 

Nyt pelkää kahta kauheammin sitä, että mitä jos jokin menee pieleen tai kaikki ei olekkaan vauvalla hyvin. Sitä toivoo vaan pääsevänsä terveen vauvan kanssa mahdollisimman pian kotiin. Samoja asioita tietysti pelkäsi esikoisenkin kanssa, mut nyt sitä tietää enemmän asioita ja osaa ilmeisestikin pelätä laajemmin!

Kipu mietityttää yhä, tosin tällä kertaa ajatuksella ”suostuin tähän ihan vapaaehtosesti taas”. Ponnistusvaiheen toivon vaan olevan yhtä nopeasti ohi kuin viimeksikin! Ei ehtinyt tulla sitä ”en jaksa, en pysty tähän”-fiilistä. Sen kuin vaan ponnisti aina kun kätilö ei ponnistamista kieltänyt!

 

 

Samaan aikaan hetkenä minä hyvänsä alkava synnytys sekä kauhistuttaa, että aiheuttaa riemua! Kohta saan taas nukuttua lempiasennossani vatsallani ja yöllisistä herätyksistä huolehtii vauva, eikä kääntyessä järjetöntä kipua aiheuttava lantio/alaselkä, tai vessahätä!

Tänään laitoin neuvolatädilleni viestiä, kun olin nukkunut soittoajan ohi, enkä enää saanut häntä kiinni, mutta ihana neuvolan ammattilainen soittikin sitten minulle! Keskustelimme siitä, että on ihan normaalia, että näin lähellä synnytystä on normaalia, että vatsa menee sekaisin ja on pahoinvointiakin. Vatsakivusta hän kyseli, mutta koska se selvästikin liittyy vatsantoimintaan ja kiusaa vaan välillä, saan seurailla oloa ihan kotosalla. 

Mies nappaa kotimatkalla äitini mieheltä lainaan verenpainemittarin, jotta saan seurailtua kotona, ettei kyse ole raskausmyrkytyksestä. 

”Voit mittailla kotona, mutta älä jatkuvasti etkä ota siitä stressiä! Jos vatsakipu on oikealla ylhäällä ja se on aaltomaista. Tai jos olo muuten huononee, niin aina saa mennä äitiyspolille ja huomenna taas voit soitella minulle tänne neuvolaan!”

Niin, uudelleensynnyttäjätkin stressaa ja raskaudet ovat erilaisia! Mutta aina pääsee halutessaan tarkastettavaksi ja aina saa soitella päivystyksiin!

Eli oloa seuraillen mennään! 26 päivää laskettuun aikaan, vielä, ja enää!

 

 

image.jpg

VARPAAT?

image.jpg

Ai, on ne yhä siellä!

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Raskaus ja synnytys